براي عكاسي از نوزاد چه دوربيني نياز است

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

براي عكاسي از نوزاد چه دوربيني نياز است

در كنار صبر و مهارت براي اينكه به يك عكاس موفق در زمينه عكاسي  نوزاد و كودك تبديل شويد، به تجهيزات و دوربين‌هايي نياز داريد كه از قابليت‌هاي به خصوصي برخوردار باشد تا بتوان بهترين تصاوير را خلق كرد. در ادامه اين مطلب سعي شده تا بررسي دوربين‌ها و تجهيزات مناسب براي اين كار، بتوان بهترين ‌گزينه‌ها را براي عكاسي  كودك و نوزاد تهيه كرد.

دوربين مناسب:

در عكاسي از نوزاد و كودك به دوربيني نياز است كه از فوكوس خودكار سريعي برخوردار باشد و سرعت شاتر‌هاي بالايي داشته باشد. به علاوه لنزي كه به دوربين متصل مي‌شود بايد از ديافراگم بازي داشته باشد تا بتوان آزادي عمل بيشتري در تنظيم عمق ميدان و فوكوس بر روي قسمت‌هاي مختلف از سوژه داشت. با توجه به اينكه در عكاسي از كودكان تا حد امكان نبايد از فلاش‌ها استفاده كرد، بهتري است كه دوربين در حساسيت ايزوهاي بالا از عملكرد مناسب با نويز پايين برخوردار باشد. مجهز بودن دوربين به يك لرزشگير چند محوره نيز مي‌تواند به عكاس براي گرفتن عكس‌هاي بهتر و بدون لرزش كمك كند. از ديگر ويژگي‌هاي كه يك دوربين مناسب عكاسي كودك بايد به آن مجهز باشد مي‌توان به سرعت عكس‌برداري پي‌درپي بالا، عكاسي در حالت بي‌صدا و صفحه‌نمايش قابل چرخش اشاره كرد.

دوربين‌هايي با اين ويژگي‌ها با مشخصات و قيمت‌هاي مختلف در وب‌سايت پيكسل موجود هستند كه در ادامه به بهترين و به‌صرفه‌ترين آن‌ها اشاره خواهيم كرد.

زماني كه صحبت از عكاسي نوزاد و كودك مي‌شود، تمام دوربين‌هاي پيشرو و پرچم‌دار سوني، كانن و نيكون، مي‌توانند از پس كار بر بيايند ولي واقعيت اينجاست كه خريد چنين دوربين‌هاي صرفاً براي عكاسي از كودك، ولخرجي به حساب مي‌آيد و توجيه اقتصادي ندارد، چرا كه خيلي از دوربين‌هاي رده پايين‌تر نيز براي اين كار كاملاً مناسب هستند.

دوربين‌هاي DSLR

دوربين‌هاي D5600 و D3400 نيكون و دوربين‌هاي EOS 6D Mark II، EOS 80D و 800D كانن با توجه به بودجه‌اي كه براي خريد دوربين كنار گذاشته‌ايد تا سال ۲۰۱۷ جزو بهترين گزينه‌ها هستند. اين دوربين‌ها از سرعت كافي و عملكرد مناسب براي عكاسي از كودك بسيار مناسب هستند. به علاوه كه استفاده هر قابليت‌هاي زيادي را مثل ايزو بالا، صفحه‌نمايش قابل چرخش و در برخي لمسي در اختيار عكاس قرار مي‌دهد. به علاوه كه با توجه به مدل هر يك از اين دوربين‌ها آزادي عمل بالاي در انتخاب لنز خواهيد داشت.

دوربين‌هاي بدون آينه يا Mirrorless

دوربين a6500 سوني و دوربين‌هاي بدون آينه سري M كانن براي اين زمينه از عكاسي دوربين‌هاي مناسبي به شمار مي‌روند كه از قابليت‌هايي كه در بالا به آن اشاره شد برخوردار هستند. مزيت اين دوربين‌ها نسبت دوربين‌هاي DSLR اين است كه شاتري كاملاً بي‌صدا دارند كه هنگام عكاسي حواس كودك را پرت نمي‌كند. ولي در طرف مقابل دوربين‌هاي DSLR از مصرف باتري كمتري دارند و گزينه‌هاي بيشتري براي انتخاب لنز وجود دارد.

صفحه‌نمايش لمسي و قابل چرخش

نوزاد‌ها و كودكان كم‌سن‌وسال جثه كوچكي دارند و اكثراً در ارتفاع كمي نسبت به زمين هستند. به همين علت براي گرفتن عكس در از بهترين زاويه بهترين است دوربين را در موقعيت هر ارتفاع نسبت به آن‌ها قرار داد. معمولاً در چنين شرايطي نمي‌توان از طريق ويزور دوربين كادربندي كرد و بايد از صفحه‌نمايش براي كار استفاده كرد. اينجاست كه يك دوربين با صفحه‌نمايش قابل چرخش مي‌تواند كار عكاسي را بسيار راحت‌تر كند. به علاوه به لطف برخورداري از صفحه‌نمايش لمسي مي‌توان بدون دردسر بر روي سوژه فوكوس كرد.

استفاده از فلاش، بله يا خير

تحقيقاتي تا به حال انجام شده كه نشان مي‌دهد استفاده از  پرقدرتفلاش‌هاي رودوربيني و فلاش‌هاي استوديويي ، ممكن است تأثيرات كوتاه يا بلندمدتي را بر روي بينايي كودك بگذارد. جدا از اين‌ها زدن فلاش‌هاي پي‌در‌پي و مستقيم به كودك يا نوزاد براي او ابداً خوشايند نيست. اگر مي‌خواهيد در طول عكاسي اطمينان كودك را جلب كنيد و او را در موقعيت بهتري قرار دهيد و هم‌چنين عكس‌هاي بهتري خلق كنيد، بهتر است از نور‌هاي پيوسته استفاده كنيد. در صورت استفاده از فلاش‌هاي رودوربيني و استوديوي مي‌توان خروجي نور فلاش را تا حد امكان كاهش داد، با استفاده از بانسر، سافت‌باكس يا رفلكتور نور را به صورت غير مستقيم بر روي سوژه تاباند.

حساسيت ايزوي بالا و لرزشگير تصوير

دوربين‌هاي جديد امروزي اغلب عملكرد خوبي در حساسيت ايزوهاي بالا دارند. با اين تفاسير حتي اگر حداكثر بازشدگي دهانه ديافراگم كمتر از F3.5 نباشد نيز مي‌توان با بالا بردن ۵ استاپي ايزو، عكسي با وضوح بالا و تقريباً بدون افت كيفيت را از كودك گرفت.

در عكاسي از نوزاد و كودك معمولاً دوربين بر روي دست قرار دارد و با اين شرايط دوربيني كارآمدتر است كه از لرزشگير چند محوره تصوير برخوردار باشد. لرزشگير دوربين‌هاي امروزي اثرات لرزش و تاري حاصل از تكان دست را معمولاً معادل ۴ تا ۶ استاپ سرعت شاتر كاهش مي‌دهند.

حالت بي‌صدا يا Silent Mode

‌‌صداي شاتر دوربين اگر چه به گوش ما صداي بسيار ناچيز است ولي حتي در حالت بي‌صدا نيز مي‌توان كودك را از خواب بيدار كند. خوشبختانه خيلي از دوربين‌ها داري حالت بي‌صدا هستند مي‌توان در عكاسي بدون پرت كردن حواس كودك از او عكاسي كرد. از دوربين‌هاي كه مي‌توان شاتر آن‌ها را در حالت كاملا بي‌صدا قرار داد و يا خودشان شاتر بي‌صداي دارند مي‌توان به سري Alpha و A6500 سوني، EOS 5Ds/5Ds R/ 5D mark IV كانن و D810 و D850 نيكون اشاره كرد.

حالت عكاسي از كودك يا Child Mode

برخي از دوربين‌هاي نيكون مثل دوربين‌هاي D3300 و D3400 داراي حالت عكاسي از كودك يا child Mode هستند. در اين حالت سرعت شاتر در بالاترين عدد ممكن تنظيم مي‌شود و خروجي نور فلاش تا حد امكان پايين مي‌آيد. به علاوه بالانس رنگي نيز طوري تنظيم مي‌شود كه پوست كودك زيباتر به نظر برسد.

استفاده از لنز ماكرو

استفاده از بك لنز ماكرو در عكاسي از نوزاد بسيار مفيد است چرا كه به شما اجازه مي‌دهد به كودك بيشتر نزديك شود. با اين لنز‌ها سوژه مثل دست‌هاي كوچك نوزاد، انگشت‌ها و بافت پوست او بهتر به ثبت خواهند رسيد. براي دوربين فول‌فريم يك لنز ماكروي بين ۹۰ تا ۱۲۰ ميلي‌متر مي‌تواند بهترين گزينه باشد. در صورتي كه يك دوربين با APS-C يا MFT داريد، لنزي انتخاب كنيد كه فاصله كانوني معادلي برابر با ۹۰ تا ۱۲۰ ميلي‌متر داشته باشد. لنز‌هاي ماكرويي با فاصله كانوني كوتاه‌تر هم مي‌تواند به كار گرفته شود ولي با توجه به اينكه بايد بيش از حد به كودك نزديك شد، كمي كار عكاس را مشكل مي‌كند.

منبع:
پيكسل
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.