عكاسي HDR چيست و چطور مي‎توانم با دوربينم آن را انجام دهم؟ قسمت اول

در اين مطلب هدف داريم عكاسي HDR (عكاسي با حوزه ديناميك بالا) را روشنگري دهيم و بگوييم چطور با (تقريبا) هر دوربيني مي‎توانيد آن را انجام دهيد. تا انتهاي اين مقاله با ما همراه باشيد.

تا اكنون كه سعي كرده‎ايد از صحنه‎هاي با كنتراست بالا عكس بگيريد ولي تصوير نهايي به دلتان نچسبيده است؟ نگران نباشيد، گناهكار شما يا حتي دوربينتان نيستيد. حتي زماني كه نوردهي عالي انجام شود، نواحي روشن در برخي از صحنه‎ها بيش از كران صريح مي‎شوند، سايه‎ها جالب نيستند يا هر دو دشوار وجود دارند.

با آن كه تقريبا  ناشدني است در چنين موقعيت‎هايي شرايط عالي براي عكاسي داشت اما براي آن گذرگاه حل وجود دارد. اين دشوار قديمي را مي‎توان از طريق عكاسي HDR برطرف كرد. عكاسي كودك 

عكاسي HDR جيست؟

HDR مخفف كلمه «high dynamic range» به معني گستره ديناميك بالا است. براي آن تقسيم از افرادي كه با اين اصطلاح فني آشنا نيستند بايد بگوييم پهنه ديناميك به طور كلي تفاوت بين روشن‎ترين روشنايي و تاريك‎ترين پوشيدن است كه مي‎توانيد در يك تصوير ثبت كنيد. زماني كه موضوع از محدوده پهنه ديناميك دوربين فراتر مي‎رود، نواحي صريح به حالت شسته شده و سفيد رنگ در مي‎آيند يا نواحي تاريك به سادگي به حباب‎هاي بزرگ مشكي تبديل مي‎شوند.

سخت مي‎تواند تصويري گرفت كه هر دو انتهاي اين طيف را ثبت كند اما عكاسان با استفاده از تكنيك‎هاي امروزين عكاسي و نرم‎افزار پيشرفته پس از پردازش براي اين قضيه تدابيري در نظر گرفته‎اند. عملا HDR به اين معنا است: عكسي با سبك ويژه با پهنه ديناميك غير عادي بالا كه در حالت معمولي با يك عكس نمي‎توان به آن دست پيدا كرد. 

احتمالا شمار زيادي از چنين عكس‎هايي را در پيرامون اينترنت ديديد. بسته به نحوه پردازش عكس‎هاي HDR، آن‎ها مي‎توانند هر چيزي باشند از نمايش ريزبين چيزي كه چشمان ما مي‎بينند تا عكس ها شگفت‎انگيز سورئال هنري كه حقيقت را به يك صحنه رويايي با دقت بالا تبديل مي‎كنند.

نمونه عكس ها HDR زير بدست Trey Ratcliff گرفته شده‎اند.

نحوه عمل عكاسي HDR به چه چهره است

در ساده‎ترين سطح، يك تصوير HDR واقعا دو (يا سه يا نه) تصوير است كه با سطوح نوردهي متفاوت گرفته مي‎شوند و سپس يك نرم‎افزار آن‎ها را با يكديگر تركيب مي‎كند تا يك تصوير بهتر به هستي آيد، به نحوي كه برخي از دوربين‎ها حتي مي‎توانند به حالت HDR عكاسي كنند اما تصوير پاياني معمولا با فرمت JPEG است كه به نسبت RAW كيفيت پايين‎تري دارد.بادكنك آرايي

البته اصل ماجرا از اين كمي پيچيده‎تر است ولي نه آن‎قدر زياد. به چهره ايده‎آل، عكاس با تكنيك براكتينگ چند عكس مي‎گيرد، يعني تصاويري كه از يك موضوع با سرعت شاتر متفاوت گرفته مي‎شوند لغايت گردآور تصاويري با نوردهي متفاوت به هستي آيد. (بهترين حالت براي عكاسي HDR استفاده از يك سه پايه و تغيير ناپذير بودن كامل دوربين است و فضايي كه عاري از كالبد ها متحرك باشد.) سپس، عكاس با كمك نرم‎‎افزار بعد از پردازش مترقي مي‎تواند تصاوير را با يكديگر تركيب كند و تك تصويري به هستي آورد كه جستار در بهترين حالت فوكوس و نوردهي پيمان دارد. 

تصاوير ذيل را براي شيوه عمل عكاسي با پهنه ديناميك بالا بررسي كنيد.

چطور يك تصوير HDR بگيريد

پيش از اين كه بخواهيد يك تصوير HDR شگفت‎انگيز بگيريد، به چند چيز احتياج داريد، پيشنهاد ما تهيه امكانات پايين است.

1) يك دوربين، ترجيحا با توانايي براكتينگ نوردهي خودكار (AEB – Auto Exposure Bracketing). امكان انجام اين گونه عكاسي بدون هستي قابليت AEB وجود دارد اما بايد تنظمات دوربين خود را بين هر مرتبه عكاسي به صورت دستي تنظيم كنيد برآيند اينكه شايستن اين كه دوربين را تكان دهيد بسيار مي‎شود و مقدار زمان لازم براي اخذ سري عكس‎ها بالا مي‎رود و فلذا احتمال جابه‎جايي سوژه يا تغيير موقعيت آن اغلب مي‎شود. 

اگر تصاوير شما در يك رديف قرار نگيرند، تصوير HDR نهايي ظاهر عجيبي خواهد داشت.

2) يك سه پايه يا هر نوع دست موزه ديگري كه دوربين را تغيير ناپذير نگه دارد. اگر الزامي است مي‎توانيد به صورت دوربين روي دست عكس بگيريد، اما احتمالا بعدا در تراز‎بندي عكس ها به مشكل بر مي‎خوريد، فلذا براي به دست آوردن بهترين نتايج بي گمان به كارگيري يك سه پايه را پيشنهاد مي‎كنيم. درست است كه برخي از برنامه‎هاي نرم‎افزاري HDR مجهز به قابليت‎هاي ترازبندي تصوير هستند ولي آن‎ها همواره به بهترين شكل عمل نمي‎كنند، پس احتياط شرط عقل است تا كاري كنيد دوربينتان تغيير ناپذير بماند. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.