RAW در مقابل JPEG قسمت اول

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

RAW در مقابل JPEG قسمت اول

تقابل فرمت پوشه RAW و JPEG ممكن است يكي‌از داغ‎ترين موضوعات در عكاسي ديجيتال باشد . البته آيا اين مسئله از به عبارتي ابتدا قيمت دعوا كردن را دارد؟ آيا حقيقتا يكي‌از آن‎ها از ديگري خوب تر است؟ آيا چه بسا تفكر نيكي است كه فقط از يك كدام از آن‎ها استعمال كنيد؟ عكاسي نوزاد
درين مقاله قصد داريم هر دو فرمت را بررسي كنيم , به طور شخصي آن‎ها را تعريف كنيم و نقاط ضعف و قوت آن‎ها را بگوييم تا به شما ياري دهد آن‎ها را از يكديگر تشخيص دهيد و يك توشه براي مدام به‌اين مشاجره خاتمه دهيم . برگزاري جشن تولد كودك
1 ) فرمت RAW چيست؟ 
RAW در واقع يك تيتر همگاني است كه مشتمل بر صدها پسوند فولدر مختلف مثل NEF و NRW براي دوربين‎هاي نيكون , CRW , CR2 و CR3 براي دوربين‎هاي كنون و ARW , SRF و SR2 براي دوربين‎هاي سوني مي‎شود . 
محبوب‎ترين نرم‎افزارهاي دستكاري عكس‌ مي‎توانند اين فايل‎ها را بگشايند . گرچه , بعضا از شركت‎ها مدام الگوريتم‎هاي فايل‎هاي RAW خويش را تغيير و تحول مي‎دهند , در سود اين برنامه‎ها مي بايست براي مطمئن شدن از سازش با آن‎ها دائما به‎روزرساني نمايند . 
RAW از بينش فني داده‎هايي را در بر مي‎گيرد كه از سمت دوربين پردازش نشده‎اند . اين فرمت پوشه كليه جزئيات يك تصوير را با به كار گيري از فشرده‎سازي سواي اتلاف ( lossless compression يا اين كه سواي تغيير‌و تحول در محتوا ) ثبت مي‎كند . با اين وجود , كماكان قبلي از اينكه بتوانيد آن را مشاهده كنيد و به اشتراك‎ بگذاريد بايستي تبديل شود . 
در حين بازنويسي عكس روي كامپيوتر همگي اطلاعاتي كه فايل‎هاي RAW در اختيار دارا‌هستند به شما آزادي متعددي مي‎دهند . در حقيقت , يك فولدر RAW 12 بيتي مي تواند 68 ميليارد رنگ را ثبت نمايد . يعني چه بسا بعد از بازنويسي بخش اعظم جزئيات تصوير را نگهداري خواهيد كرد . 
نكات قوت پوشه RAW : 
• از فشرده‎سازي فارغ از اتلاف به كارگيري مي‎كند , به اين ترتيب تمامي داده ها بصري كه دوربين ثبت مي‎كند نگهداري مي‎شوند و تصاويري روشن و كيفيت خوب با كيفيت ايجاد مي‎شوند . 
• دارنده دامنه ديناميك بالا است , براين اساس مي‎توانيد فارغ از افت كيفيت تصاوير را در سطح بعد از پردازش دستكاري نمائيد . 
• دربردارنده داده‎هاي متا است , بدين ترتيب مي‎توانيد پيكربندي نوردهي كه به كارگيري كرديد را بررسي فرماييد . 
• قابليت و امكان تغيير‌و تحول آن‎ها نيست , بدين ترتيب مي‎توانيد از آن تحت عنوان مدركي به كار گيري نمائيد كه در يك عكس هيچ تغييري داده نشده است . 
نكات ضعف فرمت RAW : 
• پردازش نشده است , بدين ترتيب براي بازديد اين پوشه مي بايست آن را به فرمت . JPEG ( به ميزان كافي زمينه مسخره است ) يا اين كه . TIFF تبديل نمائيد . 
• فضاي بيشتري را اشغال مي‎كند . 
• سرعت لبريز شدن ياد بافر دوربين را دوچندان مي‎كند , بدين ترتيب نمي‎توانيد سريعا پي درپي عكس بگيريد . 
• فاقد قابليت و امكان استانداردسازي است , براين اساس سازش فايل‎هاي متعدد RAW في مابين برنامه‎هاي دستكاري عكس شايد به يك نقص‌ تبديل شود . 
2 ) فرمت پوشه JPEG چيست؟ 
JPEG مخفف عبارت «گروه مشترك كارشناسان گرافيك» است , مجموعه مسئول ساخت اين فرمت پوشه پر اسم و رسم كه ديدني است بدانيد معرفي آن در سال 1992 انجام شد . به يقين عمده اشخاص JPEG شناخته‎شده‎ترين فرمت فولدر براي تصاوير است كه در تمامي جا از آن به كارگيري مي‎شود از تصاويري كه در اينترنت منتشر مي‎كنيم گرفته تا تصاويري كه با دوربين‎هاي گوشي خويش مي‎گيريم . 
JPEG از فشرده‎سازي اتلافي ( lossy compression ) ( يا اين كه برگشت‎پذير ) استعمال مي‎كند تا به صورت موثري تصاوير گرفته شده به وسيله دوربين‎هاي ديجيتال يا اين كه بقيه دستگاه‎ها نظير اسكنرها را ذخيره‎ نمايد و نمايش دهد . يعني منجر از ميان بردن كمي جزئيات در يك تصوير مي‎شود تا تماشا و ذخيره‎سازي آن را ساده‎تر نمايد . 
نرخ فشرده‎سازي را مي‎توان از روش دوربين يا اين كه يك نرم‎افزار دستكاري عكس تغيير تحول اعطا كرد . با گزينش فشرده‎‌سازي كم , بخش اعظم جزئيات در تصوير شما محافظت خواهد شد البته مقدار فولدر بزرگ‎تر خواهد بود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.