راهنماي عكاسي از آسمان در شب براي افراد مبتدي

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

راهنماي عكاسي از آسمان در شب براي افراد مبتدي

زماني كه در شب و در فضاي آزاد عكاسي مي‎كنيد، عجايب طبيعي كمي وجود دارند كه بتوانند مانند يك آسمان پر ستاره يا نمايي از كهكشان راه شيري شما را هيجان‎زده كنند و تاثير قابل توجهي روي شما بگذارند.
عكاسي در شب قواعد خاصي دارد و جدا از آن يكي از تجربيات شگفت‎انگيز هر عكاسي است. آتليه بارداري
در اين مطلب قصد داريم نحوه عكاسي از شب را براي افرادي مبتدي توضيح دهيم. شما با پيروي از 5 اصل زير مي‎توانيد تصاوير واقعا زيبايي از آسمان شب و به ويژه آن ستاره‎هاي درخشان و زيبا بگيريد. عكاسي كودك
1) سرعت شاتر را آهسته انتخاب كنيد
ابتدا، سرعت شاتر خود را به 10، 15 يا 30 ثانيه كاهش دهيد. انجام اين كار باعث خواهد شد نور بيشتري وارد دوربين شود و عكس صحنه‎هاي تاريك‎تر بهتر گرفته شوند.

ابتدا با 10 ثانيه شروع كنيد و مقدار نور داخل عكس را بررسي كنيد. سپس تصميم به كمتر كردن اين زمان بگيريد چون هرچه سرعت شاتر آهسته‎تر شود، احتمال اين كه در عكس نهايي دنباله‎ ستارگان ثبت شود بيشتر است (ولي اگر هدف از عكاسي شما همين قضيه است، سرعت شاتر را كاهش دهيد).

تنظيمات شاتر خود را در عكس‎هاي مختلف تغيير دهيد تا ببينيد چه چيزي بهتر از همه جواب مي‎دهد، معمولا 5 تا 10 تصوير امتحاني بايد بگيريد تا به تنظيمات صحيح برسيد.
2) دوربين را ثابت نگه داريد
زماني كه سرعت شاتر خود را تقريبا زير 60/1 نگه داشتيد، براي ثبت تصاوير شارپ بايد دوربين را ثابت نگه داريد. انجام اين كار در خانه با استفاده از سه پايه‎اي كه دم دست داريد ساده است، ولي زماني كه در يك كوهستان دور افتاده هستيد بايد چكار كنيد؟
ابزار محبوب من در اين زمينه سه پايه گوريلا جابي (Joby GorillaPod) به علت پرتابل و كارآيي آن است. اين سه پايه كوتاه است در نتيجه مي توانيد از زواياي پست تا در سطح زمين عكس بگيريد كه واقعا براي عكاسي از ستارگان كاربردي است.
اگر يك سه پايه حرفه‎اي‎تر مي‎خواهيد مي‎توانيد از سه پايه مسافرتي ميفوتو (MeFoto Road Trip Travel Tripod) استفاده كنيد. بهتر است براي پروژه‎هاي مختلف هر دو آن‎ها را داشته باشيد ولي نمونه اول براي عكاسي از ستارگان مناسب است.
3) گشادگي دريچه ديافراگم خود را بازتر انتخاب كنيد
يك راه ديگر براي اجازه به ورود نور بيشتر به داخل دوربين بدون ايجاد پارازيت تغيير گشادگي دريچه ديافراگم يا ضريب اف است. هرچه گشادگي دريچه ديافراگم دوربين بيشتر باشد (ضريب اف پايين‎تر) نور بيشتري وارد دوربين مي‎شود.
تغيير ضريب اف در لنزهاي با كيفيتي مانند لنزهاي 16 تا 35 ميلي‎متري زايس سوني كه تا f/2.8 مي‎رسد، باعث مي‎شود بيشترين بهره را از آن‎ها ببريد.
4) از فوكوس دستي استفاده كنيد
در زمان عكاسي در شب و ستارگان فوكوس سخت است چون عملا چيزي را نمي‎بينيد. توصيه ما هميشه استفاده از فوكوس دستي به همراه قابليت برجسته‎سازي فوكوس (focus peaking) است تا حداقل سوژه مشخص شود.
همچنين گاهي اوقات بهتر است براي روشن كردن سوژه (به عنوان مثال چادر مسافرتي) از چراغ‎قوه استفاده كنيد تا كار فوكوس را با نوعي نورپردازي مصنوعي انجام دهيد. اگر فقط مي‎خواهيد از ستاره‎ها، نه سوژه‎اي كه در پيش زمينه قرار دارد، عكاسي كنيد، چند تصوير آزمايشي با فوكوس‎هاي مختلف بگيريد و ببينيد كدام يك از عكس‎هاي نهايي بهتر از سايرين است.
5) مقدار ايزو را به صورت منطقي افزايش دهيد
ابتدا بهتر است با ايزويي در حدود 3200 تا 6400 شروع كنيد تا ظاهر نهايي عكاس را بررسي كنيد و سپس در صورت لزوم براي ثبت چيزي كه مد نظر داريد آن را افزايش دهيد.
تغيير مقدار ايزو را به عنوان آخرين گزينه مطرح كرده‎ايم چون بايد تمامي گزينه‎هاي نورپردازي ديگر را امتحان كنيد تا كيفيت عكس خود را در حد بالايي نگه داريد. چون همانطور كه مي‎دانيد هر چه مقدار ايزو بيشتر شود، پارازيت تصوير نهايي بيشتر خواهد بود.
با آن كه عكاسي در شب ظاهرا چيزي است كه تنها عكاسان حرفه‎اي قادر به انجام هستند، ولي بايد بگوييم كاملا ساده است و انجام آن توسط دوربين‎هاي بدون آينه (ميرورلس) و DSLR زيادي امكان‎پذير است.
فقط كافي است براي ثبت عكس‎هايي عالي از ستارگان شب عكاسي را براي زماني برنامه‎ريزي كنيد كه ماه چرخه جديد خود را شروع كرده است و نور آن مزاحم عكاسي شما نمي‎شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.