چگونه تاثير برند دوربين را از هنر عكاسي مان حذف كنيم قسمت اول

اگر سري به فروشگاه هاي خريد تجهيزات عكاسي زده باشيد ، اعتراف مي كنيد كه بحث بر سر برتري هر برند از برند ديگر ، سر و ته ندارد ؛ به ازاي هر فروشگاه و به ازاي هر فروشنده يك نظر و پيشنهاد جديد كه شما را در دنيايي پهناور از علامت سوال ها رها مي كند!
با اين توصيف ، پنج تكنيك طلايي وجود دارد كه بتوانيد تا حدي باورنكردني تاثير برند دوربين را از كيفيت عكاسي خود تفكيك كنيد .

در دنياي دوربين‌هاي حرفه‌اي، بحث بر سر اين موضوع تمامي ندارد كه كدام برند بهتر است و كدام مدل امكانات بيشتري دارد. چه‌بسا مي‌توان ماه‌ها و سال‌ها درباره‌ي اين موضوعات تحقيق كرد و پاي سخنان افراد بي‌شماري نشست كه هريك نظري دارند؛ همان‌طوركه بسياري از افراد درست در همين لحظه مشغول انجام اين كار هستند.

باوجوداين، اگر از دنياي بحث‌هاي بي‌پايان و بيهوده خارج شويم، تنها يك سؤال مهم و اساسي مي‌ماند و آن اين است: وقتي پاي اين دوربين‌ها به عمل بازشود و نوبت به چاپ تصاوير آن‌ها برسد، چه اتفاقي خواهد افتاد؟

البته در مطلب پيش‌ رو، قرار نيست درباره‌ي اين موضوع بحث كنيم كه اساسا برندها هيچ معنايي ندارند؛ بلكه موضوع اين است كه برندها عامل تفاوت بين آثار دو عكاس نيستند و در دنياي عكاسي، عواملي به‌مراتب بزرگ‌تر از نام‌ها هستند كه نقش‌هاي اصلي داستان را برعهده‌ دارند. آتليه بارداري 
آتليه كودك
با اين پيش‌گفتار، نوبت به اصل ماجرا مي‌رسد؛ پس، براي بررسي پنج عنصر مهم كه نقشي فراتر از برندها بازي مي‌كنند، با مقاله زير همراه باشيد :
۱. لنز مورد نظر چند مرده حلاج است !

بي‌راه نيست اگر بگوييم در ميان پنج عنصر پيش‌ رو، كيفيت لنز دوربين بيشترين تأثير را بر كيفيت تصاوير شما خواهد گذاشت؛ چراكه در لنزهاي ارزان‌قيمت و ميان‌قيمت، كيفيت تصوير در محدوده‌ي مياني آن مناسب به‌نظر مي‌رسد؛ اما هرچه به حاشيه‌ي تصوير نزديك شويم، كاهش شفافيت مأيوس‌كننده‌اي به‌چشم مي‌خورد. اين درحالي‌ است كه لنزهاي باكيفيت سعي بمي‌كنند كيفيت تصوير را در تمام نقاط آن حفظ كنند.

بنابراين، بين رنگ و شفافيت تصوير در لنز زوم كه ماهيت پيچيده‌اش كاهش كيفيت آن‌ را در پي خواهد داشت و لنز باكيفيت كه از قضا چندان هم ارزان‌قيمت نيست، تفاوت فراواني وجود دارد كه هنگام چاپ تصاوير به آن پي خواهيد برد.


قيمت لنز معمولي باكيفيت، تقريبا هشتصد دلار است كه ارزان به‌نظر نمي‌رسد؛ اما بايد بدانيد حتي تهيه‌‌ي لنزي باكيفيت در مجموعه‌ي لوازم عكاسي‌تان ممكن است تأثير درخورتوجهي بر كارهاي شما بگذارد و توانايي واقعي دوربين و حسگر آن را به‌رخ بكشد.

شايان ذكر است فارغ از رده‌ي قيمتي، نمودارهاي موسوم به MTF نيز يكي از راه‌هاي بررسي كيفيت لنز است كه مشاهده‌ي آن‌ها براي بررسي و مقايسه‌ي لنزهاي مختلف خالي از لطف نيست.
۲. كيفيت بدنه‌ي دوربين

متأسفانه كيفيت و شفافيت تصوير در دنياي دوربين‌هاي ديجيتال ارتباط مستقيمي با جيب شما دارد.
منبع:

عكاسي

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.