1) تقويت نور نقش پراكنندهكننده را دارد.
يك منبع نوري ملايم را به سمت يك سطح گسترده و مات مانند ديوار، سقف يا رفلكتور مات بگيريد تا نه تنها باعث انعكاس نور شود بلكه آن را روي يك سطح وسيعتر پخش كند. آتليه كودك
اما اگر از يك رفلكتور براق استفاده كنيد، نور به دنبال تقويت نسبتا محدود باقي خواهد ماند. آينه مثال بارز يك رفلكتور براق است كه نور را متمركز ميكند.
هرچه منبع نوري دورتر است، نور كمتر و سوژه تاريكتر ميشودسالن تولد كودك
نكته: فلاش دوربين خود را در حالت پرتره فضاي باز و در حالت روز بسيار روشن تنظيم كنيد. در اين حالت، قسمتهاي سايه چهره سوژه شما را روشن خواهد كرد ولي بدون تاثير روي نورپردازي پسزمينه، آن را تيره و كم نور باقي ميگذارد.
2) هرچه منبع نوري دورتر است، نور كمتر و سوژه تاريكتر ميشود.
براساس يك قانون به نسبت توان دوم مسافتي كه از منبع نور دور شدهايد، از حجم نور كاسته ميشود. ممكن است پيچيده به نظر برسد، ولي اينطور نيست. به عنوان مثال اگر سوژه را دو برابر از منبع نور دور كنيد، تنها يك چهارم نور به سوژه تابانده ميشود.
به عبارت ديگر، نور زماني كه از آن دور ميشويد تاريكتر ميشود، اگر قصد داريد منبع نوري خود يا سوژه خود را براي تغيير كيفيت نور جابهجا كنيد بايد اين قضيه را به ياد داشته باشيد.
علاوه بر اين توجه كنيد تقويت نور با يك رفلكتور براق كه نور را متمركز ميكند از روشنايي نهايي ميكاهد.
از انحراف نور ميتوان براي تغيير روابط استفاده كرد
نكته: اگر سوژه شما توسط نوري كه از پنجره به داخل ميآيد روشن شده است، شخص را نزديك به پنجره نگه داريد تا روشنايي از ديوار پس زمينه منحرف و پشت سوژه تيره شود. اما اگر ميخواهيد ديوار را روشن كنيد، فرد را به آن نزديكتر و از پنجره دورتر كنيد.
3) از انحراف نور ميتوان براي تغيير روابط بين نور روي سوژه و پسزمينهتان استفاده كرد.
اگر يك منبع نوري را نزديك به سوژه خود قرار دهيد، انحراف نور از سوژه به پسزمينه تشديد خواهد شد. منبع نوري را از سوژه خود دورتر كنيد و پسزمينه نسبتا روشنتر خواهد شد.
همين قاعده در مورد روشنسازي نيمرخ نيز صدق پيدا ميكند يعني نزديكي منبع نوري به نيمرخ سوژه شما، انحراف نور را در امتداد قاب شديدتر خواهد كرد، انگاري منبع نور دور است.
نورپردازي از جلو جزئيات بافت سوژه را كاهش ميدهد.
نكته: براي حفظ جزئيات پرز و پشم حيوان خانگي خود، منبع نوري را تا حدي در طرف آن قرار دهيد تا جلوي آن.
4) نورپردازي از جلو جزئيات بافت سوژه را كاهش ميدهد، نورپردازي از طرفين، بالا يا زير جزئيات را افزايش ميدهد.
يك عكاس پرتره ممكن است خواسته باشد منبع نور را نزديك به محور لنزها نگه دارد تا چين و چروك صورت را حذف كند و از سوي ديگر يك عكاسي منظره ممكن است براي تاكيد بر بافت سنگها، شن و پوشش گياهي به صورت جانبي نورپردازي كند. به طور كلي، هرچه زاويهاي كه از آن نور به سوژه تابانده ميشود بازتر است، بافت به نمايش گذاشته شده بيشتر ميشود.
- دوشنبه ۲۴ دی ۹۷ | ۲۲:۲۵ ۱۳ بازديد
- ۰ نظر