عكاسي با نوردهي طولاني قسمت آخر

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

عكاسي با نوردهي طولاني قسمت آخر

قبل از قرار دادن فيلتر در جلوي دوربين، به حالت فوكوس دستي جابه‎جا شويد و از نماي زنده (Live View) براي فوكوس دستي استفاده كنيد. اگر با استفاده از آن راحت نيستيد مي‎توانيد از حالت فوكوس خودكار هم استفاده كنيد ولي به ياد داشته باشيد قبل از گرفتن عكس به حالت دستي برگرديد.
اگر اين كار را فراموش كرديد و دوربين زمان گرفتن عكس هم چنان از فوكوس خودكار استفاده مي‎كند، متوجه خواهيد شد كه دوربين قادر به فوكوس نيست چون تمام چيزي كه مي‎تواند ببيند به رنگ تيره است. بنابراين مهم است به محض شروع عكاسي به حالت فوكوس دستي برگرديد. آتليه عكاسي
پيش از استفاده از فيلتر يك مرحله ديگر وجود دارد يعني گرفتن يك عكس آزمايشي. با اين كار مطمئن مي‎شويد كه عكس شارپ است و مي‎دانيد بدون فيلتر چه سرعت شاتري ايده‎آل است. زمان محاسبه سرعت شاتر با استفاده از فيلتر به يادآوردن اين عدد مهم است. آتليه نوزاد

گرفتن عكس

حال زمان تغيير تنظيمات دوربين رسيده است. تنظيمات دوربين خود را در حالت عكاسي دستي قرار دهيد و گشادگي دريچه ديافراگمي كه در تصوير آزمايشي استفاده كرده بوديد را نگه داريد. معمولا عدد اف ايده‎ال براي عكاسي منظره بين 7.1 و 13 است. اما به نوع تصويري كه مي‎خواهيد بگيريد بستگي دارد.
ايزو بايد تا جاي ممكن پايين نگه داشته شود و چون از سه‎پايه استفاده مي‎كنيد بايد در حدود 100 باشد.
زمان استفاده از يك فيلتر ده گامي، يا فيلتري كه به اندازه كافي لازم است براي سرعت شاتر بيشتر از 30 ثانيه تيره باشد، سرعت شاتر خود را در حالت «Bulb» (در بعضي از دوربين‎ها «Time») قرار دهيد. به طور خلاصه، بالب شاتر را تا زماني كه دكمه آن فشار داده شود باز نگه مي‎دارد. به همين دليل است كه بايد يك آزادكننده شاتر داشته باشيد. يعني مي‎توانيد شاتر را با هر سرعتي كه خواستيد استفاده كنيد چه يك ثانيه است چه 10 ساعت.
ممكن است فكر كنيد چطور بايد سرعت شاتر را محاسبه كنيد زماني كه فيلتر اجازه به ورود نور كمتري مي‎دهد. اين شايد سخت‎ترين بخش عكاسي با نوردهي طولاني باشد اما با ديدن نور بيرون آگاهي از سرعت شاتر سخت نيست.
دو راه براي محاسبه اين قضيه وجود دارد، هر دو نتيجه يكساني در اختيار شما قرار مي‎دهند ولي يكي ساده‎تر و سريع‎تر است (اما من پيشنهاد مي‎كنيم مدل سخت‎تر هم ياد بگيريد تا نحوه عملكرد آن را بدانيد) و ابتدا آن را معرفي مي‎كنم.
استفاده از فناوري به نفع خود
فناوري هم آزاردهنده و هم مفيد مي‎تواند باشد. براي عكاسي با نوردهي طولاني ابزاري وجود دارند كه زندگي شما را ساده‎تر مي‎كنند. اگر گوشي‎هوشمند داريد اپليكيشني به اسم NDCalc را بايد دانلود كنيد.
اين اپ به صورت خودكار سرعت شاتر صحيح را براساس سرعت شاتري كه بدون استفاده از يك فيلتر نياز داريد، محاسبه مي‎كند. به همين دليل است كه سرعت شاتر استفاده شده در عكس آزمايشي خود را بايد به ياد بسپاريد.
اين اپليكيشن شمارشگر معكوسي دارد تا بدانيد چه زماني نوردهي را تمام كنيد (بسيار مفيد است اگر از يك آزادكننده شاتر ارزان و حالت بالب استفاده مي‎كنيد).
روش دوم اندكي سخت‎تر است ولي براي درك كاري كه واقعا انجام مي‎دهيد الزامي است. اين روش آن قدر سخت نيست ولي در ابتدا كمي گيج‎كننده است.
اگر مطلب را تا الان با دقت خوانده باشيد مي‎دانيد كه از فيلتر ND ده گامي نور 1000 مرتبه كمتر عبور مي‎كند.
يعني اين فيلتر ND به شما اجازه مي‎دهد سرعت شاتر خود را تا 1000 مرتبه طولاني كنيد. بنابراين اگر از سرعت شاتر 1/125 استفاده مي‎كنيد شما حالا مي‎توانيد آن را به 8 ثانيه افزايش دهيد. اگر از 1/30 استفاده كرده‎ايد مي‎توانيد از 32 ثانيه استفاده كنيد!
جمع‎بندي
اگر قصد عكاسي با يك فيلتر ND 10 گامي را داريد بايد يك چيز را بدانيد يعني: ممكن است نياز باشد از سرعت شاتر حتي طولاني‎تر از چيزي كه محاسبه كرده‎ايد، استفاده كنيد. مطمئن شويد در زمان خوبي تنظيمات دوربين خود را مشخص كرده‎ايد تا بتوانيد چند تصوير آزمايشي خوب بگيريد.
زماني كه سرعت شاتر را حساب كرديد، يك تصوير آزمايشي ديگر اما اين مرتبه با زمان نوردهي صحيح و استفاده از فيلترها بگيريد. به سادگي اگر تصوير تيره يا روشن است خودتان متوجه خواهيد شد كه بايد سرعت شاتر را افزايش يا كاهش ديد.
تكنيك عكاسي با نوردهي طولاني واقعا جالب است اما درك كامل تمامي جوانب مختلف آن زمان مي‎برد. به ياد داشته باشيد، اگر با نوردهي 300 ثانيه‎اي عكاسي مي‎كنيد، صدها عكس نخواهيد گرفت!

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.