عكاسي با نوردهي طولاني قسمت سوم

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

عكاسي با نوردهي طولاني قسمت سوم

براي استفاده از آزادكننده شاتر براي عكاسي با نوردهي طولاني دو دليل وجود دارد:
•    استفاده از يك كنترل از راه دور به شما اين اطمينان را مي‎دهد كه دوربين روي سه‎پايه بي‎حركت مي‎ايستد و حركت نمي‎كند. (يا مي‎توانيد از قابليت تايمر دوربين خود استفاده كنيد)
•    شما قادر هستيد با استفاده از حالت عكاسي بالب دوربين خود به سرعت شاتري طولاني‎تر از 30 ثانيه دست پيدا كنيد.

نحوه عكاسي

حالا كه با تجهيزات و مقدمات لازم آشنا شديد، وقت عكاسي است! اين جا اوضاع جالب مي‎شود. آتليه نوزاد
همان‎طور كه در مقدمه اشاره كردم، عكاسي با نوردهي طولاني در سناريوهاي مختلف استفاده مي‎شود. ما در اين مطلب به استفاده از آن در عكاسي منظره نگاهي مي‎اندازيم. اما امكان استفاده از اين تكنيك در هر حوزه‎اي از عكاسي وجود دارد. عكاسي نوزاد
اگر چند وقتي است كه عكاسي مي‎كنيد، بايد از اهميت پرسپكتيو و تركيب‎بندي خوب عكس باخبر باشيد. زمان عكاسي با نوردهي طولاني اين قضيه مهم است، حتي با آن كه بسياري از افراد اهميتي به آن نمي‎دهند چون آسمان يا آب به اندازه كافي جالب و جذاب هستند. اما لطفا اهميت تركيب‎بندي را فراموش نكنيد چون پشيمان خواهيد شد!
از خودتان يك سوال ساده بپرسيد: از چه چيزي دارم عكس مي‎گيرم؟ اگر آسمان، آب يا گل بخش جالب عكس شما است بايد قسمت زيادي از قاب را به خود اختصاص دهند.
خوب است بگوييم كه اگر خبري از ابر نيست، ممكن است نياز به نوردهي طولاني نداشته باشيد، مگر اين كه بخواهيد از يك رودخانه يا آبشار عكس بگيريد.
فوكوس عالي
اولين كاري كه پس از پيدا كردن تركيب‎بندي انجام مي‎دهيم قرار دادن تصوير در فوكوس است. زمان استفاده از يك فيلتر ND تيره مانند فيلتر 10 گامي، شما متوجه خواهيد شد كه فوق‎العاده تيره هستند. به سختي مي‎توان از بين فيلتر چيزي ديد و كار كردن سيستم فوكوس خودكار دوربين غير ممكن است. اين قضيه باعث مي‎شود تصوير در فوكوس قرار نگيرد. زماني عكس بگيريد كه خورشيد در حال طلوع يا غروب است.

قبل از قرار دادن فيلتر در جلوي دوربين، به حالت فوكوس دستي جابه‎جا شويد و از نماي زنده (Live View) براي فوكوس دستي استفاده كنيد. اگر با استفاده از آن راحت نيستيد مي‎توانيد از حالت فوكوس خودكار هم استفاده كنيد ولي به ياد داشته باشيد قبل از گرفتن عكس به حالت دستي برگرديد.
اگر اين كار را فراموش كرديد و دوربين زمان گرفتن عكس هم چنان از فوكوس خودكار استفاده مي‎كند، متوجه خواهيد شد كه دوربين قادر به فوكوس نيست چون تمام چيزي كه مي‎تواند ببيند به رنگ تيره است. بنابراين مهم است به محض شروع عكاسي به حالت فوكوس دستي برگرديد.
پيش از استفاده از فيلتر يك مرحله ديگر وجود دارد يعني گرفتن يك عكس آزمايشي. با اين كار مطمئن مي‎شويد كه عكس شارپ است و مي‎دانيد بدون فيلتر چه سرعت شاتري ايده‎آل است. زمان محاسبه سرعت شاتر با استفاده از فيلتر به يادآوردن اين عدد مهم است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.