عكاسي با نوردهي طولاني قسمت دوم

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

عكاسي با نوردهي طولاني قسمت دوم

دستيابي به نوردهي طولاني با فيلترهاي ND
يكي ديگر از تجهيزات مفيد براي اين نوع عكاسي فيلتر كاهنده نور (چگالي خنثي يا ND) است. با آن كه اگر در شب عكاسي مي‎كنيد نيازي به اين فيلترها نيست، اما از آن‎ها در عكاسي منظره براي نوردهي طولاني‎تري يا در طول روز استفاده زيادي مي‎شود. اين فيلترها از نظر قدرت بسيار فرق دارند بنابراين فيلتر مناسبي را انتخاب كنيد كه افكتي كه مي‎خواهيد در عكس خود داشته باشيد را فراهم كند. عكاسي بارداري
فيلترهاي ND در دو مدل هستند: فيلترهاي مربعي شكل و فيلترهاي پيچي كه داخل يك نگه‎دارنده فيلتر قرار مي‎گيرند. هر كدام مزاياي خاص خود را دارند ولي طبق تجربه، من استفاده از سيستم فيلتر مربعي شكل را ترجيح مي‎دهم.آتليه بارداري
دليل اين كه از فيلترهاي پيچي به فيلترهاي مربعي‎ شكل رو آوردم اين بود كه اغلب اوقات در آن واحد از بيشتر از يك فيلتر استفاده مي‎كنم، معمولا يك فيلتر ND معمولي و يك فيلتر ND مدرج. سيستم‎هاي فيلتر به شما اجازه مي‎دهند فورا پشته‎اي از 2، 3 يا حتي 4 تصوير به وجود آوريد. علاوه بر اين، فيلترهاي ND مدرج به نسبت فيلترهاي مربعي بهتر هستند چون شما مي‎توانيد به آساني آن را با افق هم‎طراز كنيد.

برندهاي زيادي وجود دارند كه بهتر است قبل از خريد كمي در مورد آن‎ها تحقيق كنيد. بسياري از فيلترها كالر كست‎هاي غليظي دارند و با آن كه به سادگي در مرحله پس از پردازش مي‎توان آن را رفع كرد ولي مي‎تواند كاملا آزاردهنده باشد.

قيمت بين اين فيلترها از 50 تا 300 دلار متغير است و اغلب اوقات تفاوت بين مدل‎هاي ارزان (البته نه ارزان‎ترين) و گران قابل توجه نيست.
2 گام، 6 گام، 10 گام: چه تفاوتي با هم دارند؟
ممكن است اين اصطلاحات را قبلا شنيده باشيد: 2 گام، 6 گام يا 10 گام. اين‎ها قدرت فيلتر را تعريف مي‎كنند و مقدار گام‎ها به شما مي‎گويد چقدر مي‎توانيد سرعت شاتر را افزايش دهيد.
10 گام در بين عكاسان زيادي، به ويژه آن‎هايي كه تازه با تكنيك عكاسي با نوردهي طولاني آشنا شده‎اند، بسيار محبوب است. اگر مي‎خواهيد تصاويري با آب‎هاي ابريشمي و ابرهاي رگه‎رگه به دست آوريد، فيلتر 10 گامي به شما اجازه خواهد داد از سرعت شاتري استفاده كنيد كه هزار برابر طولاني‎تر از سرعت شاتر معمولي است. به عبارت ديگر، استفاده از آن ميزان نور ورودي به سنسور را تا 1000 مرتبه كاهش مي‎دهد. واقعا شگفت‎آور است. به جاي استفاده از سرعت شاتر1/60  ثانيه مي‎توانيد از 16.7 ثانيه استفاده كنيد!
طبق تجربه من در كار با بعضي از فيلترها، يك فيلتر 10 گامي ممكن است در واقع نزديك‎تر به 11 گام باشد. فيلترهاي با اين قدرت باعث مي‎شوند حتي امكان استفاده از سرعت شاتري در حد چندين دقيقه وجود داشته باشد.
استفاده از آزادكننده شاتر
تجهيزات نهايي كه پيشنهاد مي‎كنم بخريد آزادكننده شاتر است. اگر از ميزان نوردهي كمتر از 30 ثانيه استفاده مي‎كنيد، خريد آن الزامي نيست ولي هميشه خريد آن را توصيه مي‎كنيم تا سطح حركت ناخواسته كم شود.
براي اين نوع تصاوير خريد يك آزادكننده شاتر ارزان كافي است.
ممكن است بعدا به فكر خريد يك مدل مجهز تايمر و مكانيسم قفل كردن هم بيافتيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.