عكاسي با نوردهي طولاني قسمت اول

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

عكاسي با نوردهي طولاني قسمت اول

تا حالا تصوير يك آبشار يا اقيانوس را ديده‎ايد كه آب ظاهري نرم و ابريشمي دارد، تقريبا غيرواقعي است و شايد هم تصويري از فضاي شهر ديده باشيد كه در آن ماشين‎ها به خطوط قرمز رنگ طولاني تبديل شده‎اند؟ شايد ديده‎ايد و فكر هم كرده‎ايد كه اين عكس‎ها شديدا دست كاري شده‎اند. در حقيقت، اين نوع عكاسي تكنيك ساده‎اي است كه با استفاده از سرعت طولاني شاتر امكان‎پذير است. پس از مطالعه اين مقاله شما متوجه مي‎شويد چطور توسط اين تكنيك، عكاسي با نوردهي طولاني، تصاويري عالي بگيريد.
عكاسي با نوردهي طولاني تكنيكي در عكاسي است كه در طول سال‎هاي گذشته بسيار محبوب شده است. اين سبك براساس استفاده از سرعت طولاني‎تر شاتر براي ثبت، محو يا مبهم كردن عناصر متحرك است. آب ظاهر يك ابريشم جادويي يا مه مانند را مي‎گيرد و ابرها در امتداد آسمان رگه‎رگه مي‎شوند.
همان‎طور كه در بالا اشاره كردم، استفاده متداول ديگر عكاسي با نوردهي طولاني نزديك جاده‎ها است كه نور ماشين‎ها به خطوط قرمز و سفيدرنگ شناوري بر روي زمين تبديل مي‎شود.
اين‎ها تنها دو نمونه از مواردي است كه در آن مي‎توانيد از عكاسي با نوردهي طولاني استفاده كنيد. در حقيقت تنها چيزي كه اين تكنيك را محدود مي‎كند سطح خلاقيت شما است. از اين تكنيك مي‎توان تقريبا در هر سبكي از عكاسي استفاده كرد. چند نمونه از آن‎ها عبارتند از :
•    Steel wool photography (نوعي عكاسي با از طريق چرخاندن و سوزاندن براده فولاد)
•    Startrails (ثبت حركت ظاهري ستاره‎ها در شب)
•    نماي شهر
•    زندگي خياباني
•    عكاسي آبستره (انتزاعي)
اين ليست را مي‎توان تا بي‎نهايت ادامه داد.
سرعت شاتر چيست
سرعت شاتر، مقدار زماني است كه شاتر دوربين باز است و برحسب ثانيه يا كسري از ثانيه حساب مي‎شود. يك كسر بزرگتر 1/1000 سرعت شاتري سريع‎تر نسبت به كسر كمتر 1/10 است و در نتيجه به نور كمتري اجازه مي‎دهد به سنسور برسد.  آتليه كودك
يعني دوربين در حالي كه شاتر باز است، هر چيزي متحرك را ثبت مي‎كند. به همين دليل است كه آب شبيه به ابريشم به نظر مي‎رسد و ماشين‎ها در بعضي از تصاوير ردي از نور بر جا مي‎گذارند.

تجهيزات لازم براي عكاسي با نوردهي طولاني

قبل از شروع به عكاسي پيشنهاد مي‎كنيم چند چيز را بخريد. تمامي آن‎ها براي اين نوع عكاسي الزامي نيستند ولي هم كيفيت عكس را افزايش مي‎دهند هم كار شما را ساده مي‎كنند. عكاسي كودك
•    دوربين داراي حالت عكاسي بالب (Bulb)
•    سه‎پايه (الزامي)
•    آزادكننده شاتر
•    فيلترهاي ND
استفاده از سه‎پايه
براي عكاسي با نوردهي طولاني سه‎پايه الزامي است. ممكن است خلاقانه عمل كنيد و دوربين خود را روي سنگ‎ها يا ديگر اشياء قرار دهيد، ولي مي‎دانيد كه به خوبي سه‎پايه نيست. استفاده از سرعت شاتر به تعداد ثانيه‎هاي زياد يا حتي دقيقه، باعث مي‎شود كه گرفتن يك عكس شارپ با دوربين روي دست غيرممكن شود.
به طور كلي، استفاده از سه‎پايه را پيشنهاد مي‎كنيم، مخصوصا زماني كه سرعت شاتر طولاني‎تر از 160 ثانيه است. شما مي‎توانيد در اكثر فروشگاه‎هاي عكاسي سه‎پايه‎هاي ارزاني پيدا كنيد. ممكن است خريد يك سه‎پايه ارزان وسوسه‎كننده باشد ولي بايد مدل محكمي بگيريد چون خيلي مهم است دوام زيادي داشته باشد. خريد يك سه‎پايه باكيفيت در دراز مدت باعث صرفه‎جويي در پول شما مي‎شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.