آموزش ثبت پس زمينه هاي جذاب در عكاسي ماكرو

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

آموزش ثبت پس زمينه هاي جذاب در عكاسي ماكرو

 شما يك سوژه ماكروي عالي، زاويه عالي، و تركيب بندي عالي داريد. فوكوس خود را چك كرده ايد، و بر روي نقطه مناسب قرار دارد. انگشت شما در بالاي دكمه شاتر است، اگر يك فشار سريع وارد كنيد، عكس شما آماده است. همه چيز آنجا براي شما مهياست… درست است؟ ۰شايد نه. يك چيز ديگر وجود دارد كه من از شما مي خواهم قبل از گرفتن عكس آن را چك كنيد – و آن پس زمينه است. اميد است در عكاسي بارداري در آتليه بارداري نيز اين نكات رعايت شود.
[عكاسي ماكرو از گل ها]

ببينيد، اگرچه سوژه، نورپردازي، و تنظيمات در عكاسي ماكرو بسيار مهم هستند، اما پس زمينه نيز مهم است، بسيار بيشتر از آنچه كه مردم اغلب متوجه مي شوند. بله كاملا قابل درك است؛ اين فقط پس زمينه است. تا زماني كه شما سوژه مناسب داريد، چرا بايد نگران باشيد؟

اما زماني كه بحث عكاسي ماكرو مطرح است، پس زمينه مي تواند عكس شما را بسازد يا خراب كند. شما اغلب با پالت تركيب بندي محدودي كار مي كنيد. خطوط، رنگ ها، اَشكال؛ عكاسي ماكرو همه چيز را ساده مي كند، كه نبايد بگوييم عكاسي ساده تر مي شود. در عوض، هر المان را تقويت كرده و به جزئيات مهم تر توجه مي كند.

خوشبختانه، به دست آوردن پس زمينه هاي خوب چندان كار سختي نيست. همانطور كه شما شروع به آگاهي پيدا كردن در مورد پس زمينه ها و اهميت آنها مي كنيد، نگاه شما پرورش خواهد يافت. اما براي تسريع تكنيكتان، در اين مقاله به پنج نكته اشاره مي كنيم كه به طور چشمگيري تصاوير ماكروي شما را بهبود خواهند بخشيد.
۱
سادگي كليد كار است

من گفتم كه پنج نكته به شما مي گويم، اما اين يكي از همه مهم تر است. اين نقطه شروع است كه بايد مقدم بر تمام ملاحظات ديگر در مورد پس زمينه باشد.

وقتي من مي گويم سادگي، لزوما منظورم يك پس زمينه ايستا، يكنواخت، سياه يا سفيد نيست (اگرچه اين هم مي تواند خيلي خوب باشد). منظور من اين است كه پس زمينه شما نبايد شلوغ و درهم و برهم باشد. شما يك پس زمينه پر از اَشكال و خطوط حواس پرت كننده كه نگاه را از سوژه اصلي منحرف كنند نمي خواهيد.

به عنوان مثال، يكي از انواع پس زمينه مورد علاقه من فقط يك رنگ تنهاست. هيچ چيز فانتزي اي ندارد، اما هيچ چيز حواس پرت كننده اي هم ندارد. اگر شما در يك منطقه طبيعي عكاسي مي كنيد، ممكن است بتوانيد خودتان را در موقعيتي قرار دهيد كه كمي درخت در پشت سوژه وجود داشته باشد. سپس مي توانيد يك پس زمينه سبز و خوب ثبت كنيد.
[عكاسي ماكرو از گل ها]

پس زمينه در اينجا يك رنگ سبز ساده است، كه سوژه رنگارنگ را برجسته مي كند.

و اگر پاييز است، چه بهتر. رنگ طلايي برگ هاي در حال تغيير تصاوير زيبايي ايجاد مي كند.
[عكاسي ماكرو از گل ها]

هنگامي كه من اين گل را پيدا كردم، موقعيتم را تغيير دادم تا درختان دوردست را در عكس جاي دهم، كه برخي رنگ هاي پاييزي دوست داشتني را به نمايش گذاشته بودند.

نكته مهم در اينجا اين است كه پس زمينه حواس پرت كننده نيست. هدفتان بايد اين باشد كه پس زمينه سوژه را تكميل كند بدون اين كه بر آن غالب شود. به طور كلي، يك پس زمينه يكنواخت مناسب است (اما مي توانيد چيزي كمي پيچيده تر را نيز امتحان كنيد، همانطور كه در نكات چهار و پنج در زير مشاهده خواهيد كرد).
۲
دستيابي به جدايي خوب بين سوژه و پس زمينه

زماني كه بحث عكاسي ماكرو مطرح باشد، جدايي كافي بين سوژه و پس زمينه بسيار مهم است. به عبارت ديگر، شما بايد سوژه اي پيدا كنيد كه فاصله قابل ملاحظه اي با هر آنچه كه در پشت آن قرار دارد، داشته باشد. زماني كه شما بر روي سوژه خود در پيش زمينه فوكوس مي كنيد، المان هاي پس زمينه دور به طور كلي تاري دلپذيري پيدا كرده، و پس زمينه يكنواختي كه در بالا در مورد آن بحث كردم را ايجاد مي كنند.

خب يك فاصله قابل توجه دقيقا چقدر است؟ به طور كلي، اين مسئله به چند چيز بستگي دارد.
[عكاسي ماكرو از گل ها]

اين به عمق ميدان بستگي دارد. به طور خلاصه، عمق ميدان به مقداري از سوژه كه شارپ و در فوكوس است اشاره دارد، كه با باز و بسته شدن ديافراگم لنز، و فاصله دوربين تا سوژه تغيير مي كند.

بيشتر بخوانيد: عمق ميدان را عمقي ياد بگيريد

اول، فاصله دوربين تا سوژه. هرچه دوربين شما به سوژه نزديك تر باشد عمق ميدان كم تر است و پس زمينه مي تواند به سوژه نزديك تر باشد. اگر دوربين شما تنها پنج اينچ از يك گل فاصله داشته باشد، احتمالا با پس زمينه اي كه تنها ۱۰ اينچ با پشت گل فاصله دارد، مشكلي نخواهيد داشت. با اين حال، اگر دوربين شما پنج فومت از گل فاصله داشته باشد، آن وقت شايد بايد ده فوت فاصله بين گل و پس زمينه وجود داشته باشد تا به آن تاري مطلوب دست يابيد.

هرچه ديافراگم باز تر باشد (محدوده f/1.8-5.6) عمق ميدان كم تر است در نتيجه، سوژه شما مي تواند به پس زمينه نزديك تر باشد، در حاليكه هنوز هم امكان به دست آوردن يك پس زمينه خوب و يكنواخت را فراهم مي كند. اما هنگامي كه از يك ديافراگم باريك استفاده مي كنيد (به عنوان مثال، f/8-32)، بايد خيلي بيشتر مراقب باشيد. بدون فاصله زياد بين پس زمينه و سوژه، خواهيد ديد كه هرچه در پس زمينه شما وجود دارد (برگ ها، ساقه ها، درختان و غيره)، كاملا مشخص باقي خواهد ماند، و در نتيجه، حواس بيننده را از سوژه اصلي منحرف مي كنند.
[عكاسي ماكرو از گل ها]

اين گل چند فوت جلوتر از پس زمينه قرار داشت. فاصله زياد، به علاوه عمق ميدان كم در f/2.8 اجازه داد تا برگ هاي پس زمينه محو در نور خورشيد بعد از ظهر، به طرز دلپذيري مات شوند.
۳
به سمت يك آسمان ابري عكس بگيريد

انجام اين يكي آسان است، و مي تواند به تصاوير واقعا دلپذيري منجر شود. تمام چيزي كه نياز دارد تمايل به عكاسي از زاويه پايين بر روي زمين است، به طوري كه بتوانيد آسمان را پشت سوژه خود قرار دهيد. اگر طبق معمول هميشه عكس بگيريد، و براي سوژه اصلي نوردهي كنيد، متوجه خواهيد شد كه پس زمينه به رنگ سفيد يكنواخت و دلپذيري درخواهد آمد.
[عكاسي ماكرو از گل ها]

من تا جايي پايين آمدم كه اين سوژه درست در بالاي خط افق قرار گرفت، و توانستم ابرها را به عنوان پس زمينه ثبت كنم.
۴
در نور خورشيد عكس بگيريد

اغلب اوقات، عكاسان ماكرو دوست دارند خورشيد را پشت خود قرار دهند، به طوري كه نور آن از بالاي شانه هاي آنها عبور كرده و به جلوي سوژه بتابد. اگرچه اين مي تواند يك استراتژي عالي باشد، اما گاهي اوقات تغيير برخي چيزها مي تواند جلوه هاي خلاقانه اي به وجود آورد.

يكي از جالب ترين تكنيك ها اين است كه صبر كنيد تا خورشيد پايين بر روي خط افق قرار گيرد. سپس سوژه را بين خودتان و خورشيد قرار دهيد، پايين برويد، و براي سوژه اصلي نوردهي كنيد. هدفتان نبايد جاي دادن خورشيد در عكس باشد. در عوض، سعي كنيد كمي از آن نور طلايي كه درست در كنار خورشيد قرار دارد را ثبت كنيد.
[عكاسي ماكرو از گل ها]

من اين تصوير را در حالي گرفتم كه بر روي چمن مقابل خودم دراز كشيده بودم، در حاليكه خورشيد داشت از خط افق پايين مي رفت. اين رنگ ها در واقع مستقيم از دوربين بيرون آمده اند (ويرايش نشده اند).

بسيار مهم است كه اين كار را در اواخر عصر انجام دهيد. اگر زودتر اين كار را بكنيد، نور خورشيد بيش از حد روشن خواهد بود. در اين صورت آن رنگ هاي طلايي غني را به دست نمي آوريد، و نوردهي براي سوژه اصلي سخت خواهد بود.

همچنين از شما مي خواهم كه مراقب باشيد؛ از طريق منظره ياب دوربين خود به خورشيد نگاه نكنيد. اين كار مي تواند به چشم هاي شما آسيب برساند. در عوض، در حين استفاده از عملكرد نمايش زنده (Live View) دوربين خود عكس بگيريد.
۵
از رنگ هاي اطراف خود استفاده كنيد

اگرچه يك پس زمينه يكنواخت اغلب بسيار خوب است، اما ممكن است بخواهيد به عكس هاي خود چيزي اضافه كنيد. كمي برجستگي. اين جايي است كه رنگ هاي شاداب و پر انرژي مي توانند مفيد واقع شوند.

در حال حاضر، من لزوما پيشنهاد نمي كنم كه رنگ ها را مثل لباس هايتان ست كنيد، و پيشنهاد هم نمي كنم كه از نظريه رنگ استفاده كنيد. هيچ نيازي به اين كار نيست، نه وقتي كه تازه شروع به كار كرده ايد. در عوض، فقط سعي كنيد به دنبال نقاط رنگارنگ در پس زمينه باشيد، و عكس را طوري تركيب بندي كنيد كه در پشت سوژه اصلي كمي رنگ وجود داشته باشد.
[عكاسي ماكرو از گل ها]

براي اين تصوير، من دوربينم را در زاويه اي قرار دادم كه چند گل زرد رنگ در پس زمينه با رنگ قرمز سوژه كنتراست ايجاد كردند.

هنگامي كه شما بيرون در حال عكاسي هستيد، ممكن است خيلي از گزينه ها را نبينيد، اما مكث كنيد و به اطراف خود نگاه كنيد. سعي كنيد در حين تغيير زاويه دوربين از ميان منظره ياب نگاه كنيد. ممكن است معلوم شود كه بعضي از قسمت ها هنگامي كه خارج از فوكوس هستند، ناگهان زيبا مي شوند.

يكي از تكنيك هاي مورد علاقه من در هنگام عكاسي از گل ها تنظيم تركيب بندي است به طوري كه يك غنچه ديگر كمي پشت اولي قرار داشته باشد، درحاليكه با يك عمق ميدان كم عكس مي گيرم. اين غنچه در پس زمينه كه به صورت يك تكه رنگ خارج از فوكوس نشان داده مي شود، سوژه اصلي را كامل مي كند.
[عكاسي ماكرو از گل ها]

در اينجا من در جايي قرار گرفتم كه يك گل ديگر، كمي پشت اولي، به خوبي خارج از فوكوس نشان داده شد.
ن
نتيجه گيري

عكاسي ماكرو نيازمند توجه دقيق به پس زمينه است، اما اجازه ندهيد اين كار شما را عقب نگه دارد. با دستيابي به جدايي خوب بين سوژه و پس زمينه، با عكاسي به سمت آسمان، خورشيد در حال غروب، يا گنجاندن رنگ هاي پر انرژي در عكس، و مهم تر از همه با تمركز بر سادگي، در مسير خود براي به دست آوردن تصاوير ماكروي فوق العاده موفق خواهيد شد.

اگر نكته اي در ذهن داريد كه من در اينجا به آن اشاره نكردم، دوست دارم آن را در قسمت نظرات بخوانم!

نويسنده: جيميز دمپسي (Jaymes Dempsey)

منبع:

لنزك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.