چهارده نكته عكاسي پرتره كه هرگز نمي خواهيد فراموش كنيد

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

چهارده نكته عكاسي پرتره كه هرگز نمي خواهيد فراموش كنيد

 نكات عكاسي پرتره، محدوده اي كامل از ترفندهاي ساده گرفته تا تنظيمات دوربين شما و كار به ظاهر غير ممكن وادار كردن بچه ها به بي حركت ماندن را در بر مي گيرند. اگرچه بسياري از عكاسان دوربين خود را به يك DSLR مناسب ارتقاء مي دهند تا وقتي پرتره هاي خانوادگي يا عكس هاي دوستانه مي گيرند، كنترل بيشتري به آنها بدهد، اما گرفتن عكس هاي خوب از افراد هميشه يك چالش است. تفاوت بين پرتره هاي آماتور و حرفه اي مي تواند گسترده باشد. بنابراين در اين مطلب لنزك ۱۴ مورد از مهم ترين نكات عكاسي بارداري كه هر عكاسي بايد بداند را، براي شما عزيزان گردآوري كرده ايم.

ما با اصول اوليه در مورد ديافراگم، سرعت شاتر و انتخاب لنز شروع خواهيم كرد، سپس به سراغ تكنيك هاي فوكوس كردن و تركيب بندي عكس مي رويم، قبل از اين كه به شما نشان دهيم چگونه از نور طبيعي و رفلكتورها براي بهبود چشمگير نتايج خود استفاده كنيد.

سپس در مورد برخي از نكات عكاسي از نوزاد پيشرفته تر، مانند مزاياي استفاده از فلاش ها و لوازم جانبي ديگر در هنگام عكاسي پرتره بحث خواهيم كرد.

شما چه در حال عكاسي پرتره از دوستان خود باشيد يا بخواهيد از يك خانواده عكس بگيريد، و چه در حال عكاسي در يك استوديوي بكر يا بيرون در پارك محلي خود باشيد، توصيه هاي مفيد زير به شما كمك خواهد كرد تا عكاس پرتره بهتري شويد.
۱
چه موقع از جبران نوردهي استفاده كنيم
[عكاسي پرتره]

جبران نوردهي ۱+ پله

يكي از مشكلات رايج عكاسي در هنگام عكاسي پرتره از تن رنگ هاي پوست روشن، پرتره هاي با نوردهي ناكافي (underexposed) است. هنگام عكاسي تصاوير تمام رخ يا وقتي مقدار زيادي رنگ سفيد در صحنه وجود دارد، بيشتر متوجه اين مسئله خواهيد شد – عروس ها در مراسم عروسي يك نمونه بارز آن هستند.
[عكاسي پرتره]

بدون جبران نوردهي

براي روشن كردن سوژه ها در هنگام استفاده از مد اولويت ديافراگم، شما مي توانيد استفاده از گزينه جبران نوردهي را امتحان كنيد.

براي روشن شدن چهره افراد، بالا بردن تنظيم جبران نوردهي را تا +۱ پله امتحان كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد استفاده از اين ويژگي، به مطلب «جبران نوردهي» لنزك مراجعه نماييد.
۲
توصيه اي در مورد ديافراگم

هنگام عكاسي پرتره، براي ثبت يك عمق ميدان كم، بهتر است كه يك ديافراگم باز تنظيم كنيد (حدود f/2.8-f/5.6)، در اين صورت پس زمينه پشت سوژه شما به خوبي تار مي شود، و باعث مي شود سوژه برجسته تر به نظر برسد.

براي كنترل عمق ميدان، در مد اولويت ديافراگم عكس بگيريد؛ در اين مد SLR شما به طور مفيد سرعت شاتر را براي نوردهي صحيح تنظيم مي كند.

لنزهاي مخصوص پرتره به منظور تار كردن بيشتر پس زمينه، معمولا ديافراگم بيشينه حتي باز تري دارند (به شما امكان تنظيم ضريب اف كوچكتر يا ديافراگم باز تري را مي دهند).
۳
تنظيمات سرعت شاتر

هنگام تنظيم سرعت شاتر، فاصله كانوني لنز خود را در نظر بگيريد، در غير اين صورت لرزش دوربين (و نتايج تار شده) مشكل ساز خواهد شد.

به عنوان يك قاعده كلي، مطمئن شويد كه سرعت شاتر شما بالاتر از فاصله كانوني موثر شماست. به عنوان مثال، در فاصله كانوني ۲۰۰ ميليمتر، از يك سرعت شاتر ۱/۲۵۰ ثانيه يا سريعتر استفاده كنيد.

اين همچنين به اين معني است كه هنگام استفاده از يك لنز وايد، شما مي توانيد با سرعت شاترهاي آهسته تر عكس بگيريد – مانند ۱/۲۰ ثانيه با يك فاصله كانوني ۱۸ ميليمتر.

براي اطلاعات بيشتر در مورد اين نكته عكاسي پرتره، راهنماي ما براي اشتباهات رايج در هر سرعت شاتر – و بهترين تنظيمات جهت استفاده – را ببينيد.
۴
ايزو را افزايش دهيد
[عكاسي پرتره]

افراد وقتي از آنها عكس گرفته مي شود زياد به اين طرف و آن طرف حركت مي كنند، چشمك مي زنند و دائما حالات چهره خود را تغيير مي دهند – و هيچ چيز بدتر از عكسي كه در آن يك نفر نيمه چشمك زده است يا به جاي لبخند زدن يك حالت چهره عجيب و غريب (مضحك) دارد، نيست!

براي جلوگيري از بروز اين مشكلات، و براي جلوگيري از به وجود آمدن تاري حركت، شما بايد از يك سرعت شاتر سريع استفاده كنيد.

اين كار همچنين به شما كمك مي كند تا از به دست آوردن عكس هاي واضح و شارپ و جلوگيري از لرزش دوربين مطمئن شويد، چون شما اغلب اوقات عكس هاي پرتره خود را دوربين به دست مي گيريد.

در صورتي كه در مد اولويت ديافراگم بوده و يك ديافراگم باز را حفظ كنيد، افزايش سرعت شاتر ايزو را افزايش مي دهد (از ايزو ۱۰۰ تا ايزو ۴۰۰).

در نور كم (در داخل و خارج از خانه)، ممكن است لازم باشد آن را به ايزو ۸۰۰، ۱۶۰۰ يا حتي ۳۲۰۰ افزايش دهيد. كمي نويز بهتر از يك عكس تار بي فايده است.
۵
انتخاب لنز
[عكاسي پرتره]

انتخاب لنز شما تاثير زيادي بر عكس هاي پرتره شما دارد. يك لنز وايد (حدود ۱۸ ميليمتر) زاويه ديد عريض تري را ثبت مي كند، بنابراين محيط اطراف سوژه شما بيشتر در عكس خواهد بود.

يك لنز تله فوتو (بيش از ۷۰ ميليمتر) زاويه ديد باريك تري را ثبت مي كند، و محيط اطراف سوژه شما كمتر در كادر ظاهر خواهد شد. فاصله كانوني همچنين بر عمق ميدان (DoF) تاثير مي گذارد.

يك لنز وايد عمق ميدان بيشتري را در مقايسه با يك لنز تله فوتو ثبت مي كند. به همين دليل است كه لنزهاي تله فوتو بيشتر از لنزهاي وايد براي عكاسي پرتره طرفدار دارند، چون آنها بيشتر پس زمينه را از فوكوس خارج مي كنند (مات مي كنند) تا افراد را در صحنه برجسته تر كنند.

نكات عكاسي پرتره: فوكوس كردن و كادربندي كردن
۶
تركيب بندي هاي خلاقانه
[عكاسي پرتره]

در مورد تركيب بندي هاي خود تنبل نباشيد. اغلب عكاسان عقب مي ايستند و فكر مي كنند بهتر است كه تمام، يا حداقل بالا تنه سوژه خود را در عكس بگنجانند.

براي به دست آوردن يك تركيب بندي عكس الهام بخش تر، زوم كنيد و كادر را با سوژه پُر كنيد. قرار دادن سوژه در يك طرف كادر، با «فضايي براي نگاه كردن به آن»، نيز تكنيك خوبي است، همچنين امتحان كردن ديافراگم هاي باز براي ثبت يك عمق ميدان بسيار كم.

اما به ياد داشته باشيد كه مطمئن شويد فوكوس شما تا حد ممكن دقيق است – در عكس نمونه ما كه در f/2.8 گرفته شد، ما بر روي چشم چپ مدل فوكوس كرديم، كه چشم راست او را به خوبي از فوكوس خارج كرده است.
۷
استفاده از يك رفلكتور
[عكاسي پرتره]

عكس گرفته شده بدون رفلكتور

يك راه سريع و مقرون به صرفه براي روشن كردن پرتره هاي شما و دادن يك ظاهر حرفه اي به آنها، استفاده از يك رفلكتور است. از رفلكتورها در داخل خانه (نزديك پنجره) يا خارج از منزل استفاده كنيد تا نور را بر روي سوژه هاي شما بازتاب دهند و سايه هاي ناخواسته را حذف كنند.
[عكاسي پرتره]

يك رفلكتور سفيد نتايج خنثي ايجاد مي كند

بسياري از رفلكتورها دوطرفه يا با درپوش قابل جدا شدن عرضه مي شوند، بنابراين شما يك انتخاب از ميان سطوح بازتابنده سفيد، نقره اي و طلايي داريد. سطوح سفيد رفلكتورها همچنين مي توانند مانند ديفيوزرها دو برابر شوند تا نور آفتاب مستقيم و قوي را نرم كنند.
[عكاسي پرتره]

يك رفلكتور طلايي پرتره شما را گرم تر مي كند
[عكاسي پرتره]

يك رفلكتور نقره اي تصوير شما را روشن مي كند

اگر شما واقعا براي پول آن در مضيقه هستيد، مي توانيد به سادگي با استفاده از يك ورقه بزرگ مقواي سفيد يك رفلكتور بسازيد – كه براي به دست آوردن يك اثر نقره اي نيز مي توانيد آن را با فويل آلومينيومي نازك بپوشانيد – و با اين وجود بايد خيلي خوب جواب دهد!
۸
فوكوس كردن دوربين شما

هنگام استفاده از ديافراگم هاي باز (به خصوص f/2.8 يا سريعتر)، عمق ميدان شما به طور چشمگيري كاهش پيدا مي كند، بنابراين بسيار مهم است كه فوكوس شما دقيقا درست باشد، در غير اين صورت ممكن است در نهايت با برخي از ويژگي هاي چهره خارج از فوكوس (تار) مواجه شويد؛ ممكن است بيني فرد واضح و شارپ ثبت شود، اما چشم ها نرم و تار.

لنزك: به كار بردن «سريع تر» براي ديافراگم لنز، اصطلاح است. ديافراگم هاي باز تر سريع تر هستند، چراكه امكان تنظيم سرعت شاتر هاي سريع تري را به شما مي دهند.

در عكس هايي كه به طور بسته تركيب بندي شده اند، بر روي چشم ها فوكوس كنيد؛ در تركيب بندي هاي باز تر، بر روي سر فوكوس كنيد. براي كمك به فوكوس دقيق، به صورت دستي يك نقطه فوكوس خودكار (AF) تكي را انتخاب كنيد.

يك روش خوب، تنظيم نقطه AF مركزي است، دكمه شاتر را تا نيمه فشار دهيد تا بر روي چشم ها/ سر فوكوس كنيد، سپس دوباره تركيب بندي كنيد تا سوژه خود را در يك طرف قرار دهيد، قبل از اين كه دكمه را به طور كامل فشار دهيد – اين كار اغلب راه بسيار سريع تري براي عكاسي است تا بازي كردن با نقاط AF.

روش ديگر اين است كه براي گرفتن عكس خود، نقاط AF را در گوشه بالا تنظيم كرده و آنها را بر روي چشمان سوژه خود قرار دهيد. هر دو گزينه به شما كمك خواهند كرد تا براي رسيدن به يك تركيب بندي متعادل تر، سوژه خود را خارج از مركز قرار دهيد.
۹
ژست گرفتن براي عكس هاي پرتره
[عكاسي پرتره] [عكاسي پرتره]

اين كه سوژه هاي شما چگونه مي ايستند، ژست مي گيرند و به نظر مي رسند، تاثير بسيار زيادي بر نتايج شما خواهد داشت. يك تغيير جزئي در حالت چهره – مانند اين كه آنها لبخند مي زنند يا نه – مي تواند كل احساس عكس را به طور اساسي تغيير دهد.

هنگام عكاسي، سعي كنيد طيف وسيعي از حالات را ثبت كنيد تا بتوانيد هنگام بازگشت به خانه و ويرايش آنها بر روي كامپيوتر، هر كدام را كه ترجيح مي دهيد انتخاب كنيد.

همچنين تنظيم عكس هاي پرتره اي كه در آن سوژه شما به جايي دور از دوربين، بالا يا پايين، يا به يك طرف دوربين نگاه مي كند را نيز در نظر بگيريد. حالات مختلف را امتحان كنيد و ببينيد كدام يك از آنها بهتر جواب مي دهد.

نكات عكاسي پرتره: استفاده از فلاش
[عكاسي پرتره]
۱۰
تصاوير هنري با نور فلاش

شما در صورتي كه به يك فلاش، ريموت تريگر (فعالساز فلاش از راه دور) و يك ديفيوزر با اندازه خوب مجهز باشيد، امكان داشتن طيف وسيعي از تنظيمات نورپردازي هوشمندانه و جالب را در اختيار داريد.

سوژه هاي خود را از پهلو نورپردازي كنيد تا به پرتره هاي خود تاثير ببخشيد، و با كم نوردهي كردن آسمان يا پس زمينه خلاقيت به خرج دهيد، و جبران نوردهي را بر روي -۲ پله تنظيم كنيد تا يك پس زمينه گرم و پر احساس را در پشت سوژه خود ثبت كنيد.
۱۱
تريگر هاي فلاش با سيم و بي سيم

اگرچه فلاش پاپ آپ (بالا جهنده) دوربين ديجيتال شما مي تواند دم دست و مفيد باشد، اما دلايل زيادي براي سرمايه گذاري بر روي يك فلاش اكسترنال متصل شونده به كفشك دوربين وجود دارد.

يكي از نكات عكاسي پرتره مورد علاقه ما، استفاده از فلاش جدا از دوربين يا همان اكسترنال است. يك فلاش اكسترنال بسيار قدرتمندتر است، كه به معني يك نور روشن تر مي باشد، كه شما را قادر مي سازد تا ديافراگم هاي كوچك تري را براي ثبت عمق ميدان بيشتر، يا روشن كردن عده اي از افراد، تنظيم كنيد.

شما همچنين كنترل بيشتري بر روي تنظيمات آن داريد، و مي توانيد زاويه آن را به طرف بالا يا طرفين تغيير دهيد تا نور را بر روي سقف و ديوارها بتابانيد (عدم نورپردازي مستقيم سوژه، و استفاده از بازتاب نور براي يك نورپردازي پخش و نرم تر).
۱۲
كنار من بايست
[عكاسي پرتره]

سرمايه گذاري بر روي يك پايه فلاش، مانند پايه Manfrotto 5001B Nano (45 يورو)، به علاوه يك هد (سَري) Manfrotto 026 Lite Title Swivel Umbrella Adapter (29 يورو) را در نظر داشته باشيد.

يك پايه نه تنها به عنوان يك جفت دست ثانويه عمل مي كند، بلكه شما را نيز قادر مي سازد تا فلاش خود را بسيار بالا يا بسيار پايين، و مستقيما به طرف سر، جايي كه دقيقا مي خواهيد نور به آن بتابد، قرار دهيد.
۱۳
استفاده از فلاش پُر كننده (fill flash) در روزهاي آفتابي
[عكاسي پرتره]

اگرچه ممكن است استفاده از فلاش زماني كه خورشيد در آسمان است عجيب به نظر برسد، اما اين دقيقا وقتي است كه شما بايد از آن استفاده كنيد!
[عكاسي پرتره]

بدون فلاش پر كننده

خورشيد مي تواند باعث ايجاد انواع مشكلات براي عكاسان پرتره شود: سايه هاي شديد در ميان چهره، نوردهي هاي نامتعادل و هايلايت هاي سوخته.

كمي استفاده از «فلاش پر كننده يا تكميلي» پرتره هاي شما را فورا بهبود خواهد بخشيد؛ دوربين شما نوردهي بسيار متعادل تري ثبت خواهد كرد، چون فلاش شما سوژه را روشن خواهد كرد، درحاليكه دوربين نوردهي را براي پس زمينه انجام مي دهد.
۱۴
مزاياي فلاش اكسترنال
[عكاسي پرتره]

يك فلاش اكسترنال قابل جدا شدن است و مي تواند از طريق يك كابل، يا به صورت بي سيم با استفاده از يك كنترل ريموت متصل به كفشك دوربين شما كار كند (برخي از آخرين دوربين هاي SLR حتي مي توانند از راه دور، و بدون نياز به يك تريگر اضافي فلاش را شليك كنند).

شما همچنين مي توانيد براي داشتن تنظيمات نورپردازي پيچيده تر، از دو فلاش با هم استفاده كنيد. استفاده از يك ريموت تريگر شما را قادر خواهد ساخت تا يك فلاش را فاير كنيد، تا در حالت “master” عمل كنيد، كه به نوبه خود واحد فلاش “slave” دوم را در همان زمان فاير خواهد كرد.

براي به دست آوردن يك پخش نور بزرگتر، زيباتر و نرم تر، سافت باكس ها را متصل كنيد.

پنج مورد ارتقاء و افزودني براي فلاش

    يك (يا دو) فلاش اكسترنال. Nissin Di866 را بررسي كنيد.
    ديفيوزر فلاش. Sto-Fen Omni_Bounce كاربردي و گزينه خوبي است.
    سافت باكس فلاش. اتصالات فلاش LumiQuest Softbox در اندازه هاي مختلف عرضه مي شوند.
    يك كابل فلاش ريموت، مانند Canon OC-E3 Off-Camera Shoe Cord يا Nikon TTL Remote Cord SC 28.
    تريگرهاي فلاش بي سيم، مانند Hähnel’s Combi TF Remote Control و Flash Trigger.

منبع:

Digital Camera World

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.