قنداق كردن نوزاد براي عكاسي

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

قنداق كردن نوزاد براي عكاسي

از قنداق كردن به هنر پيچاندن پارچه يا چيزي شبيه آن به دور نوزاد ياد مي‌كنند. هدف از اين كار گرم‌تر نگاه داشتن نوزاد و در عين حال افزايش ايمني وي در برابر بعضي خطرات است.
قنداق كردن از جمله تكنيك‌هاي سنتي نگهداري از نوزاد در روزها و هفته‌هاي نخستين تولد اوست. گرچه به نظر مي‌رسد كه صرفا در برخي فرهنگ‌هاي خاص به قنداق كردن اشاره شده باشد اما واقعيت اين است كه ردپاي
آن در تمامي فرهنگ‌ها ديده مي‌شود. قنداق كردن نوزاد فوايد بسياري براي سلامت او به همراه دارد كه در اين گزارش به آنها اشاره شده است. با اين حال نبايد از برخي نكات مهم غافل شد.

قنداق كردن دقيقا به چه معناست؟
از قنداق كردن به هنر پيچاندن پارچه يا چيزي شبيه آن به دور نوزادآتليه بارداري  ياد مي‌كنند. هدف از اين كار گرم‌تر نگاه داشتن نوزاد و در عين حال افزايش ايمني وي در برابر بعضي خطرات است. اما شايد برخي مادران جوان و كم تجربه اين سؤال را مطرح كنند كه منظور از «افزايش ايمني» چيست؟ وقتي پارچه‌اي به دور بدن نوزاد پيچيده مي‌ شود در واقع احتمال دست و پا زدن او كمتر مي‌شود و در نتيجه كمتر احتمال دارد كه نوزاد در وضعيتي ناپايدار قرار گيرد. همچنين اين كار به گرم‌تر ماندن نوزاد كمك زيادي مي‌كند، به خصوص اينكه در روزهاي نخست تولد، هنوز ترموستات دروني نوزاد فعال نشده و اين احتمال وجود دارد كه با كوچك‌ترين تغييرات دماي، نوزاد دچار سرماخوردگي شود. به طور كلي قنداق كردن به افزايش آرامش نوزاد كمك شاياني مي‌كند.عكاسي بارداري

توصيه مي‌كنيم اين كار را بارها انجام داده تا آن را بدون نقص انجام دهيد. قنداق كردن بايد زماني انجام شود كه نوزاد به خوبي شير خورده، آروغ زده، پوشك او عوض شده و چندان هم خسته نباشد.

بسياري از كارشناسان توصيه مي‌كنند كه از قنداق كردن به عنوان شيوه‌اي مؤثر جهت آرام ساختن نوزاد (به خصوص مواقعي كه به هر دليل تحت تأثير محرك‌هاي محيطي قرار گرفته و ناآرام شده) استفاده شود. همچنين وقتي نوزاد را قنداق مي ‌تقريبا در شرايطي قرار مي‌گيرد كه شباهت زيادي به درون رحم مادر دارد و به همين دليل به سرعت آرام مي‌شود.

يادتان باشد اگر مي‌خواهيد نوزادتان را قنداق‌ پيچ كنيد بايد پيش از هر كاري مطمئن باشيد كه اين كار را به خوبي آموخته‌ايد. در واقع درست انجام دادن اين كار اهميت زيادي دارد زيرا اگر اندكي پارچه را سفت‌تر از حد متعارف دور نوزاد بپيچيد ممكن است به مفاصل حساس او آسيب زيادي وارد شود. حتي در برخي موارد مشاهده شده كه مادران ناآگاه و كم تجربه پارچه را با شدت زيادي به دور نوزاد پيچانده و آسيب‌هايي استخوان ران و لگن او وارد كرده‌اند.

در اين موارد بروز عارضه «ديسپلازي مفصل ران» پديده‌اي شايع است. پزشك در خلال بررسي‌هاي دوره‌اي متوجه اين عارضه شده و درمان‌هاي لازم را آغاز مي‌كند. مطالعات نشان مي‌دهد سابقه فاميلي، خارج ساختن نامناسب نوزاد از رحم و جنسيت نوزاد (دختر) خطر ابتلا به ديسپلازي مفصل ران را افزايش مي‌دهد. براي اينكه مطمئن شويد نوزادتان در حين قنداق شدن دچار عارضه ديسپلازي مفصل ران نمي‌شود توصيه مي‌كنيم فضاي كافي در انتهاي قنداق پيچ لحاظ كنيد تا نوزاد بتواند پاهايش را اندكي خم كند.

قنداق كردن نوزاد به چه صورت بايد انجام شود؟
در ابتدا پارچه را بر روي سطحي صاف پهن كرده و از يك گوشه آن به اندازه 20 سانتيمتر تا كنيد تا لبه‌اي صاف داشته باشيد. سپس نوزاد را به پشت و طوري كه شانه او هم سطح لبه صاف باشد روي پارچه بخوابانيد. در ادامه بازوي چپ نوزاد را كنار بدنش قرار داده و گوشه پارچه در همان سمت را بر روي بدنش كشيده و با عبور از روي بازوي راست در قسمت پشت قرار دهيد. سپس همين كار را با بازوي سمت راستش انجام دهيد و در نهايت انتهاي پارچه يعني جايي كه به پاهايش نزديك است را تا كرده و با گره زدن دو گوشه پشتي، به خوبي ثابتش كنيد. مراقب باشيد كه پاهاي نوزاد آزادي عمل نسبي داشته باشد به طوري كه مفصل ران بايد امكان جابجايي داشته و پاها نيز تا حدودي جاي مانور دادن داشته باشند.

چه زماني نوزاد را ديگر قنداق‌پيچ نكنيم؟
اكثر والدين به محض يك ماهه شدن نوزاد ديگر او را قنداق پيچ نمي‌كنند. معمولا نيز ترجيح داده مي‌شود زماني كه نوزاد بيدار است و به سن يك ماهگي رسيده است ديگر قنداق نشود. بسياري تصور مي‎‌كنند كه ادمه قنداق پيچ كردن نوزاد مشكلاتي را در تحرك او و فرآيند رشد در سال‌هاي بعدي ايجاد كند. در كل توصيه مي‌شود كه اگر نوزاد در حالت قنداق پيچ شدن بهتر مي‌خوابد، اين مواقع او را با پارچه‌اي مناسب قنداق پيچ كرد. با اين حال آكادمي طب اطفال آمريكا توصيه پيشنهاد مي‌كند كه قنداق پيچ كردن نوازد تا دو ماهگي ادامه پيدا كند و اين زماني است كه نوزاد به تدريج شروع به غلط زدن مي‌كند.

منبع:

https://www.google.com

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.