استفاده خلاقانه از سرعت شاتر در عكاسي

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

استفاده خلاقانه از سرعت شاتر در عكاسي

فارنت: سرعت شاتر از نگاه عكاسان تازه‌كار، مشكلي است كه بايد حل كرد. اما در واقع اين‌طور نيست و بايد گفت كه سرعت شاتر ابزاري است كه با استفاده از آن مي‌توان به عكس‌هايي بهتر و خلاق‌تر دست يافت.

تكنيك‌هايي براي استفاده خلاقانه از سرعت شاتر در عكاسي

در اين مقاله ما قصد داريم مسائل پايه‌اي كه بايد در مورد سرعت شاتر بدانيد را مطرح كرده و با معرفي چند تكنيك به شما آموزش دهيم كه چگونه از آن استفاده خلاقانه بكنيد.

سرعت شاتر چيست؟

سرعت شاتر، به صورت ساده شده مدت زماني است كه شاتر باز مي‌ماند تا نور به سنسور دوربين برخورد كرده و تصوير شكل بگيرد. هر قدر شاتر را بيشتر باز نگه داريد، اجازه ورود نور بيشتري به دوربين را داده و تصوير شما پر نور‌تر خواهد شد.

اما باز ماندن شاتر بيش از كسر كوچكي از ثانيه، پيامدهايي را در پي خواهد داشت. در مدت زماني كه شاتر باز است دوربين بايد كاملاً در جاي خود ثابت باشد، در غير اين‌صورت تصوير محو خواهد شد. در صورت عدم استفاده از سه پايه و يا ديگر تجهيزات ثابت كننده دوربين، حداقل سرعت شاتر بايد ۱/۶۰ ثانيه باشد. هر قدر اين سرعت رو به آهسته‌تر شدن برود، تصوير و سوژه‌هاي شما به محوي مي‌گرايند.

سرعت شاتر بر مبناي كسري از ثانيه بيان مي‌شود. اگر سرعت شاتر روي ۱/۶۰ باشد (ممكن است با ۶۰ هم بيان شود) به معني آن است كه هنگام گرفتن عكس، شاتر به مدت ۱/۶۰ ثانيه اجازه برخورد نور به سنسور را مي‌دهد. اكثر دوربين‌ها سرعت شاتري بين ۱/۴۰۰۰ ثانيه (در سريع‌ترين حالت آن) تا ۳۰ ثانيه (در آهسته‌ترين حالت آن) دارند. علاوه بر اين اغلب دوربين‌ها حالتي هم با عنوان bulb دارند كه به كاربر اجازه مي‌دهد تا با فشردن دكمه شاتر به مدت زمان دلخواه شاتر را باز نگه دارد.

سرعت شاتر بايد به ميزان لازم سريع باشد

يكي از مسائلي كه شما به عنوان يك عكاس با آن طرف هستيد اين است كه مطمئن شويد كه سرعت شاتر شما به ميزان كافي سريع است. اگر از سه پايه استفاده كنيد، سريع بودن شاتر چندان مطرح (عكاسي بارداري) نيست و مي‌توانيد آن را به مدتي طولاني (گاهاً چند دقيقه) باز بگذاريد. اما اگر دوربين را در دست بگيريد و عكاسي كنيد، در سرعت شاتر‌هاي كند، لرزش دست شما به تصوير منتقل مي‌شود و باعث محو شدگي كلي در عكس مي‌شود. آتليه بارداري

اما بحث اينجاست كه وقتي مي‌گوييم سريع، يعني چقدر سريع؟ براي كمك به رسيدن به پاسخ اين سوال، چيزي با عنوان «قانون متقابل» وجود دارد. اين قانون مي‌گويد كه سرعت شاتر در تقابل با فاصله كانوني است. شايد به نظر پيچيده بيايد، اما نگران نباشيد مسئله ساده‌تر از اين حرف‌ها است. كافيست عدد يك را بر روي عدد فاصله كانوني لنز خود بگذاريد، اين عدد حداقل سرعت شاتر شما مي‌‌باشد. به عنوان مثال لنز شما بر روي فاصله كانوني ۶۰ ميلي‌متر است؛ كافيست سرعت شاتر شما ۱/۶۰ يا سريع‌تر باشد. حالا اگر زوم كنيد و فاصله كانوني شما بر روي ۲۰۰ ميلي‌متر قرار بگيرد، بايد سرعت شاتر شما ۱/۲۰۰ يا بيشتر از آن باشد (در نظر داشته باشيد كه اين اعداد براي سنسورهاي اندازه APS-C بيان شده‌است) . در صورت آهسته‌تر بودن سرعت شاتر شما از اين عدد، بايد از سه پايه استفاده كنيد و يا اينكه با باز كردن ديافراگم و بالا بردن حساسيت دوربين، سرعت شاتر را به ميزان لازم برسانيد.

تكنيك‌هايي براي استفاده خلاقانه از سرعت شاتر در عكاسي


مسئله بعدي‌اي كه احتمالاً با آن روبرو مي‌شويد اين است كه چگونه سرعت شاتر خود را تغيير دهيد. روش فيزيكي تغيير سرعت شاتر بسيار ساده است و آن هم با چرخاندن گرداننده مخصوص سرعت شاتر در بالاي دوربين انجام مي‌شود. اما مسئله بسيار مهم اين است كه در حالت دستي (Manual) چگونه سرعت شاتر را به ميزان مناسب آن برسانيم.

اگر از سرعت شاتر بالا و سريع استفاده كنيد، شاتر شما به مدت زمان بسيار كمي باز خواهد بود، در نتيجه عكس شما نور كمتري براي ثبت خواهد داشت. بنابراين در صورت عدم تغيير سرعت شاتر، عكس شما اصطلاحاً «كم نور» يا «Under expose » خواهد شد. در صورتي كه از سرعت شاتر مناسب‌تر استفاده كنيد، نور كافي براي تشكيل تصوير فراهم مي‌شود. اما اگر به سرعت شاتر خود نياز داريد، از دو راه ديگر مي‌توانيد اين كمبود نور را جبران كنيد:

۱ – باز كردن ديافراگم: ديافراگم دريچه‌اي است كه اجازه عبور نور را به دوربين مي‌دهد. ديافراگم‌هاي بازتر، اجازه ورود نور بيشتري را به دوربين مي‌دهند. با بازكردن ديافراگم به ميزان يك پله، نور وارده به دوربين را دو برابر مي‌كنيم، در حالي كه همچنان سرعت شاتر ما ثابت است. البته درنظر داشته باشيد كه ديافراگم‌هاي بازتر، عمق ميدان كم‌تري ايجاد مي‌كنند و اين ممكن است خلاف خواسته شما باشد.

۲ – بالا بردن حساسيت (ISO) : حساسيت يا همان ISO استانداردي است براي تعيين ميزان حساسيت سنسور دوربين به نور. ميزان حساسيت قابل تغيير بوده و اعداد حساسيت بالا، باعث حساس‌تر شدن سنسور به نور مي‌شوند. بنابراين، مي‌توان با بالا بردن حساسيت، كمبود نور را جبران كرد. البته بالا بردن حساسيت به بهاي بالا رفتن نويز در عكس‌هاي شما تمام خواهد شد. هرچه حساسيت بالاتر رود، نويز بيش‌تري در عكس خواهيد داشت.

روش‌هاي مختلفي براي افزايش نوردهي دوربين جود دارد. مي‌توانيد با انتخاب يكي از اين متدها، ضمن حفظ سرعت شاتر مورد نظر خود، نور مورد نياز دوربين را نيز تامين كنيد.
9Xh);استفاده خلاقانه از سرعت شاتر

حالا كه به درك مختصري از سرعت شاتر دست پيدا كرده‌ايد، مي‌‌خواهيم شما را با روش‌هاي استفاده خلاقانه از آن آشنا كنيم. انوع مختلفي از روش‌ها براي اين‌كار وجود دارد و ما تعدادي از آنها را از سرعت شاتر بسيار بالا تا سرعت شاتر پايين به شما مي‌گوييم.

متوقف كردن زمان

هنگام وجود حركت‌هاي بسيار سريع، با استفاده از سرعت شاتر‌هاي بالا، قادر به متوقف كردن و ثبت كردن آن حركت خواهيد بود.

براي انجام اين كار بايد سرعت شاتر شما از ۱/۲۵۰ بالاتر باشد. استافده از اين كار زماني بيش‌تر به كار مي‌آيد كه قصد متوقف كردن حركت

منبع:

برترين ها

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.