۲۱ حالت ايده‌آل براي عكاسي از كودك

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

۲۱ حالت ايده‌آل براي عكاسي از كودك

پيش از اين در مقاله‌اي، ۲۱ حالت براي عكاسي از خانواده و جمع دوستان را آموزش داديم. در اين مبحث، قصد داريم ۲۱ حالت، اينبار براي عكاسي از كودك را به شما آموزش دهيم. اين حالت‌ها شامل حالت كودك تنها، و كودك با والدين مي‌باشد.

 

ارتباط با كودكان و آماده كردن آنها براي عكاسي كودك كار سخت و طاغت فرسايي است. با اين‌حال، براي اينكه بتوانيد از كودك عكس‌هاي خوبي بگيريد، بايد اين سختي را به جان بخريد. براي كار با كودك بايد صبور بود و در رفتار با او خيلي با احتياط عمل كرد.
قبل از اينكه شروع به توضيح تك‌تك حالت‌ها بكنم، بايد بگويم كه هدف عكاسي از كودك را فراموش نكنيد. عكسي كه از كودك ثبت مي‌شود بايد دنياي شيرين و زيباي او را نمايش داده و معصوميت او را مد نظر داشته باشد. بيشتر از هر چيزي، بايد كودك در عكس به حالت واقعي خود نزديك باشد. اگر كودك را در وضعيتي متكلفانه قرار دهيد، هرچند ممكن است به لحاظ حالت و نور و … همه چيز درست باشد، اما چون كودك وضعيتي تصنعي دارد، به هيچ وجه عكس زيبايي نخواهيد داشت. اين مهم‌ترين و بزرگترين تفاوت عكس كودك با بزرگسال است.
باهم ۲۱ نمونه حالت براي عكاسي از كودك را مرور مي‌كنيم.


posing-guide-children-01۱ . به ياد داشته باشيد كه هنگام عكاسي از كودك، خود را هم‌قد او بكنيد و اصطلاحاً از زاويه سطح چشم (Eye level) او عكاسي كنيد. اجازه دهيد كه «همانطور كه هست» باشد و حالت طبيعي و رفتار واقعي او را ثبت كنيد.


posing-guide-children-02۲ . يك حالت دوست داشتني براي كودك. او را دمر روي زمين بخوابانيد و مانند او روي زمين بخوابيد و از زاويه همسطح چشمش، از او عكاسي كنيد.


posing-guide-children-03۳ . حالتي شبيه به حالت قبل. در صورتي كه مانند حالت قبل عكس گرفتيد، اين حالت را هم همان موقع امتحان كنيد.


posing-guide-children-04 ۴. حالتي بسيار شيرين براي عكاسي از بچه‌هاي كوچك. او را روي تخت بخوابانيد و با ملحفه رويش را بپوشانيد. براي اينكه بهترين نتيجه را بگيريد، به دنبال هماهنگي رنگ‌هاي تخت و ملحفه باشيد. اگر همه چيز سفيد باشد، بهترين نتيجه حاصل خواهد شد.


posing-guide-children-05۵ . براي اينكه كودك هنگام عكاسي آرام بوده و احساس راحتي كند، بهتر است يكي از عروسك‌هاي محبوبش را در كنار خود داشته باشد. بغل كردن عروسك هم مي‌تواند عكس جذابي براي شما به ارمغان بياورد.


posing-guide-children-06۶ . سعي كنيد از كودك در حالتي عكس بگيريد كه مشغول انجام سرگرمي‌هاي روزانه خود است. به عنوان مثال، در حال بازي، انجام تكاليف مدرسه و يا در اين موردي كه ما تصوير كرده‌ايم درحال نقاشي كردن. اگر شرايطي فراهم كنيد كه شديداً سرگرم كار خود شود، به راحتي مي‌توانيد عكس دلخواه خود را ثبت كنيد.


posing-guide-children-07۷ . همانطور كه گفتيم اگر شرايط را طوري فراهم كنيد كه كودك غرق در كار خود شود به عكس بهتري دست خواهيد يافت. در اين نمونه كه حالت بسيار جذابي است، كاري كنيد كه كودك به هيچ وجه توجهي به شما نكند.


posing-guide-children-08۸ . شكارچي باشيد و خنده‌هاي بلند و فريادزدن‌هاي كودك را از دست ندهيد. هر شرياط احاسي شديدي كه كودك بروز دهد، عكس خوبي در پي خواهد داشت. اما يك نكته را فراموش نكنيد؛ از لبخندهاي مصنوعي و «بگو سيب» شديداً پرهيز كنيد.


posing-guide-children-09۹ . عكاسي از كودك در حالتي كه بستني، ميوه يا يك چيز خوشمزه مي‌خورد، ايده بسيار خوبي براي عكاسي است.


posing-guide-children-10۱۰ . حباب‌ها يكي از در دسترس‌ترين و ساده‌ترين چيزها براي ايجاد يك حالت زيبا براي عكاسي از كودك است. بلا استثنا تمام كودكان به حباب‌بازي علاقه دارند و دوست دارند در حلقه آن بدمند. اگر كمي خلاقيت به خرج دهيد و زاويه مناسب و نور خوبي را پيدا كنيد، با تابش آن بر روي حباب‌ها به عكس‌هاي دلنشيني دست خواهيد يافت.


posing-guide-children-11۱۱ . وقتي در فضاي باز عكاسي مي‌كنيد، يكي از ايده‌هاي جذاب، عكاسي از كودك هنگام بازي قايم‌باشك است. بعد از اينكه كودك پنهان شد، و البته بعد از اينكه جاي او را پيدا كرديد، دوربين را آماده كنيد و از او بخاهيد خود را به شما نشان دهد. درست همين لحظه عكس را ثبت كنيد. حالت كودك بسيار طبيعي و دوست داشتني خواهد بود.


posing-guide-children-12۱۲ . وقتي كودك درحال بازي با ماسه‌هاست، شرايط براي عكاسي از او بيشتر از هميشه مهياست. مزاحم بازي او نشويد، و اجازه دهيد مشغول بازي خودش باشد. بهترين زاويه را پيدا كنيد و عكاسي كنيد.


posing-guide-children-13۱۳ . گرفتن عكس از كودك، وقتي درحال فعاليت است را فراموش نكنيد. بازي با توپ گزينه خوبي است. وقتي مشغول بازي شد، در زاويه‌اي مناسب قرار بگيريد و ترجيحاً روي زمين دراز كشيده و در زاويه‌اي سربالا عكاسي كنيد. در اين حالت توپ هم در پيش‌زمينه عكس خواهد بود.


posing-guide-children-14۱۴ . همانطور كه عروسك‌هاي كودك، سوژه خوبي براي همراهي كودك هستند، حيوانات خانگي هم براي قرار گرفتن در كنار كودك مناسب هستند. بياد داشته باشيد كه كودكان حيوانات خانگي خودشان را بسيار دوست دارند و اين شرايط را براي عكس خوب فراهم مي‌كند.


posing-guide-children-15۱۵ . محل بازي كودكان، جاي مناسبي براي عكاسي از كودك است. در چنين مكان‌هاي حالت‌هاي بسياري براي عكاسي وجود دارد.


posing-guide-children-16۱۶ . اگر كودك به ورزش خاصي علاقه داشته و به آن مي‌پردازد، مي‌توانيد با لباس‌ها و توپ و تجهيزات آن ورزش از او پرتره اختصاصي بگيريد.


posing-guide-children-17۱۷ . يك حالت بسيار زيباي مادر و كودك. مادر بر روي زمين خوابيده و كودك روي سينه مادر دراز مي‌كشد. اگر كودك هنوز نوزاد است، مادر مي‌تواند با دستان خود او را نگاه دارد. البته در اين مورد و در مورد‌هاي بعدي كه مادر حضر دارد، به جاي مادر پدر هم مي‌تواند در همين حالات حضور داشته باشد.


posing-guide-children-18۱۸ . يك حالت ساده و بسيار جذاب؛ مادر كودك را بغل كرده و هردو بهم نگاه مي‌كنند. مي‌توانيد اين حالت را در شكل متفاوت سرها هم امتحان كنيد.


posing-guide-children-19۱۹ . يك عكس ماندگار از مادر و كودك. از كودك بخواهيد مادر خود را در آغوش بگيرد، سپس از حالت طبيعي و حس واقعي آنها عكاسي كنيد. اين عكس قابل قيمت گذاري نيست.


posing-guide-children-20۲۰ . حالتي ساده، جذاب و مفرح كه كمتر ديده شده است. از مادر بخواهيد دمر بر روي زمين بخوابد و سپس كودك را بر روي پشت مادر قرار دهيد و دستانش را بر روي دوش مادر قرار دهيد.


posing-guide-children-21۲۱ . اين حالت براي يك پرتره خانوادگي بسيار مناسب است. اين حالت هم درخانه و بر روي تخت قابل اجراست، و هم در بيرون از خانه و بر روي چمن. تعداد كودكان و يا بزرگسالان در عكس قابل افزايش است.


نكته بسيار مهمي را هم بايد مدنظر داشته باشيد. كودكان دائماً درحال حركتند و اين حركت محدود به بدنشان نمي‌شود. سر، حالت صورت و چشم‌ها از جمله اعضايي هستند كه در كودك به سرعت درحال حركت هستند و توقف آنها از عهده ما خارج است. اين‌ها به اين معني است كه بايد سرعت شاتر دوربين خود را بالاتر ببريد. سرعتي كه فكر مي‌كنم نبايد كمتر از ۱/۱۲۵ باشد. براي بالا بردن سرعت شاتر دوربين خود، گاهي اوقات چاره‌اي جز بالا بردن حساسيت دوربين خود نداريد. اما براي رفع اين مساله بهتر است قبل از گرفتن عكس، از وجود منابع نوري مناسب اطمينان حاصل كنيد.
در پايان، اگر حالت ويژه‌اي هم سراغ داريد كه به صورت نوشتاري مي‌توان توضيح داد، دريغ نكنيد و در بخش نظرات ذكر كنيد تا بقيه هم از آن بهره‌مند شوند.

منبع:

فارنت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.