عكاسي دراماتيك

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

عكاسي دراماتيك

قبل از هرچيز ، درك مفهوم دراماتيك در كنار لفظ عكاسي ، از اولويت بالايي برخوردار است . از اين ژانر پر طرفدار چقدر اطلاعات داريد ؟  معمولا در چه محيطي پياده مي شود ؟ اگر با علم عكاسي غريبه نباشيد ، حتما ميدانيد كه عكاسي در ژانر هاي مختلفي در حال پياده سازي است . اينكه شما به عنوان عكاسي وارد چه ژانري مي شويد ، صد در صد به علاقه و استعداد شما وابسته است . وقتي روي يك ژانر خاص متمركز مي شويد ، ايده هاي خلاقانه در انتظار شما خواهد بود . كافيست ژانر جذابي مثل عكاسي دراماتيك ، در فضاي باز انجام شود ، يك شاخه متمايز تشكيل مي دهد به نام عكاسي دراماتيك فضاي باز يا dramatic outdoor photography
از اين ژانر بي نظير ، پرتره هاي محيطي كه با سبك دراماتيك تلفيق شده اند ، حسابي بازار  عكاسي را تحت الشعاع خود قرار داده و در آرشيو عكاسي عكاسان نامداري رخ نمايي مي كنند .
اين  پرتره هاي محيطي با نمايش اكستريم لانگ شات ، عموما نماي گسترده تري از سوژه و صحنه اطرافش را به نمايش مي گذارند . در اين نوع عكس ها ، عموما روي سوژه و صحنه ، به صورت همزمان تمركز مي شود و كادربندي با دقت مضاعفي صورت ميگيرد . عكاسي بارداري
هرچند اين سبك عكاسي ، مورد استقبال عكاسان اروپايي و آمريكايي واقع شده ، اما عكاسان آسيا و خاورميانه نيز چندان بي تمايل به اين سبك عكاسي نيستند و ميتوان ادعا كرد عكاسي دراماتيك در كل جهان در حال رشد و خودنمايي است. آتليه عكاسي 
اگر شما هم جزو افرادي هستيد كه اين مقاله نقطه عطف آشنايي شما با اين ژانر هيجان انگيز است و ميخواهيد به اين ژانر وارد شويد ، دو راه پيش روي شماست :
مسير اول : استفاده از نور مصنوعي

در اين روش از نور مصنوعي شديد در فضاي باز براي خنثي كردن نور آمبيانس سوژه كمك گرفته مي شود . براي ورود به عكاسي دراماتيك در فضاي باز ، بايد نور مجموعه فلاش ها به گونه اي به سوژه تابيده شود كه سوژه اصلي به عنوان روشن ترين و واضح ترين بخش تصوير باشد . با اين ترفند ، توجه بيننده در ثانيه اول ، جلب سوژه اصلي مي شود .
اين مسير ، مناسب عكاساني است كه در شرايط اضطرار قرار دارند و زمان كافي براي عكاسي دراماتيك ندارند اما اغلب در دمادم صبح ، عصر و نزديك غروب خورشيد انجام مي شوند . عكاسي دراماتيك در اين ساعات نشان مي دهد كه استفاده از نور مصنوعي  ، رابطه تنگاتنگي با ساعات طلايي عكاسي برقرار كرده است .

مزيت استفاده از اين روش ، اينجاست كه زحمت سر و كله زدن با نرم افزار هاي ويرايشگر را از دوش عكاس برميدارد . زيبايي تصاوير دراماتيك در اين روش ، تا حد زيادي وابسته به تناليته رنگي آسمان و‌ محيط است به طوري از برنامه فتوشاپ براي  ايجاد سچوريشن  بي نياز مي شويد .

البته استفاده از ويرايشگرها در اين روش ، به طور كامل نقض نشده ؛ در واقع نظر عكاس است كه حرف آخر را مي زند .
مسير دوم : استفاده از نور طبيعي

حتما حدس زده ايد كه در روش دوم ، احتمالا با اصول حرفه اي تري مواجه هستيد ؛ حدستان تا حدودي درست است . در اين روش ، به پردازش تصاوير در ويرايشگر ها نياز پيدا خواهيد كرد . در اين روش ، نور طبيعي حرف اول را ميزند . در واقع در اين روش خبري از نور مصنوعي نيست و تمام سوژه و صحنه مورد نظر ، با نور سنجي نور طبيعي نوررساني مي شود .

حتما برايتان جالب خواهد بود اگر بدانيد اكثر عكاسان مدلينگ و فشن كه اقدام به عكاسي در فضاي باز ميكنند، اغلب به سراغ روش دوم نميروند چراكه اين گروه از عكاسان ، علاقه اي به تركيب بندي محيط در كادر تصوير ندارند و معمولا با Overpowered كردن سوژه ، آنرا به مركز توجه تصوير نزديك مي كنند . اما در مقابل ، تا دلتان بخواهد  عكاسان فضاي باز به اين روش علاقه دارند .
به طور كلي براي هر ژانري از جمله ژانر دراماتيك ، سه اولويت مهم وجود دارد :

    شناخت ابزار اوليه
    نورپردازي صحيح
    اصول تركيب بندي

فقط ژانر دراماتيك ، يك نكته ظريف و اساسي اضافه بر ديگر ژانر ها دارد آنهم خلاقيت است . حتما ميگوييد خلاقيت در تمام سبك هاي عكاسي حائز اهميت است اما اين را بدانيد كه در دراماتيك ، اولويت نخست را به خود اختصاص داده است . اگر ميخواهيد خالق آثار بكر دراماتيك باشيد ، ايده هاي جديد و خلاقانه را فراموش نكنيد.
منبع:

عكاسي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.