چگونه يك عكس را مهندسي معكوس كنيم

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

چگونه يك عكس را مهندسي معكوس كنيم

 اگرچه «مهندسي معكوس» مانند يك اصطلاح بسيار تكنيكي به نظر مي رسد، اما در واقع چيزي است كه شما بارها آن را انجام داده ايد. هر بار كه سوالاتي مانند «اين عكس را با چه دوربيني گرفتيد؟»، «براي عكاسي از چه تنظيماتي استفاده كرديد؟» يا «در كجا گرفته شده؟» مي پرسيد، در واقع سعي كرده ايد يك عكس را مهندسي معكوس يا تفسير كنيد. در آموزش عكاسي امروز، به چگونگي مهندسي معكوس يا تجزيه بصري يك عكس و رسيدن به بيشترين اطلاعات در مورد آن مي پردازيم. عكاسي نوزاد
براي همه ما پيش آمده كه به يك عكس نگاه كرده و سعي كنيم بفهميم چگونه ايجاد شده است. من اين كار را هر روز انجام مي دهم. شما چه از اين مسئله آگاه باشيد و چه نباشيد، زماني كه يك عكس تحسين برانگيز را مي بينيد، سعي مي كنيد آن را تجزيه و تحليل كنيد. از خودتان مي پرسيد، «چطور مي توانم عكس هايي مانند اين بگيرم؟»سالن تولد كودك

واقعيت اين است كه اگر از عكاسي در مورد دوربين يا تنظيماتش سوال كنيد، در واقع داريد سوال هاي اشتباهي مي پرسيد. با اين حال، سوال بپرسيد. چون اينگونه ياد مي گيريم. اما مي توانيد از بررسي يك تصوير نيز چيزهاي زيادي ياد بگيريد – اگر بدانيد كه بايد به دنبال چه چيزي باشيد. زماني كه بتوانيد يك تصوير را به صورت بصري تجزيه كنيد، يك قدم به ايجاد چيزي شبيه به آن نزديك تر مي شويد.

اين آموزش، درس سرقت هنري نيست. تنها راهي است براي يادگيري از عكاسان ديگري كه كارشان را تحسين مي كنيد. هيچ هنرمند موفقي بدون يادگيري از كارهاي ديگران نمي توانست به جايي كه امروز هست برسد.
نور و سايه
مهم ترين درس عكاسي اي كه من ياد گرفته ام اين است كه همه چيز به نور بستگي دارد. مهندسي معكوس عكس ها نيز همينطور است. تجزيه و تحليل نور در يك تصوير ساده ترين و موثرترين راهي است كه مي توان فهميد آن عكس چگونه ايجاد شده است.
هنگامي كه به تصوير نگاه مي كنيد، از خودتان چند سوال بپرسيد.
    نور از كدام جهت مي آيد؟
    آيا بيش از يك منبع نور وجود دارد؟
    نور سخت است يا نرم؟
    آيا نور بازتاب شده در عكس وجود دارد؟
    دماي رنگ چطور؟ گرم است يا سرد؟
گاهي اوقات پاسخ ها واضح خواهند بود. گاهي اوقات پاسخ دادن به اين سوالات غير ممكن است. اما هرچه بيشتر آنها را از خودتان بپرسيد، بهتر مي توانيد به آنها پاسخ دهيد.
اگر به يك عكس منظره نگاه مي كنيد، تقريبا هميشه مي توانيد فرض كنيد كه تنها يك منبع نور وجود دارد – خورشيد. اما اين بدان معني نيست كه نمي توانيد نور را تجزيه و تحليل كنيد. جهت، ميزان سختي، و دماي نور چيزهاي زيادي در مورد شرايطي كه عكس در آن گرفته شده است به شما مي گويند. با وجود اين كه نورپردازي زيباي مناظر به اندازه نورپردازي پرتره يا محصولات تجاري تكنيكي نيست، اما هنوز هم مي توانيد از تجزيه و تحليل آن چيزهاي زيادي ياد بگيريد.
[مهندسي معكوس يا تحليل عكس]
نو خورشيدي كه به اين منظره مي تابد، همراه با نور گرم در سمت راست تصوير، به وضوح نشان مي دهد كه نور از كجا مي آيد.
اگر داريد يك پرتره را مهندسي معكوس مي كنيد، احتمالا بيش از يك منبع نور، و همچنين نور بازتاب شده داريد. هنگامي كه يك عكاس چند منبع نور را با هم متعادل (هماهنگ) مي كند، مهندسي معكوس يك عكس مي تواند سخت تر شود. اما هنوز هم راه هايي براي تجزيه و تحليل نور وجود دارد، اگر بدانيد كه بايد به دنبال چه چيزي باشيد.
براي شروع از خودتان بپرسيد «سايه ها كجا هستند؟» ممكن است كمي احمقانه به نظر برسد، اما يكي از بهترين راه هاي تجزيه و تحليل نور اين است كه به بخش هاي تاريك تر تصوير نگاه كنيد. در كجا هيچ نوري وجود ندارد؟ آيا سايه هاي سخت مي بينيد؟ قسمت هايي وجود دارد كه در آن بتوانيد كاهش تدريجي نور را ببينيد؟ بررسي سايه ها چيزهايي در مورد جهت نور و همچنين اندازه آن نسبت به سوژه به شما خواهد گفت.
[مهندسي معكوس يا تحليل عكس]
خزهاي روشن در اطراف بدن خرس نشان مي دهد كه اين تصوير از پشت نورپردازي شده است. و سايه او بر روي زمين، جهت دقيق تابش نور را نشان مي دهد.
همانطور كه نورپردازي پيچيده تر مي شود، تفسير نور يك عكس نيز سخت تر مي شود. هرچه منابع نور يا رفلكتورهاي بيشتري اضافه مي شوند، وضوح سايه ها كمتر مي شود. اگر سايه ها خيلي روش باشند يا اصلا وجود نداشته باشند، احتمالا به اين معني است كه يا نور خيلي پخش شده و در كل آن مكان بازتاب شده، يا چند منبع نور وجود دارد.
اگر خوش شانس باشيد، گاهي اوقات مي توانيد با نگاه كردن به بازتاب ها ببينيد كه دقيقا از چه منبع نوري استفاده شده است. به چشم ها، شيشه ها، پنجره ها، سطح آب، و هر چيزي كه نور را بازتاب مي كند نگاه كنيد. گاهي اوقات مي توانيد يك بازتاب عالي از منبع نور را ببينيد، اما حداقل قادر به تشخيص جهت آن خواهيد بود.
[مهندسي معكوس يا تحليل عكس]
نور نرم بر روي سوژه، به همراه بازتاب نور در شيشه عينك او، نشان مي دهد كه پنجره منبع نور است. سايه هاي بسيار تاريك به ما مي گويند كه هيچ منبع نور ديگري وجود ندارد.
تجهيزات و تنظيمات عكاسي
در بسياري از موارد، نيازي نيست بپرسيد از چه تجهيزات يا تنظيماتي براي ايجاد يك عكس استفاده شده است. با تمرين، مي توانيد ياد بگيريد كه جزئيات تكنيكي مانند فاصله كانوني، ديافراگم و سرعت شاتر را حدس بزنيد.

زماني كه بدانيد فاصله كانوني چگونه بر يك تصوير تاثير مي گذارد، فهميدن اين كه از چه فاصله كانوني استفاده شده است، زياد سخت نيست. به عنوان يك قاعده كلي، هرچه فاصله كانوني كوتاهتر باشد (لنزهاي وايد)، اعوجاج بيشتري خواهيد ديد و ميزان بيشتري از يك صحنه در كادر جاي خواهد گرفت. هرچه فاصله كانوني بيشتر مي شود (لنزهاي معمولي يا تله)، فشرده سازي بيشتري در تصوير و ميزان كمتري از صحنه را در كادر خواهيد ديد.
[مهندسي معكوس يا تحليل عكس]
تنها يك لنز بسيار وايد مي تواند همه چيز را در صحنه اي مانند اين، از زمين گرفته تا آسمان، ثبت كند. اعوجاج لنز باعث مي شود كه اشياء نزديك تر مانند اين ماشين بسيار بزرگتر به نظر برسند.
اگرچه اين موضوع، فاصله كانوني دقيق استفاده شده را به شما نمي گويد، اما حدود تقريبي آن را به شما مي دهد. با تمرين، مي توانيد بگوييد كه يك عكس با يك لنز وايد (<35mm)، معمولي (۳۵-۸۵mm) يا تله (>85mm) گرفته شده است. عدد دقيق آن مهم نيست. چيزي كه مهم است به دست آوردن يك ايده تقريبي است از اين كه براي ايجاد يك عكس مشابه، فاصله كانوني كجا بايد باشد.
همانند فاصله كانوني، با درك اين كه ديافراگم چه تاثيري بر يك تصوير دارد، به طور تقريبي مي توانيد بفهميد كه از چه ديافراگمي استفاده شده است. همانطور كه ديافراگم لنز باز و بسته مي شود، عمق ميدان (DOF) تصوير تغيير مي كند. هرچه ديافراگم بازتر باشد (عدد f كوچكتر)، DOF باريك تر خواهد بود.
باز هم، عدد دقيق مهم نيست. چيزي كه مهم است درك نحوه تاثير ديافراگم بر DOF (عمق ميدان) و نحوه تفسير DOF يك عكس است. اگر تصوير شارپ بوده و از پيش زمينه تا پس زمينه در فوكوس باشد، احتمالا از يك ديافراگم كوچكتر (f/11-22) استفاده شده است. اگر همه چيز به جز سوژه نرم و خارج از فوكوس باشد، احتمالا از يك ديافراگم بزرگتر (f/1.4-5.6) استفاده شده است. اگر DOF جايي بين اين دو باشد، احتمالا ديافراگم حدود f/5.6-11 مي باشد.
در نهايت، اين اصول را مي توان براي سرعت شاتر نيز به كار برد. احتمالا مي دانيد كه سرعت شاتر بر نحوه ظاهر شدن حركت در يك تصوير تاثير مي گذارد. اگر اجسامي كه انتظار داريد آنها را در حال حركت ببينيد بي حركت و ثابت هستند، مي فهميد كه از يك سرعت شاتر سريع تر استفاده شده است. اگر كمي تاري حركتي (motion blur) در تصوير وجود دارد، مي فهيمد كه سرعت شاتر آهسته تر بوده است.
[مهندسي معكوس يا تحليل عكس]
مي توانيد ببينيد كه در اينجا از يك سرعت شاتر طولاني تر براي ايجاد جلوه ابريشمي آب استفاده شده است، كه در عكاسي با نوردهي طولاني مرسوم است.
در يك عكس منظره، هر بار كه آب ابريشمي نرم يا ابرهاي كشيده شده در نوردهي هاي طولاني را مي بينيد، مي فهميد كه آن عكس يك سرعت شاتر حداقل چند ثانيه اي دارد. اگر كمي حركت مي بينيد، احتمالا سرعت شاتر كمتر از يك ثانيه است. براي متوقف كردن حركت، انتظار سرعت شاتر حداقل ۱۰۰/۱ ثانيه را داريد.
براي ثبت آب در حال حركت، يك سرعت شاتر بسيار كوتاه مورد نياز است، همانطور كه در اين عكس منظره دريايي استفاده شده است.
اگر هيچ شيء در حال حركتي در عكس وجود نداشته باشد، فهميدن سرعت شاتر مورد استفاده بسيار سخت تر است. اما اگر هيچ حركتي وجود نداشته باشد، آن وقت سرعت شاتر هم هيچ اهميتي ندارد. فقط بايد به اندازه كافي سريع باشد تا از هر گونه تاري ايجاد شده توسط حركت دوربين جلوگيري كرده و يك تصوير شارپ را تضمين كند.
پس پردازش
مهندسي معكوس پس پردازشي كه به يك تصوير اعمال شده است، سخت ترين بخش اين كار است. امروزه تقريبا هيچ محدوديتي براي كارهايي كه مي توانيد در فتوشاپ انجام دهيد وجود ندارد، در نتيجه فهميدن اين كه يك عكس چگونه پردازش شده دشوار است.
شما مي توانيد با نگاه كردن به عكس بفهميد كه به طور تقريبي چقدر پس پردازش بر روي آن اعمال شده است. آيا واقعي به نظر مي رسد؟ آيا رنگ ها و تُن ها همانطور كه در واقعيت انتظار داريد به نظر مي رسند؟ آيا كل تصوير از تاريك ترين سايه ها گرفته تا روشن ترين هايلايت ها به خوبي نوردهي شده است؟ آيا نور و سايه ها آنطور كه انتظار داريد در كل تصوير يكنواخت هستند؟ آيا افراد واقعي به نظر مي رسند، يا به طور غير ممكني عالي و بي نقص؟
پرسيدن اين نوع پرسش ها به شما كمك خواهد كرد تا بفهميد بايد به دنبال چه چيزي باشيد. اگر به تصوير كلي نگاه كنيد، به راحتي ممكن است از تجزيه و تحليل آن نااميد شويد. زماني كه عكس را تجزيه كرده و به تك تك جزئيات آن نگاه مي كنيد، ديدن ويرايش هايي كه بر روي آن اعمال شده راحت تر مي شود.
اعتراف مي كنم كه خودم با وجود كوررنگي، در اين زمينه چندان مهارت ندارم. تشخيص درجه بندي رنگ يا جلوه هايي كه اعمال شده، هيچ وقت براي من آسان نيست. اما با تمرين، خيلي بهتر شده ام. و اگر من توانستم اين كار را انجام دهم، پس شما هم مي توانيد.
[مهندسي معكوس يا تحليل عكس]
با نگاه كردن به كليسا مي توانيد ببينيد كه براي تاكيد بر خورشيد گرم بعد از ظهر، در پس پردازش گرماي بيشتري به تصوير اضافه شده است.
به ياد دشته باشيد كه عكاسان و روتوش كننده هايي كه در زمينه فتوشاپ بسيار ماهر هستند، خيلي خوب مي توانند كاري كنند كه تصاويرشان طبيعي و ويرايش نشده به نظر برسند. فقط به اين دليل كه يك تصوير واقعي به نظر مي رسد، به اين معني نيست كه واقعا همينطور است. مهندسي معكوس كردن عكسي كه توسط يك متخصص فتوشاپ ويرايش شده، بسيار دشوار است.
داده هاي Exif
زماني كه هيچ كدام از اين كارها موفقيت آميز نبود، و شما به شدت مي خواستيد تنظيمات استفاده شده براي گرفتن يك عكس را بدانيد، ممكن است بتوانيد به داده هاي exif تصوير دسترسي پيدا كنيد. هنگامي كه يك عكس ديجيتال گرفته مي شود، مجموعه اي از داده ها در يك فايل جاسازي مي شود. اين داده ها شامل فاصله كانوني، سرعت شاتر، ديافراگم، مدل دوربين، و اغلب مجموعه اي از اطلاعات ديگر است.
داده هاي exif يك عكس اغلب توسط عكاس يا وب سايتي كه بر روي آن آپلود شده حذف مي شود. اما اگر حذف نشده باشد، به راحتي مي توانيد به يكي از روش هاي زير به آن دسترسي داشته باشيد:
– استفاده از يكي از وب سايت هايي كه داده هاي exif يك عكس را براي شما تجزيه و تحليل مي كنند.
برخي از وب سايت ها مانند exifdata.com حتي مي توانند با استفاده از URL تصوير نيز آن را تجزيه و تحليل كنند.
[مهندسي معكوس يا تحليل عكس]
سايه افراد در عكس به وضوح جهت خورشيد را نشان مي دهد
از توانايي هاي جديد خود عاقلانه استفاده كنيد
حالا كه فهميديد چطور يك عكس را مهندسي معكوس كنيد، برويد و تمرين كنيد. هرچه بيشتر اين كار را انجام دهيد، راحت تر خواهد شد. به عنوان يك عكاس، توانايي تجزيه و تحليل يك عكس، مهارت بسيار ارزشمندي است. با انجام اين كار مي توانيد چيزهاي بسيار زيادي از عكاسان ديگر ياد بگيريد.
اما باز هم تكرار مي كنم، اين آموزش درس سرقت هنري نيست؛ بلكه در مورد رشد كردن به عنوان يك عكاس با يادگيري از عكس هاي افراد ديگر است، نه بازسازي يا كپي برداري از آنها.
حالا برويد چند عكسي كه دوست داريد را پيدا كرده و با استفاده از توانايي هاي جديد خود آنها را تجزيه و واكاوي كنيد. اميدواريم كه اين آموزش عكاسي براي شما عزيزان مفيد واقع شده باشد.
نويسنده: روان سيمز (Rowan Sims)

منبع:

لنزك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.