GoPro HD Surf Hero باريك، كوچك و قابل اعتماد

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

GoPro HD Surf Hero باريك، كوچك و قابل اعتماد

براي شما كاربران عزيز قصد داريم تا يكي از محصولات كمپاني «گوپرو» را كه يكي از بزرگترين توليد كنندگان در عرصه دوربين عكاسي و فيلم برداري است را نقد و بررسي كنيم كه اميدواريم مورد توجه شما قرار بگيرد.«گوپرو» نام شركتي آمريكايي است كه به توسعه و توليد دوربين‌هاي شخصي كيفيت‌بالا مي‌پردازد.اين شركت در سال ۲۰۰۲ توسط نيك وودمن تاجر آمريكايي، بنيان‌گذاري شد كه اكنون مديرعامل شركت گوپرو است.
همانطور كه ميدانيد كمپاني گوپرو كه به ساختن دوربين هاي ورزشي شهرت دارد، مدلي به نام Hero را روانه ي بازار كرده بود. دوربيني كه در سه نسخه ي Surf، Motor Sport و Helmet روانه ي بازار شده بود.تفاوت اين سه مدا در واقع در تجهيزات اتصالي بود كه با هركدام همراه مي گشت كه در نتيجه باعث مي شد مناسب اتصال به تخته اسكي، وسايل موتوري و يا كلاه ورزشي شوند. گو پرو سپس نسخه جديد خود را به نام هاي White، Silver و Black به بازار داد كه در كارايي و تجهيزات مشابه ولي در امكانات و كيفيت متفاوت هستند. در ادامه درباره GoPro HD Surf Hero صحبت خواهيم كرد.
عكاسي اينبار به كمك ورزش آمده است. ابتدا بايد بپرسيم به كدام ورزش علاقه منديد؟ آيا تا به امروز اتفاق افتاده است كه كاري خارق العاده انجام داده باشيد، اما امكان ثبت آن تصاوير عملا برايتان امكان پذير نبوده باشد؟ آيا هيجان و ماجراجويي مرزي مشخص دارد؟
GoPro HD HERO نام دوربين فيلم برداري جديد كمپاني آمريكايي GoPro است كه به طور اختصاصي براي ورزشكاران و ماجراجويي طراحي شده مي باشد. اين دوربين فيلمبرداري زيبا مقام پرفروش ترين دوربين ورزشي جهان را در اختيار دارد. همچنين توسط بسياري از موسسات و نشريات معتبر به عنوان برترين دوربين ورزشي موجود انتخاب و تحسين شده مي باشد.در ادامه سعي خواهيم كرد بررسي كوتاهي بر روي اين دوربين زيبا داشته باشيم.
گفتنيست دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO با ظاهري نامتعارف، اما كاملا حرفه اي، شما را به دنياي ورزش و ماجراجويي دعوت مي كند. فريب ظاهر ساده و مكعبي شكل آن را نخوريد. به شما قول مي دهيم GO Pro Hero فقط يك دوربين نمي باشد، اين وسيله همه آنچه را كه براي ثبت لحظات ماجراجويانه و ورزشي به آن نياز داريد فراهم مي نمايد.
دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO با توجه به نوع كاربرد و فعاليتي كه به آن مي پردازيد در سه مدل متفاوت عرضه مي گردد:
۱- مدل HD Helmet HERO كه داراي تجهيزاتي تكميلي براي اتصال به انواع كلاههاي ورزشي مي باشد. اين دوربين ايده آل براي ورزشهاي از قبيل پرواز، دوچرخه سواري، اسكي و اسكيت، سنگ نوردي، كوه نوردي، غار نوردي، بانجي جامپينگ، قايق راني و ديگر ورزشهاي از اين دست هست.
۲- مدل HD MotorSports HERO كه مناسب براي علاقه مندان اتومبيل راني، موتور سواري، دوچرخه سواري، كارتينگ و جت اسكي مي باشد. اين مدل داراي تجهيزاتي تكميلي براي اتصال به فرمان، داشبورد، كلاه و بدنه خارجي انواع وسائط نقليه از قبيل اتوموبيل، موتورسيكلت، دوچرخه و جت اسكي مي باشد.
۳- مدل HD Surf HERO مدلي است كه مخصوص انواع ورزشهاي آبي از جمله موج سواري است.
فراموش كنيد كه هر سه مدل Helmet، MotorSports، و Surf داراي دوربين هايي با مشخصات يكسان مي باشد و تنها تفاوت آنها در متعلقات و تجهيزات تكميلي اتصال موجود در جعبه مي باشد. به عنوان مثال در مدل MotorSport به غير از خود دوربين، بسته شما داراي اداواتي مخصوص براي اتصال دوربين به داشبورد، سپر، گلگير، فرمان، كلاه، و يا هر جايي كه در ورزشهاي مربوطه تصورش ميسر باشد، است. و به همين منوال در مدلهاي Helmet و Surf.
دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO در هر سه مدل عرضه شده داراي يك محفظه ضد آب بسيار مقاوم و كاربردي از جنس پلي كربنات مي باشد كه توانايي تحمل فشار و نفوذ آب تا عمق ۶۰ متري را داراست. البته هر شخصي كه آشنايي با دوربين هاي ضد آب دارد مي داند كه تحمل فشار آب تا اين عمق بسيار تحسين برانگيز مي باشد.
تجهيزات اين دوربين بينظير است. دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO فيلم برداري به راحتي تقريبا در هر مكاني نصب شود تا لحظات پر هيجان ورزشي از زاويه ي ديد ورزشكار ثبت شوند. اين دوربين جذاب قابليت ضبط ويديويي بسيار با كيفيت Full HD با سرعت ۳۰ فريم بر ثانيه و HD با سرعت ۶۰ فريم بر ثانيه را داراست.
اما راز موفقيت دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO در ثبت لحظات ورزشي در چيست؟ آتليه كودك عكاسي كودك
شايد بتوانيم بگوييم بزرگترين نقطه قوت و مزيت اين دوربين به ديگر دوربين هاي رايج ورزشي و غير ورزشي، بهره گيري از يك لنز بسيار وايد ۱۷۰ درجه است كه تصاويري بسيار عريض و خيره كننده ضبط مي كند، قابليتي كه نقش موثري در خلق تصاوير مهيج و زيبا در فعاليت هاي ورزشي و ماجرا جويانه دارد. يكي ديگر از توانايي هاي كليدي اين مدل سرعت تصوير برداري ۶۰ فريم بر ثانيه آن مي باشد، به اين معني كه مي تواند فيلمهاي ورزشي و مهيج را به صورت كاملا نرم و آهسته و با سرعت ۲/۱ پخش كند.

دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO به غير از ۳ مدل ذكر شده، يك مدل اقتصادي تر را نيز عرضه نموده است كه تمام ويژگي ها و قابليت هاي ذكر شده در بالا را داراست و تنها تفاوت آن با سه مدل ذكر شده در فيلمبرداري با رزولوشن ۹۶۰P به جاي ۱۰۸۰P است. تفاوتي كه شايد تاثير چشم گيري در كيفيت تصاوير ثبت شده ايجاد نمي نمايد.

در جواب پرسش يك دوربين ورزشي اصولا بايد از چه ويژگي هايي بهره ببرد كه آن را از ديگر دوربين هاي فيلم برداري متمايز كند؟ بايد بگوييم ،دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO به طرز شگفت انگيزي كوچك و سبك وزن است. از نظر كيفيت ساخت و استحكام نيز به ممد استفاده از محفظه ضد آب و پوشش لاستيكي يا Robber Coat آن؛ واقعا درجه يك است. اما علاوه بر كوچك و سبك وزن بودن بايد بتوان به راحتي آن را به همراه داشت. مطمئنا براي يك ورزشكار بهترين راه حمل يك دوربين، در دست گرفتن آن نمي باشد، بلكه دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO را به طرق مختلف مي توانيد به همراه خود داشته باشيد. با اين دوربين شكيل تجهيزاتي همراه شده اند كه اين نقش را بر عهده دارند.
بابد بگوييم يكي از راه هاي به همراه داشتن دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO بستن آن به قسمت سر، به وسيله ي سربندي است كه درست شبيه به سر بند هدلايت ولي كاملا با كيفيت و قدرتمندتر مي باشد. بنابراين حتي اگر كلاه ورزشي خاصي هم به سر نداشتيد مي توانيد دوربين را به اين سربند كشي و سپس به سر خود وصل كنيد تا دوربين بر روي پيشاني شما قرار بگيرد.
يك راه ديگر استفاده از بند مخصوصي است كه مي توان اين دوربين را با آن به كلاه هاي ورزشي مخصوصي كه معمولا داراي حفره هاي خالي تهويه مي باشند، مانند كلاه دوچرخه سواري متصل نمود.
در ادامه بايد توضيح دهيم دو پد چسبنده ي قوس دار و دو پد مسطح نيز وجود دارد كه به هر سطح صيقلي، مانند سطح كلاه و حتي بدنه ي اتوموبيل مي چسبند تا اين دوربين را بدين طريق به چنين سطوحي متصل نماييد. مطمئن باشيد هرگز از سطوحي كه به آن متصل شده است، جدا نخواهد گرديد.
بايد اضافه كنيم علاوه بر تجهيزات استقراري كه به هنگام خريد دستگاه، درون جعبه وجود دارند، به صورت جداگانه نيز مي توانيد تجهيزات جانبي را تهيه كنيد تا بتوانيد به طرق مختلف اين دوربين را به هرجايي كه خواستيد متصل نماييد. به طور مثال به راحتي مي توانيد بوسيله ي تجهيزات استقرار مختلف  دوربين را به دسته ي دوچرخه ي خود، به سطح جلويي يك اسكيت برد، به يك تخته ي موج سواري، ميله هاي كايت و يا حتي مچ و يا سينه ي خود متصل نماييد. به هر ترتيب در نصب اين دوربين فوق العاده علاوه بر استفاده از استقرارهاي موجود از خلاقيت خود نيز مي توانيد استفاده كنيد. اين دوربين كارآمد با وزن تنها ۱۶۷ گرم، آن قدر كوچك و سبك است كه مي توان آن را براي پژوهش هاي علمي رفتار حيوانات بر روي بدن يك حيوان و يا براي فيلم برداري هوايي بر روي يك هليكوپتر كنترل از راه دور و يا يك بالون هم نصب نمود.
علاوه بر روش هاي مختلف اتصال دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO به بدن ورزشكار كه منجر به ثبت تصاوير از زواياي ديد بسيار جذاب و طبيعي مي شوند، اين دوربين زيبا بايد از ويژگي هاي محافظتي خوبي هم بهره ببرد تا در صورت مواجه با خطرات مختلف از قبيل ورود ضربه يا خيس شدن دوام بياورد. بنابراين طراحان، دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO  را با يك محافظ پلي كربناتي همراه نموده اند كه ضد ضربه و ضد آب مي باشد. حتي مي تواند فشار آب تا عمق ۶۰ متري را به راحتي دوام بياورد. در ضمن در صورت برخورد اين دوربين با مكان هاي مختلف كه اصلا هم بعيد نمي باشد سالم مي ماند.
شايان ذكر است در يك آزمايش كه توسط يكي از كاربران دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO به عمل آمده است، اين دوربين به يك بالون هواشناسي كوچك متصل و در كنار يك گوشي آيفون به منظور رهگيري آن به فضا رها گرديد. در اين آزمايش اين دوربين و بالون تا ارتفاع ۱۰۰ هزار پايي اوج گرفتند و در دماي ۶۰ درجه زير صفر و سرعتي معادل ۱۵۰ مايل بر ساعت نيز دوربين همچنان به كار خود ادامه داد. اين يك ركورد شگفت انگيز مي باشد. همين كافي مي باشد تا به قابليت هاي ورزشي  دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO مطئمن شويم.
بايد بگوييم بعد از اينكه كوچك و سبك بودن، آساني نحوه ي اتصال، حمل و نقل، خاصيت ضد آب و ضد ضربه ي دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO بوسيله ي محافظ پلي كربناتي براي ما ثابت گرديد، به سراغ ويژگي هاي فيلم برداري و كيفيت آن مي رويم. همانطور كه گفتيم، GoPro HD Hero توانايي ضبط ويديويي بسيار با كيفيت و با رزولوشن بالاي Full HD و رزولوشن ۱۰۸۰p در ۳۰ فريم بر ثانيه را دارد. اگر به دنبال فيلم برداري با سرعت بالاتري مي باشيد مي توانيد رزولوشن ۷۲۰p HD را هم انتخاب نماييد كه بدين ترتيب عمل ضبط ويديويي با سرعت ۶۰ فريم بر ثانيه انجام مي شود تا جزئيات در حركت هاي سريع؛ بسيار دقيق تر ثبت بشوند. همچنين دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO مجهز به لرزش گير تصوير هم مي باشد كه تكان هاي ناشي از حركات تند را تا حد ممكن كاهش دهد.
در ادامه بايد بگوييم حسگر به كار رفته درون دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO از نوع CMOS و با ابعاد ۱/۲٫۳ اينچي مي باشد، يعني دقيقا همان ابعاد حسگر دوربين هاي كامپكت را دارد. با اين وجود اين حسگر حساسيت فوق العاده بالايي نسبت به نور دارد تا در شرايط نوري ضعيف تر هم دوربين بتواند تصاوير با كيفيت بالايي را ضبط نمايد.
دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO  از يك لنز با زوم و فوكوس ثابت بهره مي برد كه نسبت گشودگي ديافراگم آن ۲٫۸ است. چنين نسبتي به معني ثبت روشن تر تصاوير در شرايط نوري تاريك مي باشد تا باز هم بر كيفيت فيلم هاي ثبت شده افزوده گردد. اين لنز فوق العاده وايد مي باشد، به نحوي كه در هنگام ضبط ويديويي در رزولوشن هاي WVGA، ۷۲۰p HD و ۹۶۰p HD، ميدان ديدي در حد ۱۷۰ درجه به صورت عرضي را پوشش مي دهد. در ضبط ويديويي Full HD نيز ميدان ديد ۱۲۷ درجه پوشش داده مي شود كه فوق العاده مي باشد.
به هر ترتيب از آن جايي كه كاربري دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO به صورت ثابت بر روي بدن و يا تجهيزات ورزشكار و در صحنه هاي مخاطره انگيز است، سازنده دليل خاصي را براي قرار دادن كنترل هاي دستي بر روي آن نديده اسن. به نحوي كه فقط دو دكمه بر روي بدنه ي آن مشاهده مي شود كه يكي از آن ها دكمه ي شاتر و ديگري دكمه ي رفتن به آپشن هاي مختلف مي باشد. با اين دو دكمه و نمايشگر LCD كوچكي كه جلوي اين دوربين قرار دارد مي توانيد ميان آپشن هاي مختلف و منوي دوربين حركت كنيد. اصولا همه ي پارامترها از جمله نوردهي، فوكوس، تراز سفيدي و غيره به صورت خودكار انجام ميگردد. فقط در مورد نورسنجي مي توانيد انتخاب هايي چون ميانگين گيري، نقطه اي يا ديگر آپشن ها را داشته باشيد.البته كمپاني سازنده يك نمايشگر LCD مخصوص براي اين مدل به صورت جداگانه در نظر گرفته است كه از قسمت پشت اين دوربين جذاب به آن متصل مي شود. در صورت لزوم شما مي توانيد آن را نيز سفارش دهيد.
بايد بدانيد يكي ديگر از تجهيزات عرضه شده براي دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO كيت تصوير برداري سه بعدي آن مي باشد كه اين توانايي را به شما مي دهد تا با استفاده از دو دوربين GOPro مجزا تصاويري واقعا سه بعدي خلق نماييد.كه  قابليتي منحصر به فرد در هرچه مهيج تر كردن فيلمهاي ورزشي است.
عكاسي در كنار فيلمبرداري ممكن شده است. اين را هم نيزباد بيافزاييم كه دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO علاوه بر قابليت ضبط ويديويي قابليت عكاسي در رزولوشن ۵ مگاپيكسل را هم داراست. شما مي توانيد به صورت دستي و با فشردن دكمه ي شاتر عكاسي كنيد و يا اينكه براي دوربين تعيين نماييد كه هر ۲، ۵، ۱۰، ۳۰ يا ۶۰ ثانيه يك عكس بگيرد. همچنين تايمر و قابليت عكاسي پياپي با سرعت ۳ فريم بر ثانيه را هم دارد.
اما اصولا به همان دليلي كه سازنده بر روي اين دوربين زيبا آپشن هاي كنترل دستي را قرار نداده است، ترجيح داده كه هيچ راهي از قبيل وجود چشمي يا نمايشگر Live view براي كادر بندي وجود نداشته باشد. دليل ديگر را هم مي توان در لنز بسيار وايد مشاهده كرد كه نزديك به ۱۸۰ درجه را پوشش مي دهد و عملا نيازي به كادر بندي دقيق نيست. اما بوسيله ي پايه اي كه در زير دوربين قرار مي گيرد و قابليت چرخش داراست شما مي توانيد جهت فيلم برداري دوربين را تغيير دهيد و حتي به جاي مناظر روبرو از چهره ي خود فيلم برداري نماييد.
به هر ترتيب ويديوها و عكس هاي ثبت شده با اين دوربين كيفيت بسيار بالايي دارند و صدا هم با كيفيتي بسيار خوب، به صورت استريو و بهتر از مدل هاي پيشين ضبط مي گردد. عكس ها و فيلم ها بر روي كارت حافظه ي نوع SDHC كه دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO   مي تواند تا سقف ۳۲ گيگابايت آن را پشتيباني كند ضبط مي گردند.
شارژ دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO از طريق باتري ليتيومي ۱۱۰۰ ميلي آمپري تامين مي شود كه در يك بار شارژ كامل مي تواند تا ۲٫۵ ساعت براي فيلم برداري شارژدهي كند. از لحاظ پورت ها و اتصالات هم خروجي هاي خوبي بر روي اين دوربين  جذاب مشاهده مي گردد. بر روي بدنه يك پورت USB 2.0 براي اتصال به رايانه به منظور انتقال فايل ها و شارژ باتري ، خروجي HDMI براي اتصال به تلوزيون هاي ديجيتال و جك ۲٫۵ ميلي متري صدا مشاهده مي گردد.
در مجموع بايد بگوييم دوربين ورزشي GoPro HD Hero يك وسيله ي ايده آل براي ثبت لحظات پر هيجان و خاطره انگيز ورزشكاران مي باشد. علي الخصوص ورزش هاي پر مخاطره مثل قايق سواري آب هاي خروشان، اسكي، كايت سواري، اسكي روي آب، پاراگلايدر و حتي موتور، ماشين سواري و يا پرش با بانجي. به هر ورزشي كه قصد داريد بپردازيد كافي است كه تنها بوسيله ي استقرار مناسب، دوربين را به بدن يا وسيله ي خود متصل نماييد و سپس فيلم برداري را آغاز كنيد تا تصاوير با كيفيت بسيار عالي Full HD بر روي كارت حافظه ي اين دوربين ثبت گردند و سپس بتوانيد يا براي لذت بردن و يا بررسي علمي، عمليات ورزشي خود را مشاهده نماييد.
در پايان سايت ادورما دوربين فيلمبرداري GoPro HD HERO را بهترين دوربين ورزشي تجاري ارزيابي ميكند و آن را به كليه علاقه مندان و ورزشكاران پيشنهاد مي نمايد.
مشخصات كلي GoPro HD Surf Hero
    مشخصات كلي اين دوربين – ذخيره سازي بر روي ذخيره سازي بر روي كارت هاي حافظه SDHC تا ظرفيت ۳۲ گيگابايت
    مشخصات حسگر  اين دوربين .تصوير حسگر CMOS با دقت ۵٫۰ مگاپيكسل
    فيلمبرداري GoPro HD Surf Hero:  كيفيت Full HD با فرمت H.264 compression فيلمبرداري سه بعدي
    لنز بسيار وايد ۱۷۰ درجه ميليمتر- بزرگنمايي اپتيكال ۰ برابر- لرزشگير تصوير الكترونيكي (Steady Shot)
    صفحه نمايش GoPro HD Surf Hero:  صفحه نمايش ۱٫۵ اينچ
    ساير قابليت هاي GoPro HD Surf Hero: – پشتيباني از كارت حافظه كارت حافظه – ميكروفون داخلي
منبع:

عكاسي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.