آشنايي با قوانين ايجاد عكس هاي ديجيتالي

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

آشنايي با قوانين ايجاد عكس هاي ديجيتالي

عكاسي هنري بوده كه بدون دخالت افراد و ايجاد افكت هايي در آن معنا پيدا نمي كند. عكس هاي ديجيتالي از جمله اين هنر محسوب شده و مي توان آن را يكي از روش هاي بهبود تصاوير دانست.
عكاسي بارداري در آتليه بارداري
زماني نه چندان دور، شايد پانزده سال پيش عكاسي هنر ـ فن گران‌قيمتي به‌حساب مي‌آمد. تصويربرداري كه البته بسيار گران قيمت‌تر بود. براي داشتن دوازده، بيست و چهار و يا سي و شش عكس يادگاري و يا حرفه‌اي شما بايستي يك دوربين عكاسي كه اغلب هم سنگين بودند و مشكلات خاص حمل‌ونقل خودشان را داشتند، تهيه مي‌كرديد.

سپس يك كاست (و به قول عوام يك حلقه) فيلم عكاسي خريداري مي‌نموديد. پس از عكاسي بايستي كاست فيلم را به يك عكاسي تحويل مي‌داديد تا در لابراتوار عكاسي و طي فرايندهاي شيميايي ابتدا عكس‌هاي شما ظاهر (Develop) شوند و سپس بر روي كاغذ عكاسي چاپ شوند (print).

عكاسي به اين شيوه علاوه بر هزينه بربودن سختي‌ها و مشكلات ديگري هم داشت. از جمله اينكه عكاس تا پيش از ظهور و چاپ عكس نمي‌دانست چه تصاويري بر روي فيلم عكاسي ثبت شده است (Exposition). بنابراين بسيار محتمل بود كه پس از چاپ عكس‌ها دريابيد كه نور، رنگ و يا كادربندي عكس شما مناسب نيست.

اين اتفاق ناگوار علاوه بر  بر باد دادن هزينه‌هايي كه براي خريد فيلم عكاسي و ظهور و چاپ عكس انجام داده بوديد، حسرت ديگري هم برايتان به ارمغان مي‌آورد: ازمراسم يا اتفاق خاطره‌انگيزي كه تكرار آن ممكن نبود عكس مناسبي در اختيار نداشتيد.

ابن روزها البته ماجرا كاملاً به شكل ديگري است. به لطف فناوري ديجيتال، همه ما در گوشي‌هاي موبايل خود يك دوربين عكاسي همراه داريم. ديگر لازم نيست دوربين‌هاي سنگين و جاگير قديمي را همراه خود جابجا كنيم. نياز به خريدن فيلم عكاسي نداريم و هر بار بعد از گرفتن يك عكس مي‌توانيم رنگ، نور و كادربندي (Composition) يا كمپوزيسيون عكس خود را مشاهده نماييم.

حتي اگر عكس نامناسبي از لحظه‌اي خاص و تكرار نشدني ثبت نموده‌ايم، نرم افزارهاي ويرايش عكس براي خدمت‌رساني آماده‌اند. مي‌توانيم نور (Luminance)، رنگ (Chrominance) و كادربندي عكس خود را اصلاح نماييم و اين موضوع البته ربطي به علاقه‌مندان جدي هنر ـ فن عكاسي ندارد. آنها هنوز هم مايل هستند تا با تهيه دوربين‌هاي نيمه‌حرفه‌اي و يا حرفه‌اي، زحمت جابجايي اين دوربين‌ها را برخود هموار كرده و لذت عكاسي واقعي با امكانات واقعي را از خود دريغ نكنند.

البته براي اين دسته از كاربران نيز، حذف مرحله دست و پا گير و هزينه افزاي ظهور و چاپ همانند موهبتي آسماني است كه البته بسياري از آنها كه خاطره‌اي از دوران عكاسي آنالوگ ندارند قدر اين موقعيت پيش‌آمده را نمي‌دانند.

عكاسي ديجيتال كار را براي عكاسان تازه‌وارد ساده‌تر كرده است

داستان تصويربرداري كه مفصل‌تر و پيچيده‌تر است. كوچك‌ترين، سبك‌ترين و ارزان‌ترين دوربين‌هاي تصويربرداري حدود بيست سال پيش به بازار آمدند. نام دقيق اين دوربين‌ها Handy Camcorder بود اما كمپاني سوني در راه عرضه اين دوربين‌ها به بازار پيشگام بود و اولين مدل خود را Handy Cam نام نهاد. از آن تاريخ به بعد مردم عادي به همه دوربين‌هاي ساخت كمپاني‌هاي پاناسونيك، سامسونگ و… هندي‌كم مي‌گفتند! والبته قسمت اعظم مشكلات عكاسي آنالوگ در تصويربرداري آنالوگ هم گريبان گير استفاده‌كنندگان بود.

اما با ورود تكنولوژي‌هاي نو به عرصه عكاسي و تصويربرداري و تلاش و رقابت كمپاني‌هاي فعال در اين عرصه كه باعث گرديده هرساله با محصولاتي جديد تر مواجه باشيم، اصول كلي عكاسي و تصويربرداري همان است كه از قبل بوده است. اين اصول البته متعلق به بيست سال و سي سال قبل نيستند. اين اصول از تاريخ ۱۸۲۷ كه ژوزف نيسپور نيپس (Niepce)، چاپخانه دار فرانسوي اولين عكس دنيا را از پنجره زيرشيرواني اتاقش و پس از هشت ساعت صبر ثبت نمود تغييري نكرده است.

البته اقدام آقاي نيپس به لحاظ فني در ثبت عكس بر روي صفحه قيراندود به‌جاي فيلم عكاسي (كه هنوز اختراع نشده بود) ما را به تاريخ ۱۸۲۷ مي‌برد، چرا كه پس از رواج و همه گير شدن عكاسي، آرام آرام اصول تثبيت شده كادربندي نقاشي به عكاسي راه يافت. اصولي كه ريشه در تجربيات قرون متمادي بشر براي تصويرسازي و نقاشي داشت. بدين ترتيب قصد دارم بگويم كه با به‌روزرساني هرروزه تكنولوژي ديجيتال توسط كمپاني‌هاي بزرگ و نيز ورود كمپاني‌هاي جديد به اين عرصه، اصول عكاسي، تركيب بندي و نورسنجي سال‌هاست كه تغيير چنداني نكرده است.

شبيه همه پديده‌هاي زندگي و طبيعت اين تكنولوژي‌هاي جديد هم محاسن و معايب خود را به‌صورت همزمان دارند. از سويي همان‌گونه كه ذكرش رفت كمك به تسهيل عكاسي نموده‌اند اما از سوي ديگر اين شائبه را در عموم مردم ايجاد نموده‌اند كه عكاسي فني سهل و آسان است و هركس با در اختيار داشتن يك موبايل يا دوربين عكاسي ديجيتال قادر به گرفتن عكسي خوب و استاندارد خواهد بود. نتيجه اين خطاي فاحش انبوه عكس‌هاي نه چندان جالب و غلط به لحاظ اصول هنري است كه هرروزه در شبكه‌هاي اجتماعي و اطراف خود مشاهده مي‌كنيم.

مطالبي كه از اين به بعد به قلم نگارنده اين مطلب به نظر شما خواهد رسيد، چند حوزه را پوشش خواهد داد:

    آموزش اصول نورسنجي
    آموزش اصول كادربندي
    آشنايي با انواع لنزها و كاربرد آنها در عكاسي
    آموزش عكاسي طبيعت، خبري، اجتماعي و عكاسي در شب
    راهنماي خريد دوربين‌هاي ديجيتال
    آموزش اصول تصويربرداري با دوربين‌هاي ديجيتال و…

شما با چنين مواردي مي توانيد به سادگي تصاوير ديجيتالي ايجاد كرده و از تماشا آن لذت ببريد.

منبع:

عكاسي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.