آشنايي با ارزش نوري يا EV

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

آشنايي با ارزش نوري يا EV

در عكاسي بايد نكات مختلفي توجه داشت و نمي توان ساده از كنار موضوعات گذشت و بايد براي ايجاد اثري چشمگير و قابل توجه آموزش هاي لازم را ديد.

ارزش نوري يا Exposure Value  ( EV ) چيست؟ دوربين‌هاي ديجيتال بر چه اساسي E.V را محاسبه مي‌كنند؟ چرا اين پارامتر عكاسي كودك در آتليه كودك تا اين حد پيچيده به نظر مي‌رسد و در كمتر جايي با زبان ساده به تفسير آن پرداخته شده است؟ در ادامه سعي شده تا با دوري از بررسي فني اين پارامتر و با گويشي ساده به سؤالاتي از اين قبيل پاسخ دهيم و در آخر به درك درستي از E.V يا همان ارزش نوري برسيم.<>

Exposure Value كه آن را به فارسي ارزش نوري ترجمه كرده‌اند براي اولين بار در سال ۱۹۵۰ و توسط يك آلماني به نام فردريش دِكِل محاسبه و معرفي گرديد. اين پارامتر يك معيار يا واحد براي اندازه‌گيري و نوردهي مناسب تصوير است. در تاريخ عكاسي هميشه محاسبه نوردهي يك مشكل بزرگ بوده و بسياري از عكس‌ها ممكن بوده است كه به دليل نوردهي بيش از حد بسيار سفيد شوند و يا با نوردهي كم بسيار تيره به نظر برسند. به همين دليل روش‌ها و معيار‌هاي مختلفي براي نوردهي متعادل عكس تا به حال ابداع شده است كه يكي از رايج‌ترين آن‌ها محاسبه E.V يا ارزش نوري به شمار مي‌رود.

E.V يك پارامتر لگاريتمي است كه به روشنايي، كنتراست و حساسيت ايزو بستگي دارد و معمولاً بين منفي ۹ تا عددي حدود ۲۰ متغير است. تاريك‌ترين صحنه‌ها مثل مركز كهكشان راه شيري در حساسيت ايزوي ۱۰۰ ارزش نوري‌ برابر با -۹ دارند و صحنه‌هاي روشن مثل يك منظره برفي در روز آفتابي از E.V معادل ۱۶ برخوردار هستند. به علاوه سرعت شاتر و بازشدگي دهانه ديافراگم هم در نورسنجي خودكار دوربين‌ها بر اساس EV تعيين مي‌شود. در واقع اين مقدار ارزش نوري است كه رابطه سرعت شاتر و عدد ديافراگم دوربين را مشخص مي‌كند تا تصوير با روشنايي متعادلي به ثبت برسد. به عنوان مثال در تصويري اگر مقدار نوردهي براي رسيدن به يك تصوير با روشنايي مناسب و متعادل، برابر با E.V 7 باشد، در عدد ديافراگم ۱.۴ سرعت شاتر بايد چيزي در حدود ۱/۶۰ ثانيه باشد و يا اگر ديافراگم را يك استاپ ببنديم  (عدد ديافراگم برابر با F2 شود) سرعت شاتر را بايد نصف كنيم (۱/۳۰) تا در طي زماني طولاني‌تر كمبود نور ورودي جبران شود. امروزه اكثر نورسنج‌‌‌ها از اين متود استفاده مي‌كنند و عدد ديافراگم و سرعت شاتر مناسب را پيشنهاد مي‌دهند.

از ديگر كاربرد‌هاي E.V، استفاده از آن به عنوان واحد نوردهي مي‌باشد. امروزه خيلي از فلاش‌هاي استوديويي، قدرت خروجي فلاش را با EV مشخص مي‌كنند. به عنوان مثال فلاش‌هاي Broncolor بر اساس EV تنظيم مي‌شوند و با دقت ۱/۱۰ ارزش نوري قابل تنظيم هستند. افزايش هر واحد EV به معناي افزايش دو برابري ميزان نوردهي است؛ يعني اگر قدرت فلاشي را از ۱۴ به ۱۵ تغيير دهيم، ميزان نوردهي دو برابر شده و بايد دريچه ديافراگم را يك استاپ ببنديم.

اگر به مشخصات فني دوربين‌هاي DSLR سري بزنيم معمولاً محدوده‌اي كه دوربين در آن قادر به نورسنجي‌ است را خواهيم ديد. به عنوان مثال Canon 5D Mark IV در محدوده‌اي بين ۰ تا ۲۰ EV قادر به نورسنجي مي‌باشد. حتي جبران نوردهي دوربين‌ها نيز با اين واحد بيان مي‌شود. اغلب دوربين‌هاي فول‌فريم DSLR قادرند تا در محدوده بين -۵ تا +۵ EV، نوردهي نامناسب را تا حدي جبران كنند.

با تمام اين تفاسير نكته مهم در مورد ارزش نوري درك درست مفهوم آن است و نه پي بردن به محاسبات و فرمول‌هاي پيچيده مربوط به آن. با درك درست از اين پارامتر، مي‌توان با تسلطي بيشتر به نوردهي تصاوير پرداخت و عكس‌هايي خارق‌العاده، با كنتراست و روشنايي دقيق‌تر خلق نمود.

با كمك اين قابليت مي توان به عكاسي بهتري پرداخت.

با تشكر از “پيكسل”
منبع:

عكاسي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.