ايجاد عكس هايي با تكنيك كادربندي در زاويه پايين

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

ايجاد عكس هايي با تكنيك كادربندي در زاويه پايين

عكاسي اگر بدون آموزش هاي لازم باشد قطعا نمي تواند افراد را به عكاسي ماهر و حرفه اي تبديل كند. بنابراين يك فردي كه مي خواهد در اين حرفه فعاليت كند، مي تواند فنون بسياري را فراگرفته و به فردي ماهر در اين زمينه تبديل شود.

كادربندي مناسب يكي از عناصر اساسي براي هر عكس خوبي به شمار مي‌رود. با استفاده از تكنيك كادربندي هاي مختلف، عكاس مي‌تواند حس و حال و پيام‌هاي متفاوتي را به مخاطب القا كند. يكي از روش‌هاي تغيير حس عكس، تغيير زاويه‌ي عكاسي است. به همين دليل ما در اين مطلب مي‌خواهيم كاربردها و مزاياي عكاسي از زاويه‌ي پايين را بررسي كنيم.

<>

شايد برايتان سؤال شود كه چرا بايد از زاويه‌ي پايين عكاسي كنيد؟

خوب يكي از روش‌هاي ثبت عكسي متفاوت و تأثيرگذار اين است كه از ديد استاندارد و رايج خارج شويم. البته اين بدين معني نيست كه ساعت‌ها به روشي نوآورانه و عجيب‌وغريب براي ثبت عكس فكر كنيد. ما عادت داريم جهان اطراف را از زاويه‌ و ارتفاع چشم خودمان ببينيم و با اين نوع ديد به‌خوبي آشنا هستيم. به همين دليل نگاه به محيط اطراف از زاويه‌ي پايين، مانند آنچه كودكان مي‌بينند، مي‌تواند بلافاصله نظر بيننده را به سمت خود جلب كند.

ممكن است به اين مطلب نيز علاقه‌مند باشيد:

استفاده از اين روش نيازي به هيچ نوع وسيله‌ي اضافي و خاصي هم ندارد و دوربين شما همراه با لنز كيت نيز مي‌توانند به‌خوبي اين تكنيك را اجرا كنند. حالا با اين مقدمه برويم به سراغ مزاياي عكاسي نوزاد در آتليه نوزاد  از زاويه‌‌ي پايين و سناريوهايي كه در آن‌ها مي‌توانيد از اين روش استفاده كنيد:

عكاسي از زاويه‌ي پايين مي‌تواند سوژه را بزرگ‌تر نشان دهد. اين افكت در زمان استفاده از لنزهاي وايد مشهودتر است. براي مثال مي‌توانيد تأثير استفاده از اين تكنيك را در عكس زير مشاهده كنيد.

البته عكاسي از زاويه‌ي پايين تنها براي عكاسي از كودكان و ماشين‌هاي اسباب‌بازي نيست، بلكه مي‌تواند براي عكاسي از مدل‌ها يا بلندقدتر نشان دادن افراد نيز استفاده شود. فقط در آن زياده‌روي نكنيد.

همان‌طور كه گفته شد وقتي از زاويه‌اي عكاسي مي‌كنيد كه چشمان بيننده به آن عادت ندارد، او را بلافاصله جذب مي‌كنيد. براي مثال به عكس زير نگاه كنيد، اگر اين عكس از روبرو گرفته شده بود به‌هيچ‌وجه شما را به خود جذب نمي‌كرد، زيرا تنها يك پنجره در يك ديوار آجري است كه فردي بر روي لبه‌ي آن نشسته است.

ولي وقتي از زاويه‌اي غيرعادي عكس را مي‌گيريد، متفاوت بودنش باعث جذب چشمان بيننده مي‌شود.

استفاده از خطوط راهنما كه چشمان را به سمت سوژه‌‌ي مورد نظر هدايت مي‌كنند يكي از تكنيك‌هاي اساسي در كادربندي عكس به شمار مي‌رود. وقتي از ارتفاعي نزديك به زمين عكاسي مي‌كنيد، خيلي راحت‌تر و مؤثر مي‌توانيد از خطوط راهنما بهره بگيريد. در واقع با اين روش مي‌خواهيد چشم بيننده را به آنچه مي‌خواهيد ديده شود هدايت كنيد.

از اين روش مي‌توان براي عكس‌هاي پرتره، معماري و منظره به‌خوبي بهره گرفت.

اين نكته نيز به عادت‌هاي بصري برمي‌گردد. مناظر و ديدني‌هاي زيادي وجود دارند كه بسيار شناخته‌شده هستند و همه‌ي افراد حتي اگر آن‌ها را از نزديك نديده باشند در عكس‌ها ديده‌اند. در چنين مكان‌هايي مي‌توانيد با تغيير زاويه‌ي ديد، عكسي تازه و متفاوت بگيريد.

به‌اين‌ترتيب از مكاني كه هزاران بار عكس‌هايش را ديده‌ايد به شكلي متفاوت عكاسي مي‌كنيد و اثري جذاب‌تر از معمول را خلق خواهيد كرد.

اگر به تصاوير فوق توجه كنيد كادربندي به شكل خوبي انجام گرفت.

منبع:

عكاسي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.