نحوه كادربندي مناسب در عكاسي

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

نحوه كادربندي مناسب در عكاسي

عكاسي حرفه ساده اي نيست تا بتوان به سادگي آن را انجام داد و نياز است تا براساس المان ها و روش هايي آن را پيش برد. اين حرفه هميشه طرفداراني داشته و همين امر موجب شده تا آموزش هاي مختلفي از اين حرفه در سطح اينترنت وجود داشته باشد.

يكي از فاكتورهايي كه نمي‌توان نقش آن را در زيباتر و حرفه‌اي‌تر به نظر رسيدن عكس‌ها انكار كرد كادربندي عكس است. بيشتر افرادي كه تازه وارد عكاسي شده‌اند يا دوربيني خريده‌اند دوست دارند از همه چيز و همه‌جا عكاسي كنند و وقت چنداني را صرف برنامه‌ريزي و كادربندي عكس‌ هايشان نمي‌كنند. ولي اگر كمي در عكاسي تجربه داشته باشيد مي‌دانيد كه براي ثبت هر عكس، زمان، تفكر، تلاش و صبر زيادي صرف شده است. عكاسي بارداري در آتليه بارداري فقط هدايت دوربين به سمت سوژه و فشردن دكمه‌ي شاتر نيست.



ولي براي ثبت عكس‌هاي بهتر نيز نيازي نيست تمام فكر و وقت خود را صرف عكاسي كنيد. به‌هرحال خيلي از افراد زندگي پر دغدغه و شلوغي دارند و ممكن است به عكاسي به شكل تفريح و سرگرمي نگاه كنند. با در نظر گرفتن اين موضوع، در اين مطلب چند توصيه براي كادربندي عكس را ارائه داده‌‌ايم تا بتوانيد به عكس‌هايتان ظاهري حرفه‌اي‌تر بدهيد و خودتان از ديدن آن‌ها لذت بيشتري ببريد. با پيكسل همراه باشيد:

كادر را پر كنيد

عكاسان تازه‌كار معمولاً يا فضاي خالي زيادي را در عكس جاي مي‌دهند يا عكس‌هايشان بيش از حد شلوغ هستند. به همين دليل عناصر موجود در پس‌زمينه و پيش‌زمينه با سوژه‌ي اصلي در جذب نگاه بيننده رقابت مي‌كنند.

با پر كردن كادر از سوژه مي‌توانيد اين مشكل را برطرف كنيد. به عكس زير نگاه كنيد. عكاس با پر كردن فريم از چهره‌ي كودك هيچ راهي جز تمركز بر روي كودك باقي نگذاشته است. از طرفي، به دليل نزديك بودن به سوژه حسي صميمي و دوستانه را نيز ايجاد كرده است كه با سوژه هماهنگي دارد.

البته كادربندي عكس با پر كردن فريم تنها براي پرتره كاربردي نيست، بلكه مي‌توانيد آن را براي مناظر، عكاسي خياباني، حيات‌وحش و … نيز استفاده كنيد. در واقع با پر كردن فريم آنچه را كه مهم نيست از جلوي ديد بيننده حذف مي‌كنيد.

در اهميت سوژه مبالغه كنيد

زماني كه سوژه‌ي خود را تعيين كرديد، زمان اين است كه سوژه را به مهم‌ترين عنصر در عكس تبديل كنيد. براي مثال، وقتي از مناظر عكاسي مي‌كنيد، عناصري را به كار بگيريد كه حسي از مقياس و فضا ايجاد مي‌كنند. در عكس زير، با جاي دادن يك انسان در عكس، عظمت و ابعاد آبشار بهتر نمايان شده است.

مي‌توانيد با استفاده از كنتراست نيز به اهميت سوژه بيفزاييد. در اين مورد نيز لباس تيره‌ي مرد با روشنايي آب كنتراست زيبايي را ايجاد كرده است. همين موضوع نگاه بيننده را به نسبت پيكر انسان با آبشار جذب مي‌كند.

همچنين مي‌توانيد از زاويه‌ي ديد نيز براي جلب‌توجه بيننده استفاده كنيد. در عكس زير، زاويه‌ي تند درخت‌ها، بر روي ارتفاع بلند آن‌ها تأكيد مي‌كند. مي‌توانيد از زاويه‌ي عكاسي پايين براي اغراق در ابعاد سوژه و نشان دادن جزئيات بيشتر نيز استفاده كنيد.

به عكس‌هايتان عمق ببخشيد

يكي از چالش‌هاي عكاسي اين است كه سعي داريد فضايي سه‌بعدي را بر روي يك رابط دوبعدي به نمايش بگذاريد، به‌گونه‌اي كه همچنان حسي سه‌بعدي داشته باشد.

يكي از راه‌هاي انجام اين كار اين است كه از عناصري استفاده كنيد كه به عكس عمق مي‌بخشند. براي مثال استفاده از پيش‌زمينه‌ي مناسب مي‌تواند به عكس عمق ببخشد و فضاي سه‌بعدي را بهتر تعريف كند. در عكس زير، جايگذاري گوزن در پيش‌زمينه به ما كمك مي‌كند فاصله‌ي واقعي كوه‌هاي دوردست را بهتر درك كنيم.

همچنين رابطه‌ي پيش‌زمينه با پس‌زمينه به بيان داستاني بصري در مورد گوزن كمك مي‌كند. ما مي‌دانيم كه در سرزميني پهناور تنها است.

ثبت پيش‌زمينه‌اي چشم‌نواز به‌خصوص در عكاسي از مناظر بسيار كاربردي است. به طور مثال در عكس زير، سنگ‌هاي پايين كادر با رنگ‌هايشان چشم را به سمت داخل كادر جذب مي‌كنند. همچنين به دليل اين‌كه عكس با لنز وايد گرفته شده است اين حس را به بيننده مي‌دهد كه در ساحل درياچه ايستاده است و منظره را تماشا مي‌كند.

در مناظري مانند عكس بالا، پيش‌زمينه‌ي جذاب، در كنار استفاده از لنز وايد به خلق عكسي زنده‌تر كمك مي‌كنند.

از نور مناسب بهره بگيريد

حتماً مي‌دانيد كه عكاسي هنر ثبت نور است؛ و البته حتماً مي‌دانيد كه برخي از نورها از آن‌هاي ديگر بهتر هستند. وقتي بحث بهترين نورپردازي مي‌شود بسياري از عكاسان نور طبيعي را به نور مصنوعي ترجيح مي‌دهند. دلايل زيادي هم براي اين موضوع وجود دارد، ولي دليل اصلي اين است كه كيفيت نور طبيعي معمولاً بهتر است.

ولي حتي در طبيعت نيز نور مي‌تواند كيفيت‌هاي مختلفي داشته باشد. نور وسط روز، بسيار شديد و خشن است و معمولاً براي خلق عكس‌هاي باكيفيت مناسب نيست.

ولي نور ابتدا و انتهاي روز يا ساعات طلايي نرم و گرم است و به شما كمك مي‌كند عكس‌هاي چشم‌گيري مانند عكس زير را خلق كنيد.

البته شايد هميشه وقت نداشته باشيد تا غروب آفتاب صبر كنيد. در اين موارد مي‌‌توانيد از سايه‌ها براي عكاسي استفاده كنيد. به طور مثال سوژه را در سايه‌ي درختي قرار دهيد. به‌اين‌ترتيب نور نرم‌تري را براي عكاسي در اختيار خواهيد داشت.

با روش هاي فوق كادربندي بسيار آسان بوده و سختي به دنبال ندارد.

منبع:

عكاسي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.