آيا شما در عكاسي از غذا ها مرتكب اين پنج اشتباه مي شويد؟

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

آيا شما در عكاسي از غذا ها مرتكب اين پنج اشتباه مي شويد؟

 اينها برخي از اشتباهات رايجي هستند كه عكاسان هنگام شروع كار عكاسي از غذا ها انجام مي دهند. اگر مي خواهيد عكاسي حرفه اي از غذا ها انجام دهيد بايد از اين اشتباهات اجتناب كنيد. آيا شما هم دچار اين پنج اشتباه مي شويد؟

يك جمله معروف هست كه مي گويد اگر شما بتوانيد از غذاها عكس بگيريد، مي توانيد از همه چيز عكس بگيريد. بعضي ها با اين حرف موافق نيستند، چرا كه هر ژانر عكاسي چالش هاي خاص خودش را دارد. با اين حال، عكاسي كودك در آتليه نوزاد مي تواند بسيار دشوار باشد، صرفا به اين دليل كه خيلي سريع در مقابل دوربين از بين مي رود.

يك دقيقه شما در حال روي هم گذاشتن پنكيك ها هستيد كه باعث مي شود بزاق دهانتان راه بيفتد، يك دقيقه بعد آن پنكيك ها را به سگ هم نمي دهيد. عكاسي حرفه اي از غذا، به عكاس و متخصص چينش غذا و كل تيم افراد بستگي دارد كه تصاوير دلپذيري ايجاد كنند كه شما در كتاب هاي آشپزي و مجلات مي بينيد.


عكاسي حرفه اي از غذا نيازمند برنامه ريزي و در نظر گرفتن تمام جزئيات است. همچنين يك فرآيند حل مسئله دائمي است. فكر كردن به جنبه هاي كليدي كه يك عكس غذاي عالي را مي سازند، قبل از انتخاب دوربينتان، كمك بسيار زيادي براي رسيدن به بهترين نتايج به شما خواهد كرد.
۱
نور بد

مانند هر نوع ديگر عكاسي، مهم ترين اصل در عكاسي از مواد غذايي نيز نور است. بدون نور، شما هيچ چيزي نداريد. به همين دليل است كه به عكاسي اغلب تحت عنوان «نقاشي با نور» اشاره مي شود. شما چه از نور طبيعي استفاده كنيد و چه نور مصنوعي، رويكردي كه در مورد نورپردازي اتخاذ مي كنيد، عكس هاي شما را خواهد ساخت يا خراب خواهد كرد.

اغلب آنچه كه عكاسان حرفه اي غذا را از عكاسان تفريحي جدا مي كند، درك فيزيك نور و نحوه دستكاري آن براي رسيدن به اثر مورد نظر آنهاست. اگر يك مشتري از شما مي خواهد كه طوري از محصول آب پرتقال آنها عكس بگيريد كه انگار در صبح زود يك روز آفتابي گرفته شده و شما در شهر باراني لندن زندگي مي كنيد، بايد بدانيد چطور آن نور را بازسازي كنيد.


نورپردازي تنها رساندن نور كافي به سوژه شما نيست. تا زماني كه شما كمي نور داشته باشيد، مي توانيد با نوردهي طولاني تر يك عكس مناسب بگيريد. نورپردازي خوب وابسته به نور درست نيز هست.

به عنوان مثال، يك مورد رايج عكاسي از رستوران است كه در آن نورپردازي داخلي، صحنه را آلوده كرده، و باعث ايجاد ته رنگ هاي ناخواسته، به خصوص در هايلايت ها (قسمت هاي روشن) مي شود. برطرف كردن اين مشكل در پس پردازش مي تواند دشوار باشد، اما با غلبه بر نور محيط با استفاده از يك سيستم فلاش، مانند يك اسپيدلايت، يا جلوگيري از برخورد نور ناخواسته به كمك مسدود كردن بالاي چيدمان با پارچه يا صفحه سياه مي توانيد از آن اجتناب كنيد.

۲
تركيب بندي ضعيف

تركيب بندي تصوير به نوبه خود يك نوع هنر است. جدا از نور، تسلط بر اين هنر يكي از سخت ترين جنبه هاي عكاسي از مواد غذايي است. سال ها طول مي كشد تا در تركيب بندي مهارت كامل پيدا كنيد. پرداختن به اين مسئله فراتر از محدوده اين مقاله است، اما چند نكته وجود دارد كه آگاهي از آنها مي تواند به شما كمك كند تا تركيب بندي هاي خود را بهبود ببخشيد.

براي شروع، سادگي آن را حفظ كنيد. سوژه اصلي شما با چند المان پشتيبان، مانند يك تكيه گاه (چيزي كه غذا روي آن قرار گيرد) و يك تكه پارچه كتاني چهارگوش تمام چيزي است كه نياز داريد. از سه تا پنج المان در تركيب بندي خود استفاده كنيد. استفاده از اعداد فرد در هنگام تركيب بندي صحنه، تقارن و تعادل بيشتري نسبت به اعداد زوج به آن خواهد بخشيد – تعداد زوج مي تواند بين المان ها رقابت ايجاد كرده و توجه بيننده را بين آنها تقسيم كند.


در مورد بافت ها در صحنه خود فكر كنيد. اضافه كردن بافتي متناسب با وسايل صحنه يا سطوح و پس زمينه هاي شما، يا حتي مواد پشتيبان مانند ادويه جات و چاشني ها واقعا مي تواند ساده ترين تصاوير مواد غذايي را ارتقاء ببخشد.

نكته ديگر اين است كه سطوح و پس زمينه خود را خنثي نگه داريد. رنگ هاي روشن از جلوه غذا كاسته و حتي رنگ هاي ناخواسته بر روي غذا ايجاد مي كنند.
۳
زاويه ديد نامناسب

قبل از شروع عكاسي، بسيار مهم است كه در مورد بهترين زاويه براي عكاسي از غذاي خود تصميم بگيريد. انتخاب زاويه درست به سوژه شما بستگي دارد.

غذاهايي كه چند لايه دارند، مانند برگرها يا پنكيك هاي روي هم چيده شده، زماني كه در سطح چشم ثبت شوند بهتر به نظر مي رسند، در اين صورت تمام المان ها مي توانند ديده شوند. از طرف ديگر، غذاهاي تخت مانند پيتزا و كوكي ها بهتر است كه از بالا يا با زاويه ۹۰ درجه گرفته شوند، چون اين زاويه همه چيز را در يك سطح يكنواخت قرار داده و يك المان گرافيكي به سوژه مي دهد.

اين زاويه براي ميزهاي پر از غذا يا صحنه هاي ديگري كه در آن المان هاي متعددي وجود دارد عالي است، در غير اين صورت ممكن است در كادر جا نشوند.


يك زاويه محبوب ديگر، چهل و پنج درجه يا نماي سه چهارم است. اين زاويه براي بسياري از موقعيت ها و انواع مختلف غذاها مناسب است. اين زاويه براي اكثر فواصل كانوني جواب مي دهد و شكل، ارتفاع و بافت سوژه اصلي نمايش داده مي شود.


يك زاويه كه من به ندرت توصيه مي كنم نقطه ديد پايين دوربين است، كه در آن دوربين كمي رو به بالا نشانه مي رود. گاهي اوقات شما اين زاويه را در تبليغات برگر مي بينيد، اما به ندرت براي انواع مختلف سوژه هاي غذايي مناسب است.
۴
فوكوس نادرست

هنگام عكاسي، شما بايد از جايي كه شارپ ترين فوكوس بايد قرار گيرد نيز آگاه باشيد. به طور معمول اين قسمت بيشتر به سمت جلوي غذا خواهد بود. علاوه بر اين، در مورد اين كه چه مقدار از آن ناحيه بايد در فوكوس باشد فكر كنيد. اين مسئله f-stop (ديافراگم) انتخابي شما را تحت تاثير قرار خواهد داد.

من براي تركيب بندي هاي مواد غذايي ام به ندرت در كمتر از f/5.6 عكس مي گيرم، چون در غير اين صورت مقدار كافي از سوژه ام در فوكوس قرار نخواهد گرفت. هنگام عكاسي از غذا، هدف اين است كه غذا را نشان دهيد و كاري كنيد كه به بهترين شكل به نظر برسد، كه اين اتفاق نخواهد افتاد اگر بخش عمده آن تار باشد.

هنگامي كه عكس خود را گرفتيد (ترجيحا با دوربين وصل شده به لپ تاپ)، فوكوس خود را در بزرگنمايي ۱۰۰% بررسي كنيد. مطمئن شويد كه فوكوس همان جايي است كه مي خواهيد و عمق ميدان بيش از حد كم نيست.

۵
كراپ كردن نادرست

زيبايي عكاسي ديجيتال اين است كه گاهي اوقات مي توانيد در پس پردازش به مسائلي بپردازيد كه در طول عكاسي با آن مواجه شده ايد. يك نمونه از اين مسائل استفاده از ابزارهاي كراپ در لايت روم يا فتوشاپ براي بهبود تركيب بندي هاي شماست. با اين حال، كراپ تصوير نكته اي است كه بايد هنگام عكاسي مورد توجه قرار گيرد.

يكي از اشتباهات متداولي كه عكاسان مواد غذايي تازه كار انجام مي دهند اين است كه از فاصله خيلي نزديك از سوژه اصلي عكس مي گيرند، تا جايي كه بيننده نمي فهمد چه چيزي به تصوير كشيده شده است. يا كراپ آنقدر تنگ است كه غذا را به بهترين شكل نشان نمي دهد.

در تصوير زير، ميگوهاي طعم دار شده با ادويه هندي هنگامي كه صحنه عريض تر گرفته شود و شامل چند المان باشد كه مثلا با نان و چوتني (نوعي سس غليظ هندي) خورده مي شوند، خيلي بهتر به نظر مي رسند. عكس هاي نزديك فاقد حركت و جريان هستند و به طور كلي جذابيت كمتري دارند.


هنگام عكاسي، چند كراپ مختلف را امتحان كرده و ببينيد كدام يك از آنها بهتر به نظر مي رسد. همچنين، يك نكته خوب اين است كه صحنه خود را عريض تر از آنچه كه مي خواهيد در تصوير نهايي ديده شود ثبت كنيد تا بتوانيد از راهنماهاي كراپ در برنامه پس پردازش مورد نظر خود براي بهبود تركيب بنديتان استفاده كنيد.


اميدوارم كه اين نكات به شما كمك كند تا براي عكاسي بعدي خود از مواد غذايي برنامه ريزي كنيد. چالش هايي كه در عكاسي از مواد غذايي با آنها مواجه شده ايد و نحوه غلبه بر آنها را در قسمت نظرات مطرح كنيد. شما چه اشتباهاتي در عكاسي از مواد غذايي مرتكب شده ايد؟

نويسنده: دارينا كاپكوك (Darina Kopcok)

منبع:

لنزك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.