چرا تراز كردن خط افق در عكس ها آسان نيست

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

چرا تراز كردن خط افق در عكس ها آسان نيست

تراز كردن خط افق ممكن است يكي از ساده ترين قسمت هاي عكاسي به نظر برسد. مسلم است كه اكثر عكاسان مي خواهند خط افق در عكس هايشان صاف باشد، اما اين حوزه اي از عكاسي نيست كه توجه زيادي به آن شده باشد. چرا اينطور است؟ تراز كردن خط افق كار بسيار آساني است – درست است؟ با اين حال در عمل، به دقت بيشتري نسبت به آنچه كه بسياري از مردم فكر مي كنند، نياز دارد.آتليه نوزاد

شما نمي توانيد بر «افق مجازي (virtual horizon)» دوربين خود، يا ابزار «صاف كردن خودكار (auto straighten)» نرم افزار پس پردازش خود متكي باشيد. درك ما از يك خط افق هم تراز و صاف پيچيده تر از اين هاست.عكاسي كودك

موارد آسان

گاهي اوقات، هم تراز كردن خط افق اصلا سخت نيست.

در شرايطي كه در آن خط افق كاملا صاف و مسطح است، و هيچ حواس پرتي واضحي در اطراف آن وجود ندارد – به عنوان مثال، مناظر دريايي، يا دشت هاي بزرگ – تراز كردن خط افق به طور دقيق واقعا سخت نيست.

البته هنوز هم يك افق هم تراز و صاف در اين موارد مهم است. فقط به دست آوردن آن بسيار آسان تر است، و به جز تنظيمات جزئي در پس پردازش (از جمله اصلاح اعوجاج احتمالي)، هيچ كار ديگري لازم نيست.

NIKON D800E + 24mm f/1.4 @ 24mm, ISO 100, 20 seconds, f/11.0

هرچند، موارد آسان كمتر از آنچه كه ممكن است فكر كنيد هستند. در اغلب موارد، چيزي در صحنه شما باعث مي شود خط افق ناهموار يا منحني به نظر برسد. در موارد ديگر، ممكن است حتي يك خط افق مشخص در ابتدا وجود نداشته باشد. اين شرايط مسئله را به طور قابل توجهي پيچيده تر مي كنند.

افق ادراكي

هر عكس يك افق ادراكي دارد – زاويه اي كه در آن عكس شما هم تراز و صاف به نظر مي رسد.

افق ادراكي هميشه با افق واقعي در يك صحنه مطابقت ندارد. به عبارت ديگر، شايد شما از يك تراز كننده حبابي (bubble level) در بالاي دوربين خود استفاده كنيد، كه به شما مي گويد تصوير كاملا هم تراز است، اما با اين حال عكس هايتان بسيار كج به نظر برسند. همين مسئله در مورد «افق مجازي» داخل دوربين شما نيز صدق مي كند، كه مي تواند باعث ايجاد تصاوير بسيار نامتعادل شود (حتي اگر بسيار خوب عمل كند).

علت چيست؟ اگر اجسام دور در عكس شما كج هستند، مانند يك شيب طولاني در سرتاسر كادر، آن شيء بايد به عنوان افق جديد شما عمل كند. اگر آن شيء صاف نباشد، عكس شما هم تراز به نظر نخواهد رسيد، مهم نيست چقدر خوب افق «واقعي» صحنه را هماهنگ كرده باشيد.

NIKON D800E + 105mm f/2.8 @ 105mm, ISO 100, 1/10, f/16.0

اميدوارم اين عكس براي شما صاف به نظر برسد. با اين حال، «افق» در دوردست يك شيب تدريجي داشت، و من در واقع مجبور شدم تصوير نهايي را تا حد زيادي صاف كنم تا هم تراز و صاف به نظر برسد. (به عبارت ديگر، افق ادراكي در اينجا با افق «صحيح از لحاظ تكنيكي» منطبق نيست.)

چه كاري مي توانيد انجام دهيد؟

چند مورد، ثبت يك عكس كاملا صاف را دشوار مي كنند:

  • يك شيب ناهموار در صحنه
  • اعوجاج لنز قابل ملاحظه
  • فقدان يك خط افق در برخي تصاوير
  • ديگر نشانه هاي ادراكي فريبنده

در مواردي مثل اين – يعني اكثر موارد – چه كاري مي توانيد انجام دهيد؟

توصيه من اين است كه افق ادراكي را به جاي هر چيز ديگري هدف خود قرار دهيد. اغلب اوقات، شما مي خواهيد عكس هايتان صاف به نظر برسد، حتي اگر از لحاظ تكنيكي اينطور نباشند.

براي انجام اين كار، از هر گونه نشانه ادراكي كه در عكس شما رخ مي دهد آگاه باشيد. آيا يك درخت در تركيب بندي شما وجود دارد كه به نظر مي رسد كج باشد؟ يا خطوطي در پيش زمينه وجود دارد كه بر صاف بودن ظاهري يك تصوير تاثير مي گذارند؟

كوركورانه از گزينه «صاف كردن خودكار» در نرم افزار پس پردازش خود پيروي نكنيد. همين مسئله در مورد تراز كننده حبابي يا افق مجازي داخل دوربين شما نيز صدق مي كند. حتي كشيدن يك خط صاف در سرتاسر خط افق براي هم تراز كردن تصوير نيز چندان مطمئن نيست. اگرچه اين تكنيك ها در شرايط خاصي جواب مي دهند، اما قطعا هميشه با افق ادراكي مطابقت ندارند.

يك نكته ديگر هست كه مي خواهم به آن اشاره كنم: تصوير خود را در پس پردازش به صورت افقي بچرخانيد. با نگاه كردن به نسخه چرخيده شده، تصوير را به گونه اي ديگر خواهيد ديد – از جمله مشكلات احتمالي خط افق كه در ابتدا متوجه آنها نشده بوديد.

عكس خود را به صورت افقي بچرخانيد.

از اين گذشته، توصيه مي كنم كه هر از گاهي عكس هاي قديمي خود را دوباره نگاه كرده و مطمئن شويد كه هنوز هم خط افق آنها صاف است. به اين ترتيب، كار خود را با يك نگاه تازه مي بينيد، به جاي اين كه آنقدر به ظاهر يك تصوير عادت كنيد كه ديگر از نقاط ضعف آن غافل شويد.

نتيجه گيري

آيا اين نكات براي اطمينان از اين كه عكس هاي شما هم تراز به نظر مي رسند، كافي هستند؟ به احتمال زياد، نه – هم تراز كردن عكستان با افق ادراكي به كمي وقت و تمرين نياز دارد تا بر آن مسلط شويد. در واقع، من اينطور استدلال مي كنم كه هيچ كس نمي تواند به طور كامل بر آن مسلط شود، چون هر كس جهان را به طور متفاوت مي بيند. (چيزي كه براي من كاملا صاف به نظر مي رسد، ممكن است براي شخص ديگري كج به نظر برسد).

با اين حال، ارزش تلاش كردن را دارد. يك خط افق ناصاف، در بسياري از موارد ظاهر يك عكس غير حرفه اي، يا تركيب بندي عجله اي و ناشيانه را دارد. گاهي اوقات، اين مسئله عمدي است – كه در اين صورت، اين مقاله را ناديده بگيريد! اما، براي بسياري از عكاسان، يك خط افق صاف چيزي است كه به دنبالش هستند. اگر هدف شما اين است، اميدوارم كه نكات اين مقاله براي شما مفيد بوده باشد.

نويسنده: اسپنسر كاكس (Spencer Cox)

منبع:

لنزك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.