آموزش عكاسي سياه و سفيد

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

آموزش عكاسي سياه و سفيد

اگر تا به حال عكاسي سياه و سفيد انجام نداده ايد، احتمالا از جذابيت هاي اين مدل از عكاسي تعجب خواهيد كرد! علاوه بر اين ها به نظر شما عكاسي سياه و سفيد شما را ياد فيلم هاي صامت و تلويزيون هاي سياه و سفيد قديم نمي اندازد؟

عكاسي سياه و سفيد

پاسخ منفي است، قطعا منفي! در دنياي عكاسي سياه و سفيد به عنوان يك شكل هنري محسوب مي شود برخي حتي مي گويند بهترين عكاسان تنها در يك رنگ كار مي كنند. اين نوع عكاسي يك رسانه با تاريخ غني و آينده اي درخشان است. ( كافي است به كار هاي عكاسان بزرگي مثل انسل آدامز و هنري كارتير نگاهي بيندازيد)

همانطور كه پيداست عكاسي در زمينه سياه و سفيد به پيشرفت عكاسي شما كمك زيادي مي كند.

رنگ عنصر قدرتمندي است و تمايل دارد كه عكس را تا حد زيادي كنترل كند و باعث مي شود ديده شدن عناصر ديگر عكس مثل كنتراست، شكل، فرم و كيفيت نور مشكل شود. عكاسان با تجربه به طور غريزي اين مسائل را مي دانند،صرف نظر از اينكه كه آن ها عمدتا آتليه عكاسي سياه و سفيد انجام داده اند يا نه! اما اگر شما تازه كار هستيد براي پيشرفت به كمك احتياج داريد  و عكاسي سياه و سفيد اين لطف را به شما مي كند!
عكاسي  از  نوزاد  سياه و سفيد

رنگ هاي سياه و سفيد، بافت هاي سنگ و صخره ها را در اين عكس نمايان مي كنند.
به طور طبيعي، موارد خاصي هستند كه تمايل بيشتري به سياه و سفيد شدن دارند، دو تا از آن ها مناظر و پرتره ها هستند. اگر اين بار اولي است كه شما عكاس سياه و سفيد مي كنيد اين ها سوژه هاي مناسبي براي اين نوع عكاسي مي باشند.
 
عكاسي سياه و سفيد

عكاسي پرتره حالت چهره و نور را نمايان مي كند.
سياه و سفيد در دوربين شما

قبل از عكاسي ديجيتال تنها راه براي عكاسي سياه و سفيد استفاده از فيلم هاي سياه و سفيد بود. خوشبختانه در حال حاضر عكاسي سياه و سفيد بسيار آسان تر شده است و فقط كافي است حالت دوربين را بر روي Monochrome تنظيم كنيد ( مي توانيد از دفترچه راهنماي دوربين تان كمك بگيريد).

دوربين هايي كه منظره ياب الكترونيكي دارند به طور خودكار تصوير را به صورت سياه و سفيد نمايش مي دهند و به شما كمك مي كنند كه تصوير را قبل از فشار دادن شاتر در حالت سياه و سفيد ببينيد.

 
عكاسي در حالت Monochrome يا تك رنگ

تنظيمات فيلتر رنگ از روز هاي عكاسي فيلم باقي مانده است.

عكاسان فيلتر هاي رنگي خريداري مي كنند و از آن ها براي تغيير رنگ در عكس هاي سياه و سفيد استفاده مي كنند. براي مثال : اگر تصوير شما يك آسمان آبي رنگ دارد، استفاده از فيلتر زرد آسمان را كمي تاريك تر مي كند، فيلتر نارنجي حتي آن را تاريك تر و فيلتر قرمز هم تيره تر خواهد كرد.
عكاسي سياه و سفيد

اين منظره در حالت سياه و سفيد به خوبي نمايش داده شده است ولي مي تواند بهتر هم شود.

 
عكاسي سياه و سفيد

اضافه كردن فيلتر قرمز باعث شد كه آسمان تيره تر شود و تصوير بهتري داشته باشيم.

در كنار اين ها فيلتر سبز هم وجود دارد كه جزئيات سوژه هاي سبز رنگ داخل تصوير مثل برگ ها را مشخص مي كند. اين چهار فيلتر رنگي (قرمز، نارنجي، زرد و سبز) در تنظيمات عكاس هاي سياه و سفيد در دوربين هاي ديجيتال مورد استفاده قرار مي گيرند.

 
تضاد

اگر شما عكسي را در نور صاف بگيريد ( مثلا عكس پرتره از كسي كه در سايه ايستاده است) تصوير ممكن است صاف به نظر برسد (2بعدي). اين مشكل از طريق افزايش كنتراست و تضاد تصوير حل مي شود. شما مي توانيد اين كار را در برنامه هايي مثل فوتوشاپ پس از اين كه تصوير را انداختيد و يا هنگام عكاسي از طريق تنظيمات داخل دوربين انجام دهيد.

سوژه هنگام عكاسي در سايه ايستاده است و نور داراي تضاد نيست و موجب شده كه تصوير سياه و سفيد تخت و صاف به نظر رسد.

 
عكاسي سياه و سفيد

افزايش كنتراست، تصوير بهتري را درست مي كند.
برش و فرم مربع
بيشتر دوربين هاي امروزي به شما اجازه مي دهند كه نسبت ابعاد تصوير را مشخص كنيد. دلايلي كه چرا شما مي خواهيد اين كار را انجام دهيد كمي پيچيده هستند ولي هدف اصلي از اين كار اين است كه به شما اجازه عكاسي در فرم مربع  براي عكاسي مخصوص اپليكيشن هايي مثل اينستاگرام را مي دهد.

عكاسي سياه و سفيد
عكاسي سياه و سفيد يك مدل زيبا براي كار كردن است و شما مي توانيد در اين مدل عكاسي تمرينات بيشتري كنيد. در عين حال مي توانيد از عكاسي لذت ببريد. شما مسيري را كه توسط برخي از معروف ترين عكاسان به تصوير كشيده شده است را دنبال مي كنيد.

منبع:

گوگل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.