پيشنهاداتي براي عكاسي از كودكان

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

پيشنهاداتي براي عكاسي از كودكان

خيلي ها درمقابل آن لبخندهاي بي دندان زيبا يا دست كوچكي كه به انگشتي چنگ زده است دچار احساسي توام از عشق و تحسين مي شوند: "بدو بيا، ني ني داره مي خنده!"


در عكاسي از كودكان دوره نوزادي يك دوره  گذرا است كه پر است از تغييرات سريع و شما بايد در هر لحظه براي ثبت اين لحظات كه ممكن است ديگر روي ندهد آماده باشيد. هميشه با يك دوربين ديجيتال دم دست براي شكار لحظات ناب كودكتان آماده باشيد. اين لحظات مي تواند خاطراتي زيبا را براي تمام عمر شما و كودكتان جاودانه سازد.
براي گرفتن يك عكس خوب از كودكان  چكار كنيم؟

نزديك برويد
اگر به اندازه كافي نزديك نباشيد، پس زمينه شلوغ تصوير كودك شما را تحت الشعاع قرار مي دهد. حداقل يك سوم يا بيشتر كادر عكس را با كودكتان پر كنيد.

كمي فاصله را تجربه كنيد
حالتي ديگر را تجربه كنيد. كمي دور برويد. تجربه كودك شما تا حد زيادي با محيطي كه در آن قرار دارد بهم گره خورده است. با عكاسي از كودكتان در مقابل در ورودي يا در حالي كه روي مبل يا كاناپه به خواب رفته است، اندازه قد و قواره او را در مقايسه با اشياء نشان دهيد.

به آرايش صحنه دقت كنيد
هنگامي كه در منظره ياب نگاه مي كنيد، كودك را در خارج از مركز تصوير قرار دهيد. اين آرايش احساس طبيعي تري به عكس مي دهد بدون اينكه نگاه بيننده را از نقطه مورد نظر در عكس (كه همان سوژه مي باشد) منحرف نمايد.
از پس زمينه ساده استفاده كنيد
براي اين كه تمركز عكس را بر روي كودك قرار دهيد، مطمئن شويد كه زمينه عكس سوژه را تحت تاثير قرار نمي دهد. بااستفاده از يك پس زمينه ساده توجه روي خود كودك حفط مي شود. براي پرتره هاي كودك از اين متد استفاده نماييد.
 
به رنگ ها دقت نماييد
به رنگهاي اطراف كودكتان توجه نماييد. رنگهاي زرد و قرمز رنگهاي گرم هستند و تمايل به جدا شدن از زمينه را دارند. در حالي كه رنگهاي طيف آبي بهتر در زمينه عكس مي نشينند. با تجربه بهتر مي توانيد تعيين نماييد كدام رنگها بيشتر به كودكتان مي آيد.
 
از گرفتن عكسهاي عمودي غافل نشويد
هنگامي كه كودك در حالت ايستاده يا نشسته است عكس را بصورت عمودي بگيريد. با اين كار مي توانيد به سوژه نزديكتر شويد و تنوع بيشتري به عكسهايتان بدهيد.

از كودكتان در حال فعاليت عكاسي كنيد
كودك را هنگام سينه خيز رفتن، چهار دست و پا رفتن، چنگ زدن به اشياء براي بلند شدن يا گرفتن و... دنبال كنيد. از پشت منظره ياب دوربين حالت كودك را بسنجيد. مثلا او را در يك ساك در باز بنشانيد و توپي را در كنار او روي زمين قرار دهيد. از تقلاي او براي خارج شدن و گرفتن توپ عكاسي كودك كنيد. هنگامي كه در حال سركشي و فضولي در گنجه ها و كمدها است از او عكس بگيريد.
از ارتفاع پايين عكس بگيريد.
در سطح قد كودك دوربين را پايين ببريد. معمولا در اين وضعيت نماي بهتري از كودك به دست مي آيد. حالات ديگر را آزمايش كنيد. از بين ميله هاي تخت كودك از او عكس بگيريد. يا هنگامي كه روي صندلي كوچكش نشسته روي زمين دراز بكشيد و از پايين از او عكاسي كنيد. كمي ابتكار به خرج دهيد. معمولا ايستادن ساده و مصنوعي در مقابل دوربين لطفي ندارد.

از حالات احساسي مختلف عكس بگيريد
گريه كردن، اخم كردن، خنديدن و ساير حالات بخشي از كودك شماست. از هر حالتي كه كودك شما مي تواند نشان دهد عكس بگيريد. براي ظهور حالات مختلف هنگام عكاسي از شخص ديگري كمك بگيريد تا مثلا او را بخنداند. (البته براي عكس گرفتن گريه اش را در نياوريد!)

از هر حالت چند عكس بگيريد

چون لحظات خاصي كه براي كودكان بروز مي كند بسيار گذرا و كوتاهند براي اطمينان از خوب شدن عكس از هر لحظه چند عكس بگيريد. تجربه كنيد. از بين عكسها بهترينشان را انتخاب كنيد يا  از تمام آنها براي نشان دادن سريال يك اتفاق استفاده نماييد.

منبع:

عكاسي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.