خريد آلبوم كودك، عكس دوران جنيني را داريد؟

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

خريد آلبوم كودك، عكس دوران جنيني را داريد؟

تعطيلي عكاسي‌هاي تهران سرعت گرفته است. حالا مشتري‌هايي كه تنها با خريد يك گوشي تلفن همراه، صاحب يك دوربين عكاسي نسبتا قدرتمند شد‌ه‌اند، ديگر كمتر به عكاسي‌ها احساس نياز مي‌كنند. اين موضوع در حالي رخ مي‌دهد كه با ذخيره عكس‌هاي ديجيتال، ديگر كمتر كسي دنبال چاپ عكس‌هاي خانوادگي و تهيه آلبوم‌هاي قديمي ‌مي‌رود. در اين بين عكاسي‌هاي بازار نه‌تنها مغلوب پيشرفت خيره‌كننده تكنولوژي شد‌ه‌اند كه به گفته «ظفر ياوري» رئيس اتحاديه عكاسان و فيلمبرداران تهران عكاسي از حالت تخصصي درآمده و به فني عمومي تبديل شده است. او در گفت‌وگو با «شهروند» از بين رفتن توجيه اقتصادي واحدهاي عكاسي را به ميان كشيده و مي‌گويد: عكاسي ديگر در سبد خانوار جايگاهي ندارد و افراد با ارزان‌ترين شيوه ممكن مي‌توانند عكس‌هاي مورد نيازشان را تأمين كنند. با وجود اين گرايش زندگي لوكس روي ديگر جهان مدرن است و همين گرايش است كه توانسته است عكاسي حرفه‌اي و تهيه آلبوم‌هاي لوكس را به زندگي پيشرفته امروز برگرداند. در اين ميان عكاسخانه‌هاي تهران نيز با داغ شدن بازار عكاسي لوكس جان تازه‌اي گرفته‌اند. حالا در ايران بازار تهيه آلبوم‌هاي حرفه‌اي و ثبت تخصصي لحظات رشد كودكان داغ شده است. اين موضوع سبب شده است كه آگهي‌هاي متعددي با عنوان عكاسي «بارداري و كودك» در فضاي مجازي منتشر شود و رقابت در بازار نيمه‌جان و به ركود رفته عكاسي دوباره به جريان افتد.

عكس يادگاري در اروپاي  قرن ١٨
رقابت عكاسان تهران براي جذب بازار تازه تا جايي پيش رفته است كه برخي واحدهاي عكاسي تهران دكورهاي گرانقيمت و ايده‌هاي تازه‌اي براي عكس‌هايشان طراحي كرده‌اند. يك واحد عكاسي كه براي دكورهاي سنگين خود به اندازه يك پروژه سينمايي هزينه كرده است، بچه‌ها را در فضاهاي متفاوتي قرار مي‌دهد و از آنها عكاسي بارداري مي‌كند. مسئول رزرو نوبت اين واحد عكاسي نوزاد به «شهروند» توضيح مي‌دهد: ما تاريخ جهان را در آتليه‌مان بازسازي كرده‌ايم؛ مثلا اروپاي قرن ١٧ و ١٨ يكي از فضاهاي بازسازي شده ما است. بچه‌ها با لباس‌هايي كه متناسب اين فضا تهيه شده است در دكورها قرار مي‌گيرند و از آنها عكاسي مي‌شود. او ادامه مي‌دهد: اين شيوه، عكس بچه‌ها را به كارت‌پستال شبيه‌سازي مي‌كند و فضاي متفاوتي از عكس‌هاي متداول بازار ارايه مي‌دهد. به نمونه عكس‌هايي كه در پايگاه اينترنتي اين عكاسي بارگذاري شده است سر مي‌زنم و تعدادي از آنها را تماشا مي‌كنم. بچه‌هايي كه پشت ميز چوبي آشپزخانه‌اي در قرن ١٧ اروپا نشسته‌اند و ظرفي از سيب‌زميني و سبزيجات مقابل آنهاست. كلاه و حتي لباس‌هاي آنها به شيوه نقاشي‌هاي كلاسيك طراحي شده است يا بچه‌هايي كه در مكتب‌خانه‌هاي قديمي ايراني نشسته‌اند و تغذيه‌شان را در بقچه‌هايي گره زده‌اند.

عكس شكار
لحظه‌اي از زندگي روزمره بچه‌ها
شبنم رضايي، عكاس ديگري است كه براي جلب نظر مشتريان خود شيوه ساده‌تري در پيش گرفته است. او معتقد است كه دكورهاي سنگين حالت‌هاي خاطره‌انگيز چهره و بدن كودكان را محو مي‌كند. رضايي در توضيح شيوه خود به «شهروند» مي‌گويد: عكاسي ما به دنبال اين است كه از بچه‌ها به صورت شكار لحظه‌اي عكس بگيرد؛ به همين دليل عكاسان واحد صنفي ما گاهي يك نصفه روز را براي سوژه‌هايشان وقت مي‌گذارند و با آنها به خانه‌هايشان مي‌روند.
وي ادامه مي‌دهد: به‌عنوان مثال عكسي كه ساير عكاسي‌ها از بچه‌ها در حوله حمام مي‌گيرند يك عكس دكوراتيو و تصنعي است. آنها بچه را مقابل دوربين برهنه مي‌كنند و در حوله حمامي‌كه خانواده‌هايشان با خود به آتليه آورده‌اند؛ قرار مي‌دهند. اين در حالي است كه ما از فرآيند واقعي استحمام كودك عكاسي مي‌كنيم يا براي ثبت طبيعي‌ترين حالت كودكان همراه آنها به شهربازي يا فضاي سبز مي‌رويم و از آنها موقع بازي عكس مي‌گيريم.  در اين ميان عكاسي با هر روش و ديدگاهي كه انجام شود قيمت‌گذاري‌ها براساس كالاي نهايي انجام مي‌شود. اين‌كه كالاي نهايي يك قطعه عكس معمولي باشد يا شاسي، آلبوم ديجيتال باشد يا كارت‌پستال قيمت‌ها را تغيير مي‌دهد. به جز اين سايز و اندازه عكس‌ها و ميزان طراحي انجام شده، همچنين كيفيت مواد به كار رفته براي چاپ عكس از ديگر آيتم‌هاي تأثيرگذار در قيمت‌گذاري‌هاست. كمترين قيمت چاپ عكس براي يك قطعه تصوير معمولي با سايز ١٤ در ٢٥ سانتي‌متر  بين ٢,٥ تا ٣‌هزار تومان است و بيشترين نرخ خدمات عكاسي كودك مربوط به آلبوم‌هاي ديجيتال است كه تا ١٠‌ميليون تومان نيز قيمت خورده‌اند.

آلبوم جنيني از ٨٠٠‌هزار تا ١٠‌ميليون تومان
از اين ميان آلبوم رشد كودك نيز به‌تازگي جاي خاصي در سبد خدمات عكاسي‌ها باز كرده است. اين آلبوم‌ها بيشتر آلبوم‌هاي جنيني و نوزادي را در بر مي‌گيرند. در آلبوم جنيني از ماه‌هاي مختلف بارداري مادر عكس تهيه مي‌شود و هماهنگي‌هاي براي ثبت نخستين لحظات تولد با خانواده‌ها انجام مي‌شود. علاوه برعكس‌هاي آتليه‌اي، تصاوير سونوگرافي، مچ‌بند لحظه تولد، بند ناف و ... كودك نيز ازجمله مواردي است كه براي ثبت در آلبوم جنيني از والدين درخواست مي‌شود. در آلبوم‌هاي نوزادي نيز اولين‌هاي كودك مانند نخستين خنده‌ها، رويش دندان‌ها، نخستين تجربه غذا خوردن، راه رفتن و... در آلبوم نوزادي ثبت مي‌شود. پروسه تهيه اين آلبوم‌ها طولاني است و پس از هر عكاسي تنها چند قطعه عكس در اختيار خانواده‌ها قرار مي‌گيرد و در انتها گلچيني از عكس‌هاي ثبت شده به صورت آلبوم تحويل مشتري مي‌شود.

قيمت آلبوم‌هاي رشد متفاوت است و حداقل از ٨٠٠‌هزار تومان شروع مي‌شود و گاهي به ١٠‌ميليون تومان هم مي‌رسد. شبنم رضايي، عكاس درباره آلبوم‌هاي گرانقيمت‌تر به «شهروند» توضيح مي‌دهد: در كل آلبوم‌هاي ديجيتال يكي از گرانقيمت‌ترين خدمات عكاسي‌ها هستند؛ زيرا مقوايي كه عكس روي آن چاپ مي‌شود و به مقواي گرم بالا (ضخيم) معروف است، چاپ و طراحي عكس‌ها در آلبوم ديجيتال همه و همه هزينه بالاتري نسبت به عكس معمولي دارند. او ادامه مي‌دهد: البته برخي عكاسي‌ها براي طراحي عكس زمان زيادي نمي‌گذارند و از فرم‌هاي آماده استفاده مي‌كنند. به همين دليل ممكن است قيمت كمتري براي آلبوم ديجيتال خود تعيين كنند يا برخي آلبوم‌هاي گرانقيمت به صورت برجسته طراحي مي‌شود و با برش‌هاي خاص عكس از متن آلبوم جدا مي‌شود و فرم ويژه‌اي به خود مي‌گيرد. مدلي كه در حال حاضر در برخي كتاب‌هاي داستان كودك نيز الگوبرداري شده است.

اشانتيون عكاسي كودك؛ از تخفيف‌هاي ويژه تا بليت شهربازي
با وجود اين سبد خدمات عكاسي كودك به همين موارد محدود نمي‌شود و مشتريان مي‌توانند تقويم‌هاي شخصي با عكس بچه‌هايشان تهيه كنند. چاپ عكس در زمينه ساعت ديواري، روي ظروف و حتي تي‌شرت و لباس و جاسوئيچي ازجمله ديگر گزينه‌هاي پيشنهادي عكاسي‌هاي تهران به مشتريان‌شان است؛ البته قيمت اين خدمات چندان گران نيست و از ٣‌هزار تومان شروع مي‌شود و حداكثر به ٤٠‌هزار تومان مي‌رسد؛  در اين ميان برخي از عكاسي‌هاي تهران اين خدمات را به صورت اشانتيون يا هديه به مشتريان‌شان ارايه مي‌دهند. برخي ديگر نيز اشانتيون‌هاي جذاب‌تري براي كودكان مشتري خود در نظر گرفته‌اند. از تخفيف ٣٠ تا ٥٠‌درصدي براي بچه‌ها در ماه تولدشان تا بليت شهربازي و اهداي كتاب.

عكس نرخ مصوب ندارد
ظفر ياوري، رئيس اتحاديه عكاسان و فيلمبرداران تهران درباره تنوع قيمت خدمات عكاسي كودك به «شهروند» توضيح مي‌دهد: خدمات عكاسي به جز عكس پرسنلي نرخ مصوب ندارد؛ زيرا درجه‌بندي كيفي عكس‌هاي تزييني بسيار دشوار است و به همين لحاظ نمي‌توان نرخ معيني براي دستمزد عكاسان در نظر گرفت. او ادامه مي‌دهد: نرخ مصوب عكس پرسنلي بدون رتوش و در سايز ٣ در ٤ معادل ١٠‌هزار تومان است؛ اما در عكس تزييني فاكتورهاي متعددي مطرح مي‌شود. ازجمله ميزان هنر و تخصص عكاس براي طراحي عكس‌ها، كيفيت مواد به كار رفته در كالاي نهايي، محدوديت يا عدم محدوديت تعداد عكس گرفته شده از مشتري و... به همين لحاظ عكس تزييني نرخ مصوب ندارد و به صورت رقابتي در بازار قيمت‌گذاري مي‌شود.
منبع: شهروند
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.