آموزش ۶ نكته براي تسلط بر مُد نوردهي دستي در دوربين ديجيتال قسمت آخر

۵
نكته پنجم – براي كنترل عمق ميدان، ديافراگم را تنظيم كنيد


لنز دوربين شما يك دريچه به نام ديافراگم دارد. شما مي توانيد آن را با درجات مختلف باز يا بسته كنيد تا اجازه ورود نور بيشتر يا كمتر را بدهيد. تنظيمات ديافراگم بر حسب ضريب اف يا f-stop اندازه گيري مي شود.
برگزاري مراسم جشن تولد
ديافراگمي كه انتخاب مي كنيد بر اين كه چه مقدار از عكس شما در فوكوس باشد نيز تاثير مي گذارد. اين ميزان تحت عنوان «عمق ميدان» شناخته مي شود. هنگامي كه ديافراگم شما بازتر باشد (ضريب اف هاي با عدد كوچك تر مثل f/2.8)، اجازه ورود نور بيشتري را مي دهد، و مقدار كمتري از عكس شما در فوكوسِ واضح و شارپ خواهد بود و برعكس. عمق ميدان (DOF)، مقداري كه در فوكوس قرار مي گيرد، نه تنها به تنظيمات ديافراگم، بلكه به تعدادي از عوامل ديگر، از جمله موارد زير بستگي دارد:
آتليه بارداري

 – اندازه سنسور دوربينتان
– فاصله كانوني لنزي كه استفاده مي كنيد
– فاصله بين سوژه و دوربينتان
اگر تصميم بگيريد از يك f-stop با عدد خيلي بالا مانند f/22 استفاده كنيد، نور كمتري به سنسور مي رسد، چون ميزان گشايش ديافراگم بسيار باريك است. در تنظيمات ديافراگم بازتر (مثل f/2.8)، نور بيشتري مي تواند وارد لنز شود و بر سنسور تاثير بگذارد.
تنظيمات ديافراگم f/2.8 بر روي يك لنز ۱۰۵mm به يك پس زمينه خارج از فوكوس (مات يا تار) منجر مي شود، اگر به اندازه كافي به سوژه خود نزديك باشيد، همانطور كه در تصوير زير نشان داده شده است.
۶
نكته ششم – با استفاده از هر سه تنظيمات، نوردهي را متعادل كنيد

برقراري تعادل ميان ايزو، ديافراگم و سرعت شاتر براي ايجاد عكس هاي به خوبي نوردهي شده بسيار مهم است. اين بدين معني نيست كه شما هميشه بايد نوردهي را طوري متعادل كنيد كه خنثي شود (همانطور كه در نكته شماره ۲ در بالا اشاره كرديم). شما ممكن است بخواهيد يك صحنه را عمدا ناكافي نوردهي (underexposed) كنيد تا دراماتيك تر شود، يا ممكن است بخواهيد با نوردهي بيش از حد (overexposure) به تصوير خيلي روشن دلخواه خود برسيد. در هر صورت، شما هنوز هم بايد نوردهي را متعادل كنيد تا به ظاهري كه مي خواهيد برسيد. يادگيري استفاده از نورسنج براي خوانش نور به خوبي شما را قادر مي سازد تا تصميمات آگاهانه بگيريد و تصاويري كه مد نظرتان است را ايجاد كنيد. البته نبايد فراموش كنيد كه نورسنج هميشه به درستي عمل نمي كند و در مواردي بايد به آن بي توجه بود.
نورسنج دوربين ها براي خوانش از خاكستري ميانه كاليبره شده اند. اگر شما از سوژه هاي بسيار روشن يا تاريك عكس بگيريد، نورسنج ممكن است يك خوانش دقيق به شما ندهد.
عميق تر كاوش كنيد
وقتي استفاده از مُد نوردهي دستي را امتحان مي كنيد، ممكن است عاشق آن شويد و بخواهيد عميق تر ياد بگيريد. شما با استفاده از دوربين خود احساس راحتي بيشتري مي كنيد و ممكن است از فرصت هاي خلاقانه اي كه وقتي خودشان را نشان مي دهند كه درك بهتري از نحوه تاثير ايزو، ديافراگم، و سرعت شاتر بر تصاويرتان پيدا مي كنيد، شگفت زده شويد.
آيا شما علاوه بر مُد دستي استفاده از مُد ديگري را ترجيح مي دهيد؟ اگر اينطور است، چرا؟ پاسخ خود را در قسمت نظرات براي ما بنويسيد.
منبع:

لنزك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.