آموزش عملي عكاسي از كودكان

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

آموزش عملي عكاسي از كودكان

عكاسي از كودكان بسيار چالش برانگيز است، زيرا كودكان عموما دوست ندارند براي دوربين ژست بگيرند؛ مخصوصا اگر سرگرم بازي يا كاري باشند كه به آن علاقه خاصي دارند. حركات كودكان بسيار سريع است و به عكاس فرصتي براي ثبت لحظه‌هاي ناب نمي‌دهد. به همين دليل بيشتر عكس‌هايي كه از كودكان گرفته مي‌شود يا تار هستند يا خارج از فوكوس. براي ثبت عكس‌هاي بهتر از كودكان، به چه مهارت‌هايي در  عكاسي نياز داريم؟

شما هم نمونه‌هاي بسياري از عكس‌هاي فوق‌العاده از كودكان ديده‌ايد كه تاثيرگذاري خاصي داشته‌اند و با نمونه‌هاي «به دوربين نگاه كن و لبخند بزن» تفاوت چشمگيري دارند. يك پرتره خوب شخصيت، انرژي و منحصر به فرد بودن كودك را بازتاب مي‌كند.

Malika-Catching-Rain-w600

اما مهمترين فاكتورها در عكاسي كودك كدام‌ها هستند؟

۱. روند كار را از قبل بررسي كنيد، تجهيزات مورد نياز را بشناسيد و آنها را همراه داشته باشيد

با وجود اين كه عكاسي از كودكان معمولا قابل پيش‌بيني نيست، اما سعي كنيد تا حد امكان براي آن برنامه ريزي داشته باشيد. اگر قصد داريد كه در خانه از كودكان عكاسي كنيد، تجهيزات مورد نياز به خصوص براي تامين نور را همراه داشته باشيد، فراموش نكنيد كه نور داخل به خوبي نور طبيعي نيست. براي جبران كمبود نور سعي كنيد تا جايي كه مي‌توانيد از فلاش دوربين استفاده نكنيد و از فلاش بيروني كمك بگيريد. فلاش دوربين معمولا سايه‌هاي شديد و ناخوشايندي در تصوير به وجود مي‌آورند. اگر بيرون از خانه عكاسي مي‌كنيد، اصول اوليه نورسنجي  را بشناسيد. اگر نمي‌دانيد تنظيمات دوربين‌تان را چطور به صورت دستي تغيير و تنظيم كنيد، پيشنهاد مي‌كنيم در برابر نور مستقيم و شديد خورشيد عكاسي نكنيد.

از چه تنظيماتي براي دوربين بايد استفاده كنم؟

با توجه به اين كه كودكان سريع حركت مي‌كنند و در جايي ثابت باقي نمي‌مانند، تنظيمات دوربين را در حالتي قرار دهيد كه كنترل آن ساده باشد. مثلا مي‌توانيد دوربين را در حالت اولويت با دريچه ديافراگم (Av يا Tv در دوربين‌هاي كانن و A در دوربين‌هاي نيكون) قرار دهيد. در اين حالت مي‌توانيد عمق ميدان را با تغيير  دريچه ديافراگم به راحتي كم و زياد كنيد و به دوربين اجازه دهيد تا سرعت شاتر متناسب را خودش انتخاب كند.

در محيط‌هاي كم نور احتمالا لازم است كه مقدار عدد اف را كمترين انتخاب كنيد تا  سرعت شاتر نسبت زيادي را به دست آوريد. اگر هوا تاريك‌تر و نور كمتر شود مي‌تواند با تغيير مقدار ايزو، شرايط نوري مناسب براي عكاسي را فراهم كنيد. فراموش نكنيد كه بالابردن بيش از حد مقدار ايزو ممكن است به نويزي شدن عكس بيانجامد اما گاهي مجبوريد چنين جبران‌سازي‌هايي را انجام دهيد. يادتان باشد بهتر است يك تصوير واضح به كمي نويز داشته باشيد تا يك عكس عاري از نويز اما تار! اگر دوربين‌تان امكان «Auto ISO» دارد، آن را فعال كرده و مقدرا آن را به ۱۶۰۰ (دوربين فول فريم) يا ۸۰۰ (دوربين كراپ) تغيير دهيد.

Uma-Playing-w600

بهترين دوربين و لنز براي عكاسي از كودكان كدام است؟

هر دوربيني براي اين منظور مي‌تواند كارآمد باشد، اما بيش از همه دوربين‌هاي DSLR با يك لنز كه دريچه ديافراگم بازي داشته باشد بسيار توصيه مي‌شود. اگر نمي‌خواهيد كه براي عكاسي از كودكان بسيار هزينه كنيد، يك دوربين متوسط مانند سري دوربين‌هاي Nikon D3000/D5000 يا Canon Digital Rebel كارايي‌هاي لازم براي خدف شما را دارد. قسمت مهمترخريد لنز  است. لنزهاي سريع علاوه بر كيفيت و كارايي بهتر در محيط‌هاي مختلف، كيفيت خوبي از بوكه نيز به دست مي‌دهند. لنزهايي نظير Nikon 35mm f1/8، Nikon 50mm f/1.8 و يا Canon 50mm f/1.8 گزينه‌هاي مناسبي براي اين منظور با بودجه نسبتا كم هستند. قطعا با صرف هزينه بيشتر مي‌توان لنزهايي نظير Nikon 85mm f/1.4 يا Nikon 70-200mm VRQQ و يا Canon 70-200 f/2.8 را به دست آورد.

Cute-Child-Girl-praying-rabbit-wallpaper-w600

۲. سعي كنيد سوژه را بهتر بشناسيد و با او ارتباط بهتري برقرار كنيد

اگر زمان كافي در اختيار داريد سعي كنيد پيش از شروع عكاسي با كودك ارتباط دوستانه‌تري برقرار كنيد و نوع شخصيت و علايق او را شناسايي كنيد و كاري نكنيد كه كودك به اين باور برسد كه شما هم يك آدم بزرگ ديگري هستيد كه دائم به او در مورد كارهايي كه بايد يا نبايد انجام دهد، گوشزد مي‌كنيد.

براي آنكه عكس‌هايي كه ثبت مي‌كنيد طبيعي باشد، از كودكان نخواهيد كه براي دوربين لبخند بزنند. بلكه از معصوميت، سادگي و بازيگوشي آنها نهايت استفاده را ببريد و به عكس‌هايتان جلوه‌اي واقعي ببخشيد. به كودك اجازه دهيد بازي كند و از شرايط نهايت لذت را ببرد. دوربين را آماده كنيد و از خانواده كودك بخواهيد كه او را صدا كنند، به محض آنكه به سمت شما نگاه كرد، روي چشم نزديكتر به خودتان فكوس كنيد و عكس بگيريد. فراموش نكنيد حتي بدون خنده و لبخند هم مي‌توان عواطف و حالات كودكان را منتقل كرد و عكس‌هايي به ياد ماندني ثبت كرد.

k-w600

۳. خلاق باشيد و از لح‍ظه‌هايي كه براي كار صرف مي‌كنيد نهايت لذت را ببريد

بهترين وقت براي آنكه بتوانيد شخصيت كودك را به تصوير بكشيد زماني‌ست كه او در حركت و بازي است. از همين زمان‌ها حتي اگر ۱۵ دقيقه باشد مي‌توانيد دست‌كم ۳-۴ عكس فوق‌العاده ثبت كنيد. اين عكس‌ها را در كنار هم قرار دهيد تا گوياي يك داستان درباره كودك و حس و حالش باشد.

f82e1adaf85d6cce22044813400bd6ce-w600

سعي كنيد احساسات، شيطنت، حساسيت و ويژگي‌هاي كودك را در اين مجموعه عكس نشان دهيد. براي اين كار همانطور كه پيشتر هم اشاره شد بايد با كودك ارتباط خوبي برقرار كنيد و اجازه دهيد تا كودك به شما عادت و اعتماد كند. به او اجازه دهيد كه به LCD دوربين‌تان نگاه كند و عكس‌هاي خودش را ببيند، سوال كند و دوست شود.

storyboard01324-w600

۴. ابزارهاي لازم براي سرگرم كردن كودك را همراه داشته باشيد

دقيقا مانند بزرگسالان، كودكان نيز از ديدن يك اتاق پر از ابزارهاي عجيب و يك فرد غريبه، نگران و عصبي مي‌شوند. با توجه به اين كه مي‌دانيم برقراري ارتباط با كودك از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، كمك كردن به آرامش پيدا كردن آنها نيز بسيار مهم است. اما كودكان را بر خلاف بزرگسالان به راحتي مي‌تواند آرام كرد. براي اين منظور راهكارهاي زيادي وجود دارد. اولين قدم اين است كه با پدر و مادرش مشورت كنيد و از آنها درباره چيزهاي مورد علاقه كودكشان سوال كنيد. مقداري اسباب بازي، بادكنك، ميوه و شكلات همراه داشته باشيد. در عين حال كه مي‌توانيد از اين ابزارها در عكس‌هايتان نيز استفاده كنيد، امكان خوبي براي برقراري يك ارتباط دوستانه با كودك نيز به دست خواهيد آورد.

Uma-Bubbles-960x638-w600

۵. پايين بياييد و هم‌قدشان شويد

نشستن و تا اندازه قد كودكان پايين آمدن در عكاسي از كودكان بسيار متداول است. براي آنكه عكس‌هاي خوبي داشته باشيد، علاوه بر كم كردن ارتفاع تا اندازه كودك، كمي خلاقيت نيز به خرج دهيد تا عكس‌هايي كه ثبت مي‌كنيد متفاوت تر باشند. مثلا از زواياي مختلف عكاسي كنيد. جزييات اسباب بازي يا لباس كودك را به خوبي در تصوير نشان دهيد. فراموش نكنيد كه با اين عكس‌ها خاطراتي را براي آينده رقم مي‌زنيد، پس آنها را منحصر به فردتر كنيد.

51-1000x666-w600

۶. به لباس، زمان و محل عكاسي توجه ويژه داشته باشيد

محلي كه براي عكاسي انتخاب مي‌كنيد در كيفيت عكس‌هايي كه حاصل مي‌شود بسيار مهم هستند.  گاهي والدين به عكاس اجازه مي‌دهند تا درباره محل عكاسي تصميم‌گيري كند. در اين شرايط بهتر است هميشه مكان‌هايي را از قبل در ن‍ظر داشته باشيد.

پس‌زمينه و محيط اطراف هم حائز اهمين هستند. دقت كنيد محلي كه براي عكاسي انتخاب مي‌كنيد پس‌زمينه‌هايي كه باعث شود توجه بيننده از سوژه منحرف شود و يا عكس را شلوغ كند، نداشته باشد. كودك بايد در عكس واضح و برجسته باشد و پس‌زمينه داراي لطافتي متناسب با حال كودك باشد. دقت كنيد كه رنگ‌هاي شديد و ناخوشايند در پس‌زمينه و محيط اطراف كودك نباشد.

outdoor-child-photographer-south-jersey-w600

هرچند كه كودك در آتليه كودك بايد لباس‌هايي را بپوشد كه دوست دارد اما بهتر است آنهايي انتخاب شوند كه با شخصيت وي همخواني بيشتري داشته باشد. به پدر و مادرها پيشنهاد كنيد كه چندين دست لباس به همراه كلاه، عينك و چيزهاي مشابه همراه داشته باشند تا بتوانيد بهترين‌ها را در شرايط مختلف انتخاب و هماهنگ كنيد.

2-year-olds-outdoor-portrait-w600

و زمان نيز يك فاكتور مهم براي عكاسي است. سعي كنيد از زمان‌هايي كه سايه‌هاي شديد ايجاد مي‌شوند، خودداري كنيد. بهترين زمان براي عكاسي صبح‌هاي زود يا بعد از ظهر پيش از غروب آفتاب است. روزهاي ابري نيز براي عكاسي مناسب هستند زيرا ابر از شدت نور آفتاب كم مي‌كند و سايه‌ها تلطيف مي‌شوند.

oneyearoldgirlportrait-1024x682(pp_w908_h604)-w600

۷. دقت كنيد كه والدين كودك از تاكتيك‌ها و ايده‌هاي شما براي عكاسي از كودكشان رضايت داشته باشند

فرض را بر اين نگذاريد كه هرچه شما در نظر داريد حتما مورد پسند خانواده كودك نيز هست. پيش از شروع كار كمي وقت بگذاريد و برنامه و اهداف خود را براي كودكتان توضيح دهيد. پس از آنكه از كيفيت و خوبي كار شما اطمينان پيدا كردند، در بهتر شدن نتيجه كار با شما همكاري خواهند كرد و در نتيجه با كودك بهتر و راحت‌تر مي‌توانيد تعامل داشته باشيد.

childrens_portraits-1-w600

۸. صبور باشيد

عكاس كودكان بودن كار آساني نيست. كودكان بسيار غير قابل پيش‌بيني هستند. صبور باشيد و به آنها اجازه دهيد به شما و حضورتان عادت كنند. به والدين كودك اطمينان دهيد كه هيچ عجله‌اي نداريد و زمان زيادي را براي برقراري ارتباط با كودك اختصاص خواهيد داد.

db899049023ecff5e0d0219f3e43d1bb-w600

كودكان وقتي خسته هستند واكنش‌هاي متفاوتي از خودشان نشان مي‌دهند. اگر از سوژه عكاسي بودن خسته شوند احتمالا مي‌خواهند سراغ بازي ديگر در محل ديگري بروند. در اين شرايط اگر فكر مي‌كنيد كه عكس‌هايي كه تاكنون ثبت كرده‌ايد به اندازه كافي خوب نيستند با والدينش صحبت كنيد و از آنها راهكارهايي بخواهيد. مي‌توانيد با كمي شوخي، قلقلك يا ادا و شكلك درآوردن كودك را سرحال آورده و براي گرفتن چند عكس خوب ديگر آخرين تلاش‌ها را بكنيد.

۹. زياد عكس بگيريد

بله عكس‌هاي خيلي زيادي بايد بگيريد. نبايد گوشه‌اي بنشينيد و منتظر رسيدن لحظه ناب باشيد زيرا اين احتمال وجود دارد كه حتي آن لحظه را نبينيد. به كودك نزديك شويد، بعد از او فاصله بگيريد. جا و زاويه‌ ديدتان را عوض كنيد و تمام حالات ممكن را امتحان كنيد.

۱۰. ويرايش عكس‌ها را فراموش نكنيد

اين آخرين مرحله از كار است. عموما نيازي نيست در عكس كودكان ويرايش زيادي انجام دهيد. اگر عكس تركيب‌بندي خوبي داشته باشد، نيازي به پردازش آنچناني نخواهد داشت، بخصوص درمورد عكس كودكان. سعي كنيد عكس‌ها را در حالت طبيعي‌شان نگه داريد. تنها ويرايش‌هاي ساده و كوچك انجام دهيد. به چشم‌ها توجه ويژه كنيد و حواستان باشد كه برق چشم‌ها به خوبي نمايان باشد.

 

برگرفته از: photographylife
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.