۸ نكته طلايي براي عكاسي از كودكان

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

۸ نكته طلايي براي عكاسي از كودكان

عكاسي يكي از محبوب‌ترين هنرها است و هر فردي در هر مكان و زماني مي‌تواند بدون هيچ محدوديتي عكاسي كند، تنها كافي است كه بدانيد مي‌خواهيد در چه موضوعي به عكاسي بپردازيد. عكاسي مدلينگ، تبليغاتي، كودكان، چهره، عكاسي بارداري، عكاسي نوزاد و غيره ازجمله پرطرفدارترين‌هاي اين رشته‌ هنري به‌حساب مي‌آيند. بسياري عكاسي تبليغاتي را پردرآمد مي‌دانند و به همين دليل تعداد عكاسان تبليغاتي روزبه‌روز در حال افزايش است. برخي نيز علاقه‌ خود به عكاسي را محدود به درآمدي كه از اين راه عايدشان مي‌شود، نمي‌كنند و تنها در فكر ثبت بهترين‌ها هستند. اگر از دسته‌ دوم هستيد و علاقه‌ خاصي نيز به كودكان داريد، براي ثبت خاطره‌انگيزترين و زيباترين عكس‌ها بايد به چند نكته توجه كنيد:

  1. زمان و مكان عكاسي مهم است

اگر كودك در عكس شما اخم يا گريه كرده است، تعجب نكنيد. شما زمان نامناسبي را براي ثبت خاطره انتخاب كرده‌ايد. بهترين زمان در عكاسي كودكان پس از خواب آن‌ها و يا پس از صرف يك وعده‌ غذايي است. اگر قصد ثبت عكس در طبيعت را داريد، زماني را برگزينيد كه در آن خورشيد فروغ و روشنايي زياد از حدي نداشته باشد و عكس شما را خراب نكند.

در مورد مكان، طبيعت بهترين گزينه است؛ چرا كه كودك در طبيعت احساس محدوديت نمي‌كند و تمام شادي خود را بروز مي‌دهد. اگر هم مي‌خواهيد داخل ساختمان به عكاسي بپردازيد، مكاني را انتخاب كنيد كه كوچك و تنگ نباشد.

kids-chairs-water-summer

  1. وقت تلف نكنيد

 كودكان دوست ندارند زياد سرپا بايستند و يا روي صندلي بنشينند تا عكسي از آن‌ها گرفته شود. سعي كنيد پيش از اينكه از كودك عكس بگيريد تمام شرايط و امكانات لازم را آماده كنيد تا وقت را از دست ندهيد. عروسك‌هاي موردعلاقه‌ كودك را از دسترس خارج كنيد. باتري و حافظه‌ دوربين‌تان را چك كنيد. اگر هم قصد داريد در مكان‌هاي مختلف از كودك عكس بگيريد، آن مكان‌ها را همانند استوديو آماده كنيد. اين را به خاطر داشته باشيد لبخند واقعي كودك تنها چند ثانيه دوام دارد، بنابراين اگر معطل كنيد بهترين سوژه را به مصنوعي‌ترينش تبديل مي‌كنيد.

  1. فهرستي از ژست‌هاي موردنظرتان تهيه كنيد

فهرستي از ژست‌هايي كه به نظرتان در عكستان خوب جلوه مي‌كند، تهيه كنيد اما سعي كنيد خودتان طراح ژست باشيد. براي مثال اگر مي‌خواهيد در يكي از حالات نشسته، دراز كشيده و يا ايستاده از كودكتان عكس بگيريد، از ژستي كه خود خلق كرده‌ايد استفاده كنيد نه ژست‌هايي كه در وب‌سايت‌هاي مختلف ديده‌ايد. اگر هم خواستيد از ژست‌هاي آماده استفاده كنيد، آن‌ها را بر كودك تحميل نكنيد. سوژه‌ اصلي شما كودك است، بنابراين به خواسته‌ او رفتار كنيد.

  1. از ديگران كمك بگيريد

اگر كسي را مي‌شناسيد كه مي‌تواند كودكان را به خنده بيندازد، از او بخواهيد در كنارتان بنشيند و در حين اينكه شما انگشتتان را روي دكمه‌ شاتر فشار مي‌دهيد كودك را بخنداند. حضور اين‌گونه افراد در كنارتان نه‌تنها در عكس شما تأثير مثبتي مي‌گذارد بلكه باعث مي‌شود در عكاسي زود عصباني نشويد.

  1. ابتدا از ژست‌هاي عادي شروع كنيد

براي شروع، سراغ ژست‌هاي مشخص، ساده و رسمي برويد و از كودك بخواهيد به دوربين نگاه كند و لبخند بزند. در چنين صورتي كودك اهميت كار را متوجه مي‌شود.

sisters-posed

  1. جنب‌ و جوش‌هاي بيش‌ از حد را محدود كنيد

كودكان عاشق تحرك و جنب‌ و جوش هستند. جنب و جوش‌هاي كودكتان را تا جايي كه مي‌توانيد محدود كنيد. براي اين كار مي‌توانيد از صندلي، مبل، نيمكت، وسايل بازي همچون الاكلنگ و … استفاده كنيد اما توجه داشته باشيد براي اعمال اين محدوديت نبايد اجباري در كار باشد. در استفاده از صندلي هم ممكن است كودك شما دست از تحرك و بازيگوشي برندارد. البته ايرادي هم ندارد، تحرك آن‌ها فقط در حد بالا و پايين آمدن از صندلي است. اين شما هستيد كه بايد در فشردن شاتر دوربين سريع باشيد و بهترين لحظه‌ها را ثبت كنيد. اگر هم احساس كرديد كودك هنوز ذات بازيگوش خود را بروز نداده است، محل را ترك كنيد. اگر هم نمي‌خواهيد چشم از كودك برداريد، فقط صبر كنيد.

boy-chair

  1. اجازه دهيد كه كودكان بازي كنند

پس‌ از اينكه عكس‌هايي ساده با ژست‌هايي رسمي را ثبت كرديد، كودك را رها كنيد تا بازي كند. ژستي را به كودك تحميل نكنيد در اين صورت خيلي زود شكست مي‌خوريد و اعتماد سوژه‌تان را از دست مي‌دهيد. شرايط و مكان بازي را فراهم كنيد. كودكان در هر شرايط و مكاني ذات خود را نشان نمي‌دهند. آن‌ها اگر چيز جذابي را ببينند و يا وارد مكان جديدي شوند، به جنب‌ و جوش مي‌پردازند. براي اين كار مي‌توانيد از حياط خانه‌تان و يك آب‌پاش ساده استفاده كنيد. آن‌وقت است كه مي‌توانيد دل‌نشين‌ترين عكس را از كودكان ثبت كنيد.

feeding-cows-boy

  1. آرامشتان را حفظ كنيد

نفس عميقي بكشيد و آرام باشيد. كودكان اضطراب شما را حس مي‌كنند. در اين صورت آن‌ها دقيقا برعكس خواسته‌ شما را اجرا مي‌كنند و علاوه بر اضطراب، خشونت شما را نيز برمي‌انگيزند.

منبع:

آي‎تي رسان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.