مقايسه لنزهاي ۵۰mm و ۸۵mm براي عكاسي پرتره از اشخاص

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

مقايسه لنزهاي ۵۰mm و ۸۵mm براي عكاسي پرتره از اشخاص

 در اين مطلب عكاس مرديث كلارك در مورد تفاوت هاي بين لنز ۸۵mm دوربين  و ۵۰mm براي عكاسي  نوزاد در آتليه نوزاد پرتره از اشخاص صحبت كرده و براي كمك به مقايسه شما عكس هاي گرفته شده با هر يك از اين دو لنز را مشخص كرده است. در ادامه اين مطلب لنزك با ما براي يك مقايسه ابتدايي و كاربردي بين دو لنز مناسب پرتره ۵۰ و ۸۰ ميليمتر همراه شويد.


براي ثابت نگه داشتن شرايط، تمام عكس هاي اين مطلب با دوربين كانن ۶۰D، و يكي از دو لنز كانن ۵۰mm در f/1.8 يا كانن ۸۵mm در f/1.8 گرفته شدند. كانن ۶۰D يك دوربين سنسور APS-C (كراپ سنسور) است، بنابراين به منظور تعيين فاصله كانوني اين لنزها بر روي اين دوربين، فاصله كانوني لنز را در ۱٫۶ ضرب مي كنيم (اگر از دوربين نيكون استفاده مي كنيد در ۱٫۵ ضرب كنيد). بنابراين بر روي يك دوربين كراپ سنسور، لنز ۵۰mm تقريبا مانند يك لنز ۸۰mm، و لنز ۸۵mm مانند يك لنز ۱۳۶mm عمل مي كند.
۱
تفاوت در عمق ميدان
[انتخاب لنز براي عكاسي پرتره]

اين عكس با لنز كانن ۸۵mm در f/1.8 گرفته شده است.

يكي از بزرگترين تفاوت هاي بين لنز ۸۵mm و لنز ۵۰mm فاصله اي است كه شما بايد از سوژه داشته باشيد. با لنز ۸۵mm، حداقل فاصله فوكوس ۲٫۸ فوت (۸۵ سانتيمتر) و با لنز ۵۰mm، حداقل فاصله فوكوس ۱٫۱۵ فوت (۳۵ سانتيمتر) است.

اين به اين معني است كه به طور كلي، شما با لنز ۸۵mm نسبت به لنز ۵۰mm در فاصله بيشتري از سوژه خواهيد ايستاد. در عوض، اين مسئله عمق ميدان را كاهش مي دهد، كه به اين معني است كه تصاوير گرفته شده با لنز ۸۵mm معمولا بوكه بسيار مات تري نسبت به عكس هاي گرفته شده با لنز ۵۰mm دارند، حتي زماني كه از يك ديافراگم يكسان استفاده مي كنند.
[انتخاب لنز براي عكاسي پرتره]

اين تصوير با لنز كانن ۵۰mm در f/1.8 گرفته شده است.

شما مي توانيد به وضوح تفاوت را در شكوفه هاي گيلاس در پس زمينه دو تصوير بالا ببينيد، كه هر دوي آنها در f/1.8 گرفته شدند. شكوفه هاي گيلاس در هر دو عكس تقريبا به خوبي مات شده اند، اما شكل شكوفه ها در تصوير گرفته شده با لنز ۵۰mm مشخص تر است، و در تصويري كه با لنز ۸۵mm گرفته شده شكوفه ها به طور قابل توجهي مات تر و نرم (خامه اي) تر هستند.

البته، در زمينه بوكه افراد ترجيحات و سلايق مختلفي دارند. برخي نرمي يكنواخت تري كه لنز ۸۵mm ارائه مي دهد را ترجيح مي دهند، در حاليكه عكاسان ديگر ترجيح مي دهند پس زمينه كمي بيشتر مشخص باشد.
[انتخاب لنز براي عكاسي پرتره]

چپ: لنز ۸۵mm | راست: لنز ۵۰mm.

شما ممكن است حتي رويكردهاي مختلفي را در كاربردهاي مختلف ترجيح دهيد! به عنوان مثال، من معمولا طرفدار بوكه يكنواخت تر لنز ۸۵mm هستم. با اين حال، زماني كه در حال عكاسي از چمن هستم، بافتي كه لنز ۵۰mm ارائه مي دهد را ترجيح مي دهم (نمونه هاي بالا را ببينيد).

اين مسئله صرفا به ترجيح شما بستگي دارد، بنابراين شروع به يادداشت برداري ذهني كنيد در مورد اين كه وقتي به كارهاي عكاسان ديگر نگاه مي كنيد معمولا كدام نوع تصاوير را ترجيح مي دهيد. اگر متوجه شديد كه هميشه به سمت بافت خامه اي تر جذب مي شويد (قسمت هاي خارج از فوكوس يا مات نرم همچون خامه)، آن وقت لنز ۸۵mm ممكن است براي شما بهتر باشد. اگر كمي بافت بيشتر در پس زمينه را ترجيح مي دهيد، در عوض لنز ۵۰mm را در نظر بگيريد.

بيشتر بخوانيد: عمق ميدان را عمقي ياد بگيريد
۲
تفاوت در كادربندي
[انتخاب لنز براي عكاسي پرتره]

اين عكس با لنز ۵۰mm گرفته شده است.

علاوه بر اين، وقت بيشتري را صرف فكر كردن در مورد محتواي پس زمينه هاي خود كنيد. استفاده از يك لنز ۸۵mm به تصويري منجر خواهد شد كه از نزديكتر بر روي سوژه شما كادربندي شده است. از طرف ديگر، عكاسي با لنز ۵۰mm به تصاويري منجر مي شود كه شامل مقدار بيشتري از پس زمينه هستند (هرچند نه به اندازه عكاسي با لنز كانن ۲۴mm).

آيا شما با خوشحالي براي يك جلسه عكس تا بالاي يك كوه پياده روي مي كنيد؟ در اين صورت ممكن است بخواهيد لنز ۵۰mm را به منظور ثبت كاملتر درختان و مناظر در پس زمينه پشت سوژه پرتره خود در نظر بگيريد.
[انتخاب لنز براي عكاسي پرتره]

اين تصوير دقيقا در همان مكان عكس قبلي، فقط با استفاده از لنز ۸۵mm به جاي ۵۰mm گرفته شده است.

از طرف ديگر، آيا اغلب تلاش مي كنيد كه پس زمينه را در تصاوير خود پنهان كنيد؟ آيا در محل عكاسي با پس زمينه هايي كه گاهي اوقات خارج از كنترل و/يا غير قابل پيش بيني هستند عكس مي گيريد؟ در اين صورت، ممكن است لازم باشد لنز ۸۵mm را در نظر بگيريد.

زماني كه شما عمق ميدان كاهش يافته لنز ۸۵mm را با كادربندي نزديك تر سوژه خود تركيب مي كنيد، لنز ۸۵mm در ايجاد تصاوير پرتره زيبا تقريبا در هر مكاني به خوبي مي درخشد.
۳
تفاوت در فاصله عكاسي از سوژه
[انتخاب لنز براي عكاسي پرتره]

اين تصوير با لنز ۵۰mm گرفته شده است.

يادتان هست كه گفتم وقتي از لنز ۸۵mm استفاده مي كنيد، نسبت به لنز ۵۰mm بايد در فاصله بيشتري نسبت به سوژه خود بايستيد؟ اين دليل ديگري است كه مهم است بدانيد، من تقريبا هيچ وقت از لنز ۸۵mm در داخل خانه استفاده نمي كنم.

خانه ما حدود ۳۰۰ متر مربع است، و بسته به فضا، گاهي اوقات من از لحاظ فيزيكي نمي توانم به اندازه كافي از سوژه دور شوم تا از لنز ۸۵mm ام استفاده كنم. گذشته از كسب و كار رسمي عكاسي، براي من مهم است كه بتوانم هر روز كمي از لحظات خانوادگيمان را ثبت كنم، و بنابراين داشتن يك لنز سريع كه بتوانم در داخل خانه از آن استفاده كنم، براي من امري ضروري است.

با وجود اين كه من عاشق لنز ۸۵mm ام هستم، اما با توجه به اندازه خانه ما براي اين كار مناسب نيست. تجربه شما ممكن است متفاوت باشد.
[انتخاب لنز براي عكاسي پرتره]

اين تصوير با لنز ۸۵mm گرفته شده است.

لنزك: منظور از لنز سريع (fast lens) لنزي است كه گشودگي ديافراگم يا حداكثر ديافراگم بالايي داشته باشد (ديافراگم آن خيلي باز شود – مثل f/1.2) كه نتيجه آن ورود نور بيشتر و امكان انتخاب سرعت شاتر سريع تر است. از اين رو به اين لنز ها، لنز هاي سريع گفته مي شود.

از طرف ديگر، زماني كه ما در فضاي باز هستيم، من اغلب لنز ۸۵mm ام را ترجيح مي دهم. در آن شرايط، دورتر ايستادن از سوژه هايم چيز خوبي است. من مي توانم اجازه دهم بچه هايم بازي كنند و سرگرم باشند بدون اين كه در كار آنها دخالت كنم. كمي فضاي بيشتر بين آنها و دوربين به اين معني است كه آنها مي توانند راحت تر باشند، كه به نوبه خود به حالت هاي واقعي تر و لبخندهاي صادقانه تر منجر مي شود.
ن
نتيجه گيري

همانطور كه مي بينيد هر دوي اين لنزها براي ثبت تصاوير سبك پرتره از اشخاص عالي هستند – من شخصا هر دوي آنها را در كيف دوربينم نگه مي دارم و از آنها تقريبا به طور مساوي استفاده مي كنم.

با اين وجود، اگر در حال حاضر تنها قادر به خريد يك لنز هستيد، هر دوي اين لنزها شرايطي دارند كه در آن ديگري را تحت الشعاع قرار مي دهند، بنابراين مهم است كه در مورد اولويت هاي خود و روشي كه اغلب از يك لنز پرتره استفاده مي كنيد، واقع بينانه فكر كنيد، تا بهترين استفاده را از پولي كه مي پردازيد بكنيد.

اگر شما يكي از اين لنزها را داريد – از كدام يك براي عكاسي از اشخاص بيشتر استفاده مي كنيد؟

نويسنده: مرديث كلارك (Meredith Clark)

منبع:

digital-photography-school

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.