آشنايي با بهترين دوربين ها براي عكاسي در نور كم

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

آشنايي با بهترين دوربين ها براي عكاسي در نور كم

دوربين هاي مختلفي ار مي توان در بازار يافت كه هر يك با ويژگي ها و طراحي خاص خود همراه هستند. اما كمتر پيش مي آيد تا افرادي شما را براي دوربين مناسب در شرايط نوري كم كمك كند.

در حالي كه اكثر دوربين‌هاي مدرن عكس‌هاي با كيفيت بالايي را مي‌توانند بگيرند، ولي همه آن‌ها در شرايط سخت از عملكرد بالايي برخوردار نيستند. هر چه شرايط محيط براي عكاسي در نور كم چالش‌برانگيزتر شود به دوربين بهتري براي عكاسي نياز خواهيد داشت. عكاسي نوزاد در آتليه نوزاد تماماً در رابطه با ثبت نور است و هر چه شرايط نوري ضعيف‌تر شود عملكرد و قابليت دوربين بيشتر محك مي‌خورد. در ادامه سعي شده تا دوربين‌هاي عكاسي‌اي كه بهترين عملكرد و كمترين نويز را دارند معرفي شوند و مشخصات آن‌ها موردبررسي قرار گيرد.

<>

عملكرد خوب دوربين در شرايط نوري تاريك براي آن دسته از عكاساني مهم است كه عكاسي نجومي مي‌كنند، از كنسرت‌ها و تئاتر‌ها عكس مي‌گيرند يا مناظر طبيعي و شهري را در شب عكاسي مي‌كنند. البته براي هركدام از اين زمينه‌هاي عكاسي ابزارها و راه‌حل‌هايي وجود دارد. عكاسان ورزشي معمولاً حساسيت ايزوي دوربين را افزايش مي‌دهند، عكاسان عروسي از نور‌هاي پيوسته و رو دوربيني استفاده مي‌كنند و يا مثلاً عكاسان خياباني از لنز‌هاي سريع و نور‌هاي مصنوعي خود شهر بهره مي‌گيرند و در همه اين موارد براي رسيدن به بهترين نتيجه بايد از يك دوربين مناسب نيز برخوردار بود و با بالا رفتن ايزو يا كم شدن نور محيط نويز بالايي نداشته باشد و دقت رنگي مطلوبي داشته باشد. به علاوه بر خلاف تصور بالا رفتن رزولوشن سنسور نه تنها رابطه‌اي با عملكرد بهتر دوربين در شرايط كم‌نور ندارد بلكه ممكن است نويز بيشتري را در تصوير ايجاد كند.

دوربين‌هايي كه بهترين عملكرد را در شرايط نوري ضعيف دارند، طبق بررسي‌هاي انجام شده و بر اساس تست‌هاي سايت DxOmark بر اساس زير مي‌باشند.

دوربين‌هاي فول‌فريم:

Nikon D5

Sony a7S II

Canon 5D Mark IV

دوربين‌هاي APS-C

Nikon D7500

Sony a6300

Canon 7D Mark II

مواردي كه بايد در مورد عكاسي در نور كم در نظر بگيريم:

سايز سنسور: سايز حسگر دوربين تقريباً در همه زمينه‌هاي عكاسي مورد بحث قرار مي‌گيرد ولي زماني كه از ثبت عكس در شرايط كم‌نور صحبت مي‌شود از اهميت بيشتر برخوردار مي‌شود. هر چه ابعاد سنسور بزرگ‌تر باشد طبيعتاً سطح بيشتري براي جذب نور خواهد داشت عكس با روشنايي مطلوب‌تري ثبت مي‌شود؛ بنابراين دوربين‌هاي مديوم‌فرمت از اين نظر بهترين عملكرد را دارند و بعد از آن دوربين‌هاي فول‌فريم قرار دارند. دوربين‌هايي يا سنسور APS-C و MFT را نيز مي‌توان در رتبه‌هاي بعدي قرار داد.

البته دوربين‌هاي فول‌فريم نسبت معايبي نيز دارند. آن‌ها معمولاً قيمت بالايي دارند، وزن آن‌ها بالاست و از ابعاد كامپكتي نيز برخوردار نيستند؛ بنابراين براي عكاساني كه از نمي‌خواهند هزينه زيادي را براي دوربين صرف كنند يا به يك دوربين سبك و خوش‌دست براي عكاسي نياز دارند، دوربين‌هاي APS-C گزينه‌هاي بهتري هستند.

ايزو: ميزان حساسيت ايزو حساسيت سنسور را نسبت به نور را مشخص مي‌كند. سنسور هر دوربيني يك ايزوي مشخص و طبيعي دارد كه با تقويت يا تضعيف ولتاژ خروجي مي‌توان ميزان آن را تغيير داد. هر چه ايزو بالاتر رود تقويت الكترونيكي سيگنال‌ها بيشتر مي‌شود و به طبع آن نويز‌ها نيز تقويت شده و نمود بيشتر در تصوير خواهند داشت. ولي دوربين‌هايي هستند كه در ايزو‌هاي بالا عملكرد بهتري نسبت به ديگر دوربين‌ها دارند و نويز را بهتر كنترل مي‌كنند؛ به عبارت ديگر اين كه دوربين‌ها قادرند تا چه قدر افزايش ايزو داشته باشند مهم نيست. مهم اينجاست كه عملكرد دوربين و نويز تصوير در ايزو‌هاي بالا به چه صورت است.

بهترين دوربين‌هاي فول‌فريم براي عكاسي در نور كم :

دوربين‌هاي فول‌فريم بهترين گزينه در بين دوربين‌هاي متداول براي عكاسي در نور كم هستند. هر چند سه دوربين كه به آن‌ها اشاره مي‌شود، قيمت بالايي دارند ولي تصويري كه در محيط‌هاي تاريك ارائه مي‌دهند نسبت به دوربين‌هايي كه سنسور كوچك‌تري دارند، جزئيات و كيفيت بسيار بالاتري دارد.

Nikon D5:



هر چند كه اين دوربين قيمت بسيار بالايي دارد ولي در كنار Nikon D850 بهترين عملكرد را در شرايط نوري ضعيف دارد. اين دوربين قادر است تصويري با نويز پايين و وضوحي بالا را در محيط‌هاي كم‌نور ثبت كند. البته لنزي كه با آن عكاسي مي‌شود نيز بايد مينيمم ديافراگم مناسبي مثل F1.4 يا F1.2 داشته باشد تا بتوان نتيجه بهتري گرفت. D5 سنسوري ۲۰ مگاپيكسلي دارد و مي‌توان حساسيت ايزوي آن را تا ۳،۲۸۰،۰۰۰ افزايش داد و با سرعت ۱۴ فريم بر ثانيه عكاسي كرد.

Sony a7S II:

سوني اين دوربين را بر اساس عملكرد بالا در محيط‌هاي كم‌نور طراحي كرده است. اين دوربين در بين دوربين‌هاي فول‌فريم از بزرگ‌ترين اندازه پيكسل برخوردار است و به لطف همين ويژگي در شرايط نوري ضعيف نويز تصوير بسيار پايين خواهد بود و عكس با وضوحي بالا به ثبت مي‌رسد. A7S II همچنان از يك سنسور ۱۲ مگاپيكسل فول‌فريم Exmor CMOS در كنار پردازشگر تصوير BIONZ X جهت ارائه‌ي محدوده‌ي ايزوي استاندارد ۱۰۰ تا ۱۰۲۴۰۰، بهره مي‌برد. اين حساسيت قابل‌گسترش به ISO 50-409600 است. از ديگر ويژگي‌هاي‌ كه اين دوربين را نسب به رقباي خود متمايز مي‌كند سرعت و عملكرد بسيار بالاي فوكوس خودكار حتي در محيط‌هاي نزديك به تاريكي است.

Canon 5D Mark IV

اين دوربين در حال حاضر پرچم‌دار محصولات كانن به حساب مي‌آيد. هر چند كه اين دوربين در مقايسه با بعضي دوربين‌هاي هم‌رده از حساسيت ايزو‌هاي بالاتري برخوردار نيست ولي در اين است ما قرار گرفته چون تقريباً در هر شرايطي از عملكرد فوق‌العاده‌اي برخوردار است حتي دز شرايطي كه نور محيط بسيار كم باشد. ۵D Mark IV به يك حسگر فول‌فريم از نوع CMOS مجهز شده است كه تفكيك‌پذيري ۳۰.۴ مگاپيكسل را ارائه مي‌دهد. علاوه بر اين٬ پردازشگر تصويري DIGIC 6+ در قلب اين دوربين جاي گرفته تا تمام پردازش‌هاي مورد نياز در دوربين با سرعت و دقت بالايي صورت پذيرد. Canon 5D Mark IV از دامنه حساسيت ايزوي ۱۰۰-۳۲۰۰۰ بهره مي‌برد كه البته امكان افزايش آن تا ۵۰-۱۰۲۴۰۰ نيز فراهم است. به اين ترتيب توسط اين دوربين مي‌توان در محيط‌هاي كم‌نور٬ عكس‌هايي با روشنايي و شارپنس بالا و حداقل نويز را به ثبت رساند.

بهترين دوربين‌هاي با سنسور APS-C براي عكاسي در نور كم :

 

Nikon D7500:

اين دوربين با سنسور ۲۰.۹ مگاپيكسلي و قابليت افزايش ايزو تا ۱۶۴۰۰۰۰ يكي از بهترين دوربين‌ها براي عكاسي در نور‌ كم به حساب مي‌آيد. D7500 از ۵۱ نقطه فوكوس برخوردار است و در دقت بالايي در فوكوس خودكار حتي در شرايط كم‌نور دارد. اين دوربين نسبت به دوربين‌هاي فول‌فريم از ابعاد و وزن كم‌تري برخوردار است.

Sony a6300

اين دوربين كراپ سنسور بدون‌آينه مقايسه دوربين‌هايي در بازه قسمتي يكسان، كيفيت بالايي را در محيط‌هاي كم‌نور ارائه مي‌دهد. Sony a6300 از سنسوري با رزولوشن ۲۴.۳ مگاپيكسل برخوردار است و ايزوي آن را مي‌توان تا ۵۱،۲۰۰ افزايش داد. تا ايزو ۲۵،۶۰۰ اين دوربين نسبت سيگنال به نويز بسيار بالايي دارد و تصاوير با وضوح و جزئيات بالاي ثبت مي‌شوند. به علاوه كه اين دوربين به ۴۲۵ نقطه فوكوس مجهز است و حتي در محيط‌هاي نسبتاً تاريك نيز با سرعت بالايي بر روي سوژه فوكوس مي‌كند.

Canon 7D Mark II

۷D Mark II يكي از بهترين دوربين‌هاي كراپ‌سنسور براي عكاسي در نور كم به حساب مي‌آيد. اين دوربين براي عكاسي ورزشي و عكاسي طبيعت به انتخاب عالي به حساب مي‌آيد و يكي از قوي‌ترين دوربين‌ها در فوكوس خودكار به حساب مي‌آيد. سنسور اين دوربين رزولوشني معادل ۲۰.۹ مگاپيكسل دارد و حساسيت ايزوي آن را مي‌توان تا ۱۶۰۰۰ افزايش داد.

متغير‌هاي زيادي هستند كه رسيدن به يك نتيجه خوب در عكاسي از محيط‌ها و صحنه‌هاي كم‌نور ممكن مي‌كنند. علاوه بر داشتن يك دوربين مناسب بايد از لنز‌هاي سريع، سه‌پايه و شايد فلاش نيز استفاده كرد تا بتوان عكسي واضح و شارپ خلق كرد.

اگر به ليست فوق توجه كنيد گزينه مناسب را پيدا خواهيد كرد.
با تشكر از “پيكسل”
منبع:

عكاسي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.