آموزش انباشت فوكوس در عكاسي منظره

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

آموزش انباشت فوكوس در عكاسي منظره

 شارپ به دست آوردن كل يك تصوير با لنزهاي وايدتر و پيش زمينه هاي افراطي تري كه امروزه در عكاسي نوزاد در آتليه نوزاد استفاده مي شوند، سخت تر شده است. حتي ديافراگم هاي بهينه نيز براي شارپ به دست آوردن پس زمينه و پيش زمينه به اندازه دلخواه، كافي نيستند. اگرچه اين بدان معني نيست كه اين كار غير ممكن است. انباشت فوكوس (فوكوس استكينگ – Focus Stacking) براي به دست آوردن تصاوير شارپ تر به يك تكنيك محبوب براي عكاساني از تمام سطوح تبديل شده است تا به كمك آن تصاويري به دست آورند كه سرتاسر شارپ هستند. در اين مقاله، تكنيك عكاسي انباشتن فوكوس يا فوكوس استكينگ را به شما عزيزان آموزش خواهيم داد.
انباشت فوكوس چيست؟

انباشت فوكوس يك تكنيك عكاسي است كه با استفاده از يك دوربين و يك نرم افزار پس پردازش مانند Adobe Photoshop انجام مي شود.

انباشت فوكوس به طور معمول در انواع مختلف عكاسي مورد استفاده قرار مي گيرد، اما بيشتر در ژانرهاي عكاسي منظره و ماكرو شناخته شده است. همچنين در عكاسي پرتره و حيات وحش نيز استفاده مي شود، اما هنگام عكاسي از سوژه هاي در حال حركت استفاده كمتري دارد.

اين تكنيك شامل ثبت دو يا چند تصوير با نقاط فوكوس مختلف در سراسر صحنه است. بعدا، اين تصاوير با هم تركيب/ادغام مي شوند (در مرحله ويرايش) كه در آن تنها شارپ ترين قسمت هاي هر تصوير مورد استفاده قرار مي گيرد. اين امر به تصويري منجر مي شود كه يك پيش زمينه، زمينه مياني، و پس زمينه شارپ دارد، كه آن را براي چاپ هاي بزرگ ايده آل مي كند!
[انباشت فوكوس]
چرا انباشت فوكوس؟

انباشت فوكوس كردن تصاوير مزاياي زيادي دارد، با وجود اين كه به زمان كار زيادي هم در محل عكاسي و هم در پس پردازش نياز دارد.

همانطور كه در بالا ذكر شد، اگر شما از يك لنز اولترا وايد استفاده كنيد و سوژه را نزديك آن در پيش زمينه قرار دهيد، كل تصوير شارپ نخواهد شد. هنگامي كه چنين فاصله زيادي بين المان پيش زمينه و پس زمينه در دوردست وجود داشته باشد، تنها بخش هايي از تصوير شارپ خواهد شد. با گرفتن چند تصوير با نقاط فوكوس مختلف در سرتاسر كادر، كل تصوير نهايي از پيش زمينه تا پس زمينه واضح و شارپ خواهد شد.
[انباشت فوكوس]

من از دو نقطه فوكوس براي شارپ به دست آوردن پل و جزيره استفاده كردم.

اين مسئله براي عكاسي ماكرو نيز صدق مي كند. شارپ به دست آوردن كل گل اغلب يك عذاب است و زوم كردن نشان مي دهد كه قسمت هايي از آن كمي كمتر در فوكوس قرار دارند. اين مسئله هنگام استفاده از ديافراگم هاي باز مانند f/2.8 يا f/5.6 متداول است. بنابراين، بسياري از افراد معمولا چندين تصوير مي گيرند و آنها را براي به دست آوردن يك تصوير فوق العاده شارپ با هم تركيب مي كنند.

اگر تنها تصاوير را بر روي يك گوشي هوشمند يا يك كامپيوتر كوچك نگاه كنيد، تفاوت ها ممكن است قابل توجه نباشد، اما به محض اين كه آنها را چاپ كنيد، تفاوت ها به طرز نااميد كننده اي قابل مشاهده مي شوند. هنگام چاپ در فرمت (قالب) هاي بزرگ، حتي كوچك ترين اشتباهات نيز قابل رويت مي شوند و اگر نيمي از تصوير فوكوس نشده باشد، چاپ كردن آن مي تواند هدر دادن پول باشد.
چه موقع بايد انباشت فوكوس بكنيم؟

انباشت فوكوس ممكن است يك تكنيك فوق العاده قدرتمند باشد، اما هميشه لازم نيست. در واقع، به احتمال زياد شما براي اكثر تصاوير خود انباشت فوكوس نخواهيد كرد.

اين تكنيك تنها در سناريوهاي خاصي مفيد است، كه اكثر آنها در بالا ذكر شده اند. بياييد نگاهي به برخي از سناريوهايي كه در آنها فوكوس استكنيگ براي تصوير نهايي مفيد است، بياندازيم:

    عكاسي از يك صحنه با فاصله زياد بين پيش زمينه و پس زمينه
    استفاده از يك لنز اولترا وايد و سوژه اي كه نزديك به آن قرار دارد
    زوم كردن بر روي يك صحنه، مانند يك جنگل، و شما مي خواهيد همه چيز شارپ باشد حتي با يك ديافراگم باز
    عكاسي از صحنه هاي كوچك و به طور كلي عكاسي ماكرو

تمام اينها سناريوهايي هستند كه در آن انباشت فوكوس مي تواند مفيد باشد و شما بايد استفاده از اين تكنيك را در نظر بگيريد. با اين حال، هر تصوير و صحنه بايد به صورت جداگانه ارزيابي شود و ممكن است الزامات يكساني نداشته باشند.
[انباشت فوكوس]

براي شارپ به دست آوردن كل صحنه من از دو نقطه فوكوس استفاده كردم

يك تمرين خوب اين است كه يك عكس آزمايشي با يك ديافراگم بهينه، مانند f/11 بگيريد و زوم كنيد تا ببينيد همه چيز شارپ است يا نه. اگر سوژه پيش زمينه يا كوه دوردست نرم به نظر مي رسند و كمي خارج از فوكوس هستند، اين نشانه خوبي است كه بايد از انباشت فوكوس (Focus Stacking) استفاده شود.
چگونه انباشت فوكوس كنيم

خب همه اينها عالي به نظر مي رسد اما آيا اين كار واقعا جواب مي دهد؟ با وجود اين كه اين يك تكنيك پيشرفته است، در واقع آنقدر كه ممكن است از آن بترسيد سخت نيست. گرفتن چند تصوير با نقاط فوكوس مختلف نسبتا آسان است و اگر با تركيب نورهي هاي چندگانه براي به دست آوردن محدوده ديناميكي بهتر آشنا باشيد، اين كار چندان سخت نيست.

اگر قبلا با فتوشاپ كار نكرده ايد، اين كار ممكن است گيج كننده و حتي دلسردكننده باشد، اما به من اعتماد كنيد، با كمي تمرين مدت زيادي طول نمي كشد كه شما به هنر انباشت فوكوس (و خيلي چيزهاي ديگر!) مسلط خواهيد شد.
۱
بخش اول: گرفتن چند تصوير در محل عكاسي

اكنون كه مي دانيم انباشت فوكوس چيست، چرا بايد از آن استفاده كنيم و چه موقع مفيد است، بياييد ببينيم اين كار چطور انجام مي شود. همانطور كه اشاره كردم اين يك تكنيك دو مرحله اي است كه بخش اول آن در محل عكاسي انجام مي شود.

با آماده سازي تصوير خود درست همانطور كه به طور معمول انجام مي دهيد، شروع كنيد. تركيب بندي و پرسپكتيوي كه ترجيح مي دهيد را پيدا كرده و ايزو، سرعت شاتر، و ديافراگم را تنظيم كنيد.

اگرچه ضروري نيست، اما به شدت توصيه مي شود كه از سه پايه براي اين تكنيك استفاده كنيد. از آنجا كه شما چند تصوير از يك صحنه مي گيريد، سه پايه تضمين مي كند كه دوربين ثابت و بي حركت بماند، تا همه تصاوير يكسان باشند – اين مسئله بعدا كه آنها را در فتوشاپ با هم تركيب مي كنيم مهم است.
تنظيم فوكوس

بعد از پيدا كردن تركيب بندي و انجام تنظيمات، نقطه فوكوس را به نزديك ترين شيء به لنزتان تغيير دهيد. اين كار را مي توان با استفاده از فوكوس دستي يا فوكوس خودكار يا هر دو انجام داد.

زماني كه دوربين بر روي سوژه نزديك فوكوس كرده است، اولين تصوير را بگيريد. هنگامي كه عكس گرفته شد، نقطه فوكوس را كمي دورتر تنظيم كنيد، به عنوان مثال، در زمينه مياني. اين روند را تكرار كنيد و سپس نقطه فوكوس را حتي دورتر ببريد.

در اغلب موارد دو يا سه تصوير كافي است. با اين حال، برخي از تصاوير به دو برابر عكس نياز دارند تا كل تصوير شارپ شود.
[انباشت فوكوس]

تصوير ۱: فوكوس بر روي سنگ، تصوير ۲ فوكوس بر روي پس زمينه

اگر مطمئن نيستيد كه بايد چند عكس بگيريد، به آنهايي كه در حال حاضر گرفته ايد نگاه كنيد و بررسي كنيد كه اگر آنها با هم تركيب شوند، همه چيز واضح و شارپ مي شود يا نه. اگر هنوز هم مطمئن نيستيد، محض احتياط چند عكس اضافي با نقاط فوكوس مختلف بگيريد.

همين! بخش اول اين تكنيك آنقدر سخت نيست و بعد از اين كه چند بار آن را انجام داديد، فورا متوجه خواهيد شد كه يك تصوير خاص به چند عكس نياز دارد.

بياييد يك خلاصه سريع از نحوه فوكوس استكينگ را با هم مرور كنيم:

۱- تركيب بندي خود را طبق معمول هميشه پيدا كنيد

۲- سه پايه مفيد است، اما ضروري نيست

۳- بر روي نزديك ترين شيء به لنز فوكوس كرده و يك عكس بگيريد

۴- فوكوس را دورتر تنظيم كنيد (ميزان آن بستگي به فاصله بين پيش زمينه و پس زمينه دارد) و يك عكس ديگر بگيريد

۵- مرحله ۴ را تكرار كنيد تا وقتي كه عكس هاي كافي براي شارپ كردن كل تصوير داشته باشيد.
۲
بخش دوم: تكنيك پس پردازش انباشت فوكوس

اكنون كه چند تصوير با نقاط فوكوس مختلف گرفتيد، وقت آن است كه به سراغ كامپيوتر برويد و آنها را با هم تركيب كنيد.

مراحل زير ممكن است براي كساني كه تجربه زيادي در كار با نرم افزار پس پردازش ندارند گيج كننده باشد، اما با دنبال كردن گام به گام اين دستورالعمل ها، نتيجه يك تصوير شارپ خواهد بود.
تركيب تصاوير در فتوشاپ

Adobe Photoshop رايج ترين نرم افزار براي پردازش تصوير پيشرفته است. كاربران باتجربه مي توانند در اين نرم افزار به تكنيك ها و افكت هاي بي پايان دست يابند و بسياري از عكاسان منظره آن را يك ابزار ضروري مي دانند.

الگوريتم فتوشاپ تك تك پيكسل ها را تجزيه و تحليل كرده و تنها شارپ ترين پيكسل ها را از هر تصوير انتخاب مي كند، قبل از اين كه يك تصوير ادغام شده ايجاد كند.

آموزش انباشت فوكوس گام به گام در فتوشاپ:

۱- تصاوير را به عنوان لايه (Layers) در فتوشاپ باز كنيد (اگر از لايت روم استفاده مي كنيد، تمام تصاوير را انتخاب كرده و از in Edit، گزينه Open as Layers in Photoshop را انتخاب كنيد.

۲- تمام لايه ها را انتخاب كرده و به مسير Edit -> Auto Align Layers برويد.

۳- تمام لايه ها را كپي كنيد (اين كار ممكن است بعدا مفيد باشد)

۴- فقط لايه هاي كپي (يا فقط لايه هاي اصلي) را انتخاب كرده و به مسير Edit -> Auto Blend Layers برويد. Stacking Images را انتخاب كرده و Seamless Tones and Colors را تيك بزنيد.

۵- اكنون فتوشاپ به صورت خودكار تصاوير را با هم تركيب مي كند.

۶- ۱۰۰% زوم (بزرگنمايي) كرده و بررسي كنيد كه آيا تمام قسمت ها شارپ است يا نه.

۷- اگر قسمت هايي وجود دارد كه شارپ نيستند، يك لايه ادغام شده با يك ماسك لايه سفيد ايجاد كنيد و يكي از لايه هاي ويرايش نشده را در زير آن قرار دهيد. با يك قلم موي سياه تصوير شارپ (پشت آن) را رنگ كنيد.
[انباشت فوكوس]

“Stack Images” را انتخاب كنيد

پايان كار كمي گيج كننده مي شود، درست است؟ اشكالي ندارد. در ۹۵% موارد، شما در واقع نيازي به استفاده از لايه هاي كپي شده نداريد. اگر مي خواهيد درك بهتري از آن ۵% باقيمانده به دست آوريد، به شدت توصيه مي كنم ويدئوي آموزشي رايان دايار با عنوان «كنار هم قرار دادن قطعه ها» را ببينيد.
تركيب تصاوير با Helicon Focus

Helicon Focus نرم افزار ديگري است كه بسياري از عكاسان از آن براي انباشت فوكوس استفاده مي كنند، و همانطور كه شايد از نام آن پيداست، نرم افزاري است كه دقيقا براي همين هدف ساخته شده است.

عكاس منظره فليكس ايندن (Felix Inden) اغلب از Helicon براي تصاويري استفاده مي كند كه فتوشاپ نمي تواند آنها را مديريت كند و مي گويد:

«تركيب كردن تصاوير انباشت شده با نقاط كانوني مختلف به يك تصوير شارپ در Helicon Focus بسيار آسان است».
[انباشت فوكوس]

وارد كردن فايل ها به Helicon Focus Pro

«با وارد كردن فايل ها شروع كنيد و سپس يكي از ۳ روش مختلف انباشت را انتخاب كنيد. توضيح الگوريتم هاي مختلف بسيار تكنيكي است اما در واقع Helicon توصيه مي كند كه هر سه روش را آزمايش كرده و روشي را انتخاب كنيد كه براي تصوير خاص شما بهتر از همه جواب مي دهد. (براي عكس هاي منظره من، به نظر مي رسد كه A و B بهتر جواب مي دهند)».
[انباشت فوكوس]

رندر كردن در Helicon Focus

«در حالي كه Helicon در حال رندر كردن فايل هاست، مي توانيد ببينيد كه يك ماسك ايجاد مي شود كه جالب است، چون هر الگوريتم يك ماسك متفاوت ايجاد مي كند. پس از اين كه رندر شدن تمام شد (اين كار حتي با حجم زياد تصاوير براي عكاسي ماكرو يا عكس هاي محصولات، در مقايسه با فتوشاپ فوق العاده سريع انجام مي شود) مي توانيد نتيجه را با ابزار زوم بررسي كرده و سپس آن را ذخيره كنيد. اگر بخواهيد، مي توانيد يك مقياس و نام و غيره نيز اضافه كنيد».
[انباشت فوكوس]

بررسي كنيد كه همه چيز خوب پيش برود
[انباشت فوكوس]

تصوير براي پردازش بيشتر آماده است!

برنامه هاي مختلف زيادي وجود دارد كه مي توان از آنها براي انباشت فوكوس تصاوير استفاده كرد، اما Adobe Photoshop و Helicon از همه محبوب تر هستند. يك نرم افزار با كيفيت ديگر Zerene Stacker است، كه خيلي ها ادعا مي كنند حتي از نرم افزارهاي ديگر هم بهتر عمل مي كند. اميدواريم كه اين آموزش برايتان مفيد واقع شده باشد، و تكنيك عكاسي انباشتن فوكوس (فوكوس استكينگ – focus stacking) را به خوبي ياد گرفته باشيد. لطفا ديدگاه خود را با ما به اشتراك بگذاريد.

نويسنده: كريستين هويبرگ (Christian Hoiberg)

منبع:

لنزك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.