زمان استفاده از فيلترهاي پولاريزه چه وقتيست

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

زمان استفاده از فيلترهاي پولاريزه چه وقتيست

عكاسي را مي توان با برنامه ها و ابزارهاي متناسب با آن بهبود بخشيد و موجب شد تا نتايج كار بزرگي را شاهد باشيم. عكاسي صرفا يك امر معمولي نيست و بايد براساس آموزشي انجام گيرد.

فيلتر پولاريزه به چه كار مي‌آيد؟ اساساً چرا بايد از اين گونه فيلتر‌ها در عكاسي و فيلم‌برداري بهره برد؟ چه چيزي باعث شده است كه اين فيلتر‌ها به يكي از ضروري‌ترين لوازم عكاسي تبديل شود؟ در ادامه سعي شده است تا با بررسي لنز‌هاي پولاريزه و كاركرد‌ آن‌ها تا حدي به سؤالات فوق پاسخ داده شود؛ بنابراين در ادامه مطلب همراه ما باشيد.<>

فيلتر‌هاي پولاريزه، شيشه‌هاي مخصوص پردازش‌شده‌اي هستند كه با تغيير زاويه خود نسبت به منبع نور، درخشش و بازتاب ناخواسته سطوح را كاهش مي‌دهند. معروف‌ترين نوع اين فيلتر‌ها، فيلتر‌هاي پولاريزه دايره‌اي‌ هستند كه به دهانه لنز متصل مي‌شوند و از قابليت چرخش برخوردار هستند تا در كوتاه‌ترين زمان ممكن بتوان به نتيجه مطلوب رسيد. در اين مطلب نگاه‌ اجمالي به كاربرد اين فيلترها خواهيم انداخت و توضيح مي‌دهيم كه چطور يك فيلتر پولاريزه مي‌تواند نقشي كليدي در بهبود كيفيت عكس‌هاي گرفته شده در شرايط مختلف را ايفا كند.

اگر‌چه اين فيلترها يك استاپ نوردهي را كاهش مي‌دهند ولي به گونه‌اي دراماتيك مي‌توانند نتيجه نهايي را در عكس گرفته شده با تغيير همراه كنند.

فيلترهاي پولاريزه چگونه كار مي‌كنند؟

كار با فيلتر‌هاي پولاريزه پيچيدگي زيادي ندارد. اين فيلتر‌ها در ابعاد و انواع مختلف موجود هستند. درواقع اين گونه فيلتر‌ها تنها زاويه مشخصي از پرتوهاي نور را از خود عبور مي‌دهند و از عبور پرتو‌هاي نور با زاويه‌هاي ديگر جلوگيري مي‌كنند. با چرخش و تغيير زاويه فيلتر، ورود‌ و يا حذف پر‌توهاي نور با زاويه‌ و طول موج مشخص نيز تغيير خواهد كرد و عملكرد آن نيز كاملاً تابع زاويه بين منبع نور و سوژه‌‌اي مي‌باشدكه قرار است از آن عكاسي شود.

حذف بازتاب‌هاي مزاحم از سطوح شيشه‌اي و براق

در عكاسي از سوژه‌هاي براق مختلف ممكن است كه نور به گونه‌اي تابيده شود كه جزييات زيادي در اثر بازتاب يا به اصطلاح رفله، به ثبت نرسد. به عنوانِ مثال فرض كنيد كه مي‌خواهيد از بيرون ويترين يك مغازه درون مغازه را عكاسي كنيد، ولي نور خورشيد طوري به شيشه مي‌تابد كه عملاً شيشه مانند يك آينه در عكس به ثبت مي‌رسد. در اين مواقع استفاده از فيلتر‌هاي پولاريزه مي‌تواند به كلي ورق را برگرداند و شما را در رسيدن به نتيجه دلخواهتان ياري كند. در واقع فيلتر پولاريزه با جلو‌گيري از ورود نور‌هاي بازتابي به داخل لنز باعث مي‌شود كه تصويري نسبتاً شارپ و واضح از درون ويترين به ثبت برسد.

افزايش كنتراست و وضوح تصوير در مناظر مه‌گرفته

هنگام عكاسي زير آسمان‌هاي خاكستري و مه‌گرفته كه عمق ديد بسيار محدود است، استفاده از فيلترهاي پولاريزه مي‌تواند تأثير بسيار مطلوبي بر نتيجه كار بگذارد و تصاوير كم‌رنگ و محو را به ميزان قابل‌توجهي بهبود ببخشد.

استفاده از فيلتر پولاريزه در عكاسي از آب

شايد بعضي از مواقع نياز به اين باشد كه رودخانه يا آب دريا در تصوير خيلي شفاف به نظر برسد. براي اين كار نياز است تا بازتاب‌هاي سطحي آب حذف شود و به گونه‌اي متفاوت در تصوير به ثبت برسد. جهت رسيدن به اين نتيجه استفاده از فيلتر‌هاي پولاريزه الزامي است. البته بايد توجه داشت كه رنگ دريا نيز ممكن است كمي ‌تغيير كند و به رنگ فيروزه‌اي نزديك‌تر شود.

افزايش غلظت رنگ تصوير

فيلتر‌هاي پولاريزه نورهاي بازتابي از تمام سطوح، حتي سطوحي كه اساساً انتظار بازتاب از آن‌ها را نداريم كاهش مي‌دهد. به اين ترتيب استفاده از اين فيلتر‌ها باعث مي‌شود كه رنگ بعضي از اشيا با غلظت بيشتري به ثبت برسند. (البته اين نكته وابستگي زيادي به موقعيت منبع نور نسبت به سوژه نيز دارد.) به عنوان مثال در عكاسي از يك باغ، هنگام روز برگ درخت‌ها در صورت استفاده از لنز پولاريزه بسيار سبزتر به ثبت خواهند رسيد.

محافظت از لنز

يكي ديگر از مزيت‌هاي به‌كار‌گيري اين فيلتر‌هاي و بستن آن‌ها بر دهانه لنز، محافظت از شيشه لنز در برابر خراشيدگي و ضربه است. اگرچه كه گزينه بهتر براي محافظ از شيشه لنز استفاده از فيلتر‌هاي UV مي‌باشد چرا كه قيمت كمتري دارند و اقتصادي‌تر هستند. ولي مهم اين است كه آسيب ديدن فيلتر پولاريزه نسبت به شيشه دهانه لنز، خسارت بسيار كمتري را از لحاظ مالي بر ما متحمل خواهد كرد.

استفاده از فيلتر پولاريزه ميزان نوردهي را تغير مي‌دهد.

يكي از فاكتورهايي كه هنگام عكاسي نوزاد در آتليه نوزاد با فيلتر‌هاي پولاريزه بايد به آن توجه داشت اين است كه اين گونه فيلتر‌ها در نوردهي و اكسپوژر تغيير ايجاد مي‌كنند. اگر از درون فيلتر‌هاي پولاريزه به محيط اطراف نگاه كنيد، كاملاً متوجه شباهت آن با لنز عينك‌هاي آفتابي خواهيد شد؛ بنابراين هنگام استفاده از اين فيلتر‌ها ميزان نوري كه از لنز عبور كرده و به سنسور برخورد مي‌كند كاهش مي‌يابد. براي جبران كاهش روشنايي تصوير مجبور به بازتر كردن دريچه ديافراگم و يا كاهش سرعت شاتر دوربين هستيم و يا اينكه حساسيت ايزو را افزايش بدهيم. در واقع فيلتر‌هاي پولاريزه چيزي بين ۱ تا ۲ استاپ ميزان نوردهي را كاهش مي‌دهند و به همين دليل است كه ابزاري مناسب براي عكاسي در شب به حساب نمي‌آيد.

انتخاب فيلتر پولاريزه مناسب

اغلب لنز‌هاي دوربين‌هاي DSLR امروزي قابليت اتصال فيلتر‌هاي پولاريزه دايره‌اي را دارا هستند. فقط بايد هنگام خريد فيلتر بايد به قطر دهانه لنز توجه داشت و فيلتري با همان ابعاد را براي لنز تهيه نمود. دهانه‌هاي رايج و موسوم در بازار ۴۹، ۵۲ ، ۵۵، ۵۸، ۶۲، ۶۷، ۷۲، ۷۷ و ۸۲ ميلي‌متر است. فيلتر‌هاي پولاريزه در انواع برند‌ها و كيفيت‌هاي مختلف در بازار موجود هستند و نسبت به فيلتر‌هاي ديگر نسبتاً گران‌تر هستند و هرچه ابعاد آن‌ها بزرگ‌تر شود قيمت آن نيز به نسبت افزايش مي‌يابد. به عنوان مثال فيلتر‌هاي Hoya مصالحه‌ي خوبي را بين قيمت و كيفيت برقرار كرده است. برند‌هاي معتبر ديگري مثل Phottix و Hama نيز فيلتر‌هاي با كيفيتي را تا به حال روانه بازار كرده‌اند.

با اين مطلب قطعا مي دانيد زمان پولاريزه كردن چه وقتي است.

منبع:

عكاسي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.