آموزش عكاسي از دست‌ها

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

آموزش عكاسي از دست‌ها

اهداف عكاسي آناتومي «دست ها»

در مورد عكاسي از دست‌ها اين مطلب را بايد بدانيم كه اين عكاسي در زير مجموعه‌ي عكاسي آناتومي قرار مي‌گيرد. عكاسي آناتومي با اهداف مختلفي انجام مي شود‌: گاهي علمي است، گاهي مفهومي و گاهي صرفا براي زيبايي گرفته مي‌شود يعني اينكه حتما نبايد مفهوم خاصي داشته باشد بلكه يك هدف را در بر مي‌گيرد و بر قسمت زيبايي شناسي تاثير مي‌گذارد. آتليه كودك
اهداف عكاسي اناتومي‌: هدف علمي

يكي از اهداف عكاسي نوزاد و آناتومي كمك به علم هست‌. اينجا نه مفهوم زياد مهم است نه زيبايي شناسي، بلكه آنچه مهم است‌: وضوح، تركيب بندي‌هاي خاص كه زوايا را به خوبي نشان بدهد و نورپردازي  است‌. اينجا ما در مورد عضوي كه مورد بحث است سفارش مي گيريم و هدف كاملامشخص است‌.
عكاسي از دست‌ها: بعد زيبايي شناسانه‌، فيگور‌ و هدف‌ تبليغاتي، تجاري

اگر بخواهيم بعد زيبايي شناسانه يا فيگور را در اين عكاسي مد نظر قرار بدهيم يعني جنبه‌ي مفهومي را كنار بگذاريم‌، اين قسمت خودش دو وجه پيدا ميكند: يكي تجاري و ديگري تبليغاتي، در بعد تجاري خب مسلما براي تبليغ انگشتر‌،‌ كرم يا زيور آلات مرسوم است يك سري معيار‌ها و ملاك‌ها حتما بايد دخيل باشد كه البته بسته به خلاقيت شما اين معيارها متفاوت است.

اولين چيزي كه معيار قرار مي‌گيرد: پوست‌، رنگ و تميزي دست‌، حالت انگشت ها‌، چروك نبودن دست‌ها براي تبليغ لوازم آرايشي يا رنگ پوست و همخواني آن با زيورالاتي كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بسيار ديده شده كه از دستهايي استفاده مي‌شود كه به هيچ وجه همخواني با زيور آلات ندارند يا زيور آلاتي استفاده مي‌شود كه رنگ‌هايش با رنگ پوست فرد سازگار نيست به طوري كه جلوه‌ي آن زيور الات گرفته مي‌شود‌. اين نكات ريز به تنهايي مي‌تواند تفاوت نگاه تبليغاتي و نگاه خلاقانه‌ي شما را نشان دهد پس رعايت اين نكات ريز بينانه بسيار مهم است‌.

يك مسئله‌اي كه در عكاسي از دست‌ها‌ حتما معيار قرار داده شود، زوايه‌ي قرار گيري دوربين نسبت به دست است‌.

ما وقتي مي‌خواهيم محصولي ارائه دهيم بايد حتما اين مسئله را مد نظر قرار دهيم به عنوان مثال : فكر كنيد قرار است يك انگشتر را روي يك دست ست كنيد و يك محصول تبليغاتي ايجاد كنيد يا يك عكس تبليغاتي بگيريد ، زاويه اي كه در نظر مي گيريد صد در صد تاثير گذار است . به اين دليل كه ممكن است شما از زاويه‌اي عكاسي كنيد كه آن محصول مثلا دستبند به خوبي ديده نشود و آن انرژي و جذابيت بصري را نداشته باشد كه در اين مواقع وقت و زمان شما هدر خواهد رفت زيرا هدف مخاطب ديدن آن محصول است و وقتي شما نماي خوبي از آن ارائه ندهيد روند عكاسي شما موفق نخواهد بود‌. شما بايد زواياي مختلف را امتحان كنيد تا متوجه شويد كه محصول در كدام يك از زاويه‌ها به هدف تجاري‌اش نزديك تر شده است‌.

عكاسي تبليغاتي از دست ها

حالت و فرم قرار گيري دست‌ها خيلي مهم است اينكه انقباضات دست‌ها به گونه‌اي باشد كه بتواند بر ضمير ناخوداگاه مخاطب تاثير بگذارد‌. دست‌ها نبايد خشك و بي حالت و مصنوعي قرار گيرند‌. و اين مسئله در دست‌هاي مردانه و زنانه متفاوت است‌. ما در دست‌هاي مردانه به دنبال ملاحت و ظرافت خاصي نيستيم‌. معمولا براي عكاسي فيگور از دست‌هاي مردانه‌ عضلات‌، رنگ پوست‌، موهاي دست و مرتب بودن ناخن ها ملاك است‌. گاهي يك انگشتر در دستان مردانه با همه‌ي زمختي‌اش به واسطه‌ي زاويه خوب و تركيب درست به خوبي به تصوير كشيده مي‌شود‌.
عكاسي از دست‌ها‌: بعد مفهومي
همه‌ي كساني كه به دنبال عكاسي تبليغاتي يا تجاري نيستند. گاهي به دنبال مفهوم ديگري از عكاسي آناتومي هستند‌. يكي ممكن است پيامي را به اين‌ واسطه انتقال دهد  و ديگري به سبك امپرسيون و آبستره فعاليت كند. يكي ممكن است در اين‌ راه به دنبال روشي نو‌، خلاقيت و آفرينشي تازه در اين حيطه دست بزند‌. ابعاد مفهومي اين روش  عكاسي مي‌تواند زياد باشد.
عكاسي مفهومي از دست ها
در تصوير بالا همانطور كه مشاهده مي‌كنيد . وقتي يك مخاطب عام به اين تصوير نگاه كند اولين برداشت وي از اثر، سن پيري است و مسلما به دليل چروك بودن پوست و عصايي است كه دست‌ها بر روي آن قرار دارند‌. اما اگر بخواهيم به واسطه ي المان شناسي اين تصوير را بررسي كنيم مي‌توانيم به يك سري دلايل ديگر هم برسيم‌. ببينيد فيگور دست خيلي ملاك است‌. دست‌ها چه پير باشند چه جوان‌، زاويه‌هاي نرمي كه بين انگشتان ايجاد مي‌شود حس آرامش را در مخاطب القا مي‌كند حس خونسرد بودن و عدم استرس را در انسان منتقل مي‌كند و در كليت دستي كه روي دست‌هاي ديگر قرار گرفتي مفهومي كه انتقال مي‌دهد آرامش و ثبات است و صاحب اين دست‌ها به راحتي عصباني نمي‌شود و شنونده‌ي خوبي ست. اين‌ها ملاك‌هاي مفهومي است كه معمولا مورد توجه قرار مي‌گيرد در اين گونه عكسها نمي‌شود كاملا در مورد همه دست‌ها اين مثال‌ها را زد اما در اكثريت اين موارد وجود دارد.

آموزش عكاسي از دست‌ها

همانطور كه در عكس بالا مي‌بينيد‌، اين نوع قرار گيري ساعد دست‌ها در كنار هم‌، رو به بالا و تركيب آن با حالت انگشت‌ها و همچنين يك پس زمينه زيبا كه معمولا در اين گونه حالت‌ها به كار مي‌رود حالتي مثل سرخوشي و مستي را در بيننده تداعي مي‌كند‌. اين‌حالت‌، حالتي نيست كه مدافعانه باشد گاهي تسليم شدن هم است در مقابل زيبايي.

اين سبك‌ها و اين نوع فيگور‌ها در زير مجموعه فاين آرت هم‌ قرار مي‌گيرند و معمولا هم تعبير بر مفاهيم‌ فلسفي صاحب اثر مي‌شود‌.



دست‌هاي مشت زده و گره خورده معمولا مفهوم قوي بودن محكم بودن در يك راه را دارد‌. گاهي معاني مثل خشم را نيز در بر مي‌گيرد و بسيار مهم است كه اين دستان در چه فضايي در چه مد رنگي و چه فيگوري و چه زاويه‌اي قرار داده شده باشد‌. تمامي المان‌هاي ديگر دست به دست هم مي‌دهند تا ما بتوانيم معاني مختلفي را از اين ثبت نهايي داشته باشيم.

مسلما دستي كه مشت شده باشد و به موازات بدن قرار گرفته باشد ميتواند خشم را به خوبي تداعي كند. دست‌هايي كه مشت شده باشد و به سمت آسمان قرار داده شده باشد ميتواند تصميم‌، مصمم بودن و در واقع اعتراض را برساند‌. ببينيد چقدر مي‌تواند معاني مختلفي داشته باشد اين نوع فيگور ها و اين به زاويه بازو و بدن هم مي‌تواند بستگي داشته باشد‌.

منبع:

,وينه

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.