نكات عكاسـي براي تازه‌كارها

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

نكات عكاسـي براي تازه‌كارها

عكاسي بارداري از جمله هنرهايي است كه دوستداران فراواني در جهان دارد. با عكس مي‌توان به ساده‌ترين سوژه‌ها، معاني عميق‌ بخشيد. هر بيننده‌ نگاه متفاوتي به عكس دارد و اين را مي‌توان جذابيت هنر عكاسي دانست.  اگر چه خريد دوربين خوب و مناسب براي خلق زيبايي اهميت فراواني دارد اما استفاده صحيح از دوربين و اين كه چگونه عكس خوب بگيريم نيز مهم است. گزارش بازار در نظر دارد در شماره‌هاي مختلف مجله، تعدادي از ترفندهاي عكاسي را براي ثبت عكس‌هاي ماندگار، توضيح دهد. نكاتي كه براي اين شماره در نظر گرفته‌ايم، اصولي براي آماتورهاست. اميد است با رعايت اين اصول ساده و كوتاه، عكس‌هاي زيبايي در آتليه عكاسي خود خلق كنيد.
1
به سوژه نزديك شويد
يكي از اشتباهات مشترك عكاسان آماتور، گرفتن عكس از فاصله دور و استفاده نكردن از زوم است. بيشتر مبتدي‌ها از اين كه روي سوژه زوم كنند هراس دارند و بيشتر عكس‌هايي كه مي‌گيرند از دور، بدون پيام، شلوغ و درهم‌برهم است و نمي‌توان تشخيص داد منظور عكاس از گرفتن چنين عكسي چه بوده است. توصيه ما براي داشتن يك عكس زيبا اين است كه از نزديك شدن يا زوم كردن روي سوژه نترسيد. تا حد امكان كادر را از سوژه پر و از پشت‌زمينه‌هاي شلوغ پرهيز كنيد. سعي كنيد عكس در عين سادگي موضوع و پيام هم داشته باشد تا بيشتر مورد توجه قرار گيرد.
2
2 به پشت‌زمينه توجه كنيد
سعــــي كنيــد از پشت‌زمينه‌هاي خلوت براي عكس استفاده كنيد. به طور مثال، عكس گرفتن از يك شخص در خيابان شلوغ و پر جمعيت، اصلا زيبا نيست و تمركز بيننده را از سوژه اصلي پرت مي‌كند. بهتر است زمان يا مكاني را براي عكاسي انتخاب كنيد كه بتوانيد تعداد موارد اضافه عكس را به صفر برسانيد. هميشه سعي كنيد تعادل را حفظ كنيد. شايد بتوان با چند قدم جابه‌جا شدن، عكسي زيباتر و خلوت‌تر گرفت. بيشتر اوقات، پشت‌زمينه خلوت نماي زيباتري به عكس مي‌بخشد.
3
سوژه را در مركز قرار ندهيد

يكي از كارهايي كه ميان بيشتر مبتدي‌‌ها رايج‌ است، قرار دادن سوژه در وسط كادر است. براي ثبت عكس‌هاي جذاب‌تر سعي كنيد از قانون يك‌سوم استفاده كنيد. به طور مثال اگر درختي در يك دشت وجود دارد، آن را در مركز كادر نگذاريد زيرا زيبايي‌اش را از دست مي‌دهد. با قرار دادن آن در گوشه‌اي از كادر، عكس بهتر و زيباتري خواهيد داشت. قانون يك‌سوم در هر دو حالت عمودي و افقي كاربرد دارد. براي مثال براي عكس گرفتن از دريا و آسمان، خوب است دريا در يك‌سوم پايين كادر و آسمان دو سوم باقي كادر را پر كنند.
4
فلاش دوربين را بشناسيد

پيش از استفاده از دوربين، خوب است بدانيد فلاش دوربين تا چند متر را پوشش مي‌دهد. به طور مثال، بيشترين فاصله‌اي كه بهترين فلاش‌ها پشتيباني مي‌كنند، كمتر از 10 متر است. به همين دليل در مواقعي كه فاصله زياد است مي‌توانيد از exposure (سيستم نورسنجي دوربين) براي جبران نور استفاده كنيد. البته بالا بردن حساسيت نوري هم در افزايش محدوده فلاش بي تاثير نيست. يعني با زياد كردن ميزان ISO، مثلا از 100 به 200، محدوده فلاش نيز از 3 به 6 متر افزايش مي‌يابد. حتما به اين نكته توجه داشته باشيد كه ممكن است هنگام عكاسي از چند چهره در يك كادر و استفاده از فلاش، چهره آنهايي كه نزديك‌تر هستند روشن‌تر و افرادي كه عقب‌تر هستند، تيره‌تر شود. براي جلوگيري از چنين اتفاقي بهتر است فاصله عكاس از همه افراد تقريبا يكسان باشد.

5
بهترين زاويه ديد را انتخاب كنيد

انتخاب زاويه ديد و محل قرار گرفتن دوربين نسبت به موضوع عكاسي يكي از مهم‌ترين موارد خلق يك عكس خوب است. با انتخاب يك زاويه درست مي‌توانيد كاري كنيد كه عكس‌هاي شما كاملا متفاوت به نظر برسند. براي اين منظور يا سوژه را جابه‌جا كنيد يا خودتان به عنوان عكاس آنقدر جابجا شويد تا موقعيت مناسب را بيابيد. سعي كنيد تا جاي ممكن از زواياي مختلف از سوژه عكس بگيريد. اين كار كمك مي‌كند تا بهترين حالت را پيدا و عكس خوبي ثبت كنيد.

6
در روز هم از فلاش استفاده كنيد

يكي از روش‌هاي جالب براي عكاسي از چهره در نور روز، استفاده از فلش است. با روشن كردن فلاش، دوربين نور پشت‌زمينه را مي‌سنجد و به اندازه لازم نور به صورت سوژه مي‌تاباند. به اين ترتيب چهره فرد روشن‌تر خواهد شد. حتي مي‌توان سوژه را در سايه قرار داد تا نور خورشيد باعث جمع و نيمه بسته شدن چشم نشود و پرتره، زيبايي بيشتري را به نمايش بگذارد. خوب است بدانيد كه فلاش‌هاي داخلي دوربين‌ها تا فاصله 3 متر را بيشتر تحت پوشش خود ندارند پس براي استفاده از فلاش، حتما سعي كنيد فاصله‌تان از سوژه بيشتر از اين نباشد.

7
روي سوژه موردنظر فوكوس كنيد

سعي كنيد هميشه روي سوژه فوكوس كنيد تا شفاف‌تر و بهتر از بقيه جاهاي عكس ديده شود. درست است كه سوژه مهم‌ترين بخش تصوير است اما لزوما نبايد در مركز عكس باشد! نقطه فوكوس به صورت نرمال در وسط كادر است و براي استفاده از آن بايد سوژه را همان وسط قرار دهيد. اما سوژه هر كجا كه باشد با استفاده از قفل فوكوس مي‌توانيد فوكوس را روي آن انجام و شاتر را فشار دهيد. هنگامي كه مستطيل وسط نمايشگر سبز شد فوكوس انجام شده است و تا زماني كه دكمه را رها نكنيد فوكوس در همان وضعيت باقي مي‌ماند.

8
عكاسي در نور كم

براي داشتن عكس‌هاي خوب در محيط‌هاي كم نور و تاريك بايد چند نكته ظريف اما موثر را در نظر داشته باشيد. نخست اين كه دوربين را محكم و ثابت در دست نگه داريد تا لرزش به حداقل خود برسد. اگر سوژه حركت مي‌كند حتما سعي كنيد ساكن و ثابت شود بعد عكس بگيريد. از فلاش شب استفاده كنيد و حتما از سوژه يا سوژه‌ها بخواهيد چند ثانيه بعد از فلاش تكان نخورند و در آخر اين كه شاتر را خيلي آرام فشار دهيد تا دوربين زياد تكان نخورد.

9
جهت و شدت تابش نور

توجه داشته باشيد زاويه‌اي كه نور به سوژه مي‌تابد تاثير به‌سزايي در كيفيت و نماي عكس دارد. تابش نور مستقيم به ويژه هنگام عكاسي از چهره باعث بد ديده شدن چهره مي‌شود. هنگامي كه نور از پشت به سوژه مي‌تابد نماي خوبي ايجاد مي‌كند اما براي روشن‌تر و بهتر شدن عكس از فلاش دوربين كمك بگيريد. نورهايي هم كه از كنار و زاويه‌دار مي‌تابند، ايجاد سايه كرده و فقط يك طرف سوژه را روشن مي‌كنند. براي از بين بردن اين سايه مي‌توانيد از فلاش دوربين استفاده كنيد يا زاويه دوربين نسبت به سوژه را تغيير دهيد. مي‌توانيد از ان سايه‌ها براي خلق زيبايي منحصر به خودتان نيز بهره بگيريد. شدت تابش نور نيز در زشت يا زيبا شدن عكس نقش موثري دارد. به طوري كه نور شديد لك و خال‌هاي صورت را بيشتر نشان مي‌دهد.
10
اهميت زمان را فراموش نكنيد

سرعت عمل و زمان سنجي در عكاسي از زن  اهميت فراواني دارد. براي خلق يك اثر ماندگار، سعي كنيد هوشيار باشيد و با ديدن سوژه مناسب، بلافاصله آن را شكار كنيد. سرعت عمل به معناي عجله كردن نيست. لازم است براي گرفتن عكس خوب، كاملا صبور باشيد اما فاكتور سرعت را فراموش نكنيد. به ويژه هنگام عكاسي از سوژه در حال حركت، سرعت عمل حرف اول را مي‌زند.

منبع:

برترين ها

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.