نكته‌ي ساده در عكاسي به بيان استيو مك كاري، عكاس نشنال جئوگرافي

به دنبال بهبود مهارت‌هاي خود در عكاسي هستيد؟ مي‌دانيد با رعايت نكات كوچكي مي‌توانيد تا چه حد كيفيت عكس‌هاي خود را بالا ببريد؟ خوشبختانه مجموعه‌اي مصور توسط عكاس خبري معروف، استيو مك كاري(Steve McCurry) تهيه شده كه مي‌تواند راهنماي مناسبي براي تركيب‌بندي عكس‌ها باشد. همه‌ي موارد آموزشي اين مقاله بر روي نمونه‌هاي بي‌نظير كارهاي اين هنرمند نشان‌داده شده‌است. با كجارو همراه باشيد تا از زبان خود استاد، اين نكات را ياد بگيريد و در عكاسي  نوزاد و در عكاسي كودك از آن استفاده كنيد.
۱ - قانون يك سوم
stevemccurry21 اگر تصوير را بوسيله دو خط عمودي و دو خط افقي به ۹ قسمت تقسيم كنيم از محل تلاقي اين خطوط ۴ نقطه كه به آنها نقاط طلايي مي‌گويند بوجود مي‌آيد. تاثيرگذارترين نقاط در كادر همين نقاط طلايي هستند. پس سعي كنيد سوژه مورد نظر را در همين نقاط قرار دهيد. stevemccurry31 موقعيت عناصر مهم را در امتداد خطوط قرار دهيد.
۲ - خطوط هدايت‌كننده
stevemccurry42 از خطوط طبيعي براي هدايت چشم بيننده، درون عكس استفاده كنيد. stevemccurry52
۳ - خطوط مورب
stevemccurry63 خطوط مورب براي القا جابجايي و حركت گزينه هاي بسيار مناسبي هستند. stevemccurry73
۴ - قاب‌بندي
stevemccurry84 از قاب‌هاي طبيعي موجود در صحنه مانند پنجره‌ها و درها استفاده كنيد. stevemccurry94
۵ - استفاده از تضاد
stevemccurry105 سعي كنيد كنتراستي بين موضوع و پس‌زمينه پيدا كنيد. stevemccurry115
۶ - كادر را پر كنيد
stevemccurry126 به موضوع خود نزديك شده و نمايي بسته از آن بگيريد. stevemccurry136
۷ - چشم غالب و برتر در مركز عكس
stevemccurry147 چشم غالب و برتر سوژه را در مركز عكس قرار دهيد. stevemccurry157 استفاده از چنين تكنيكي، به بيننده اين حس را القا خواهد‌كرد كه چشم سوژه او را دنبال مي‌كند.
۸ - تكرار
stevemccurry168 طرح و نقشي كه از تكرار بوجود مي‌آيد زيبا و دل‌انگيز است. stevemccurry178 اما زيبايي بيشتر زماني خود را نشان مي‌دهد كه اين نقش و الگوها داراي تضاد باشند.
۹ - تقارن

stevemccurry189 تقارن چشم‌نواز است. stevemccurry199 و اما آخرين توصيه از زبان استيو مك كاري: به ياد داشته باشيد كه تركيب مهم است، اما قوانين براي اين بوجود آمده‌اند كه شكسته شوند. پس نكته اصلي در اين است كه دست و پاي خود را با قوانين نبنديد و از عكاسي لذت ببريد، عكاسي‌اي كه سبك شماست و از نگاه شماست. وقت آن رسيده كه دوربين خود را برداريد، از خانه يا محل كار بيرون رفته و شروع به عكاسي كنيد.

منبع:

كجارو

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.