آشنايي با مفهوم ISO در عكاسي و كاربرد آن

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

آشنايي با مفهوم ISO در عكاسي و كاربرد آن

رفتن يك عكس خوب بدون اينكه از ISO، كار با آن و تاثيراتش بدانيد، خيلي سخت و چالش‌برانگيز خواهد بود. در واقع ISO يكي از سه ستون عكاسي (دو تاي ديگر اپرچر و سرعت شاتر هستند) است. هر عكاسي بايد كار با آتليه بارداري اين ويژگي مهم را بداند تا بتواند از تجهيزاتي كه در اختيار دارد حداكثر بهره را ببرد. با ادامه مقاله همراه باشيد تا از ISO در عكاسي نوزاد بيشتر بدانيد.


ISO چيست؟

به بيان بسيار ساده، ISO سطح حساسيت دوربين شما به نور موجود در محيط است. هر چه ميزان اين معيار كم باشد، دوربين به نور حساسيت كمتري دارد و طبيعتا با بالا بردن ISO حساسيت دوربين به نور بيشتر خواهد شد. اما شايد بپرسيد كه با كدام قسمت دوربين مي‌توان اين حساسيت را كم يا زياد كرد؟ در پاسخ بايد بگوييم كه اين كار بر عهده سنسور است. در واقع سنسور مهم‌ترين بخش يك دوربين است كه مي‌تواند نور مورد نياز را جمع و آن را به يك تصوير تبديل كند. زماني كه حساسيت بالا مي‌رود، دوربين در گرفتن عكس بدون فلش و در نور كم، تواناتر نشان مي‌دهد. البته همه چيز به همين خوبي‌ها نخواهد بود. زيرا بالا رفتن حساسيت نويز را نيز افزايش  مي‌دهد و اين جا است كه كار مشكل مي‌شود. به عكس زير اگر توجه كنيد، تفاوت را خواهيد ديد.
 
 آشنايي با مفهوم ISO در عكاسي و كاربرد آن

در هر دوربين پيش فرضي براي ISO است كه در آن حالت دستگاه مي‌تواند بهترين عكس ممكن را بگيرد. به طور معمول عدد ISO از 200-100 آغاز مي‌شود. نكته‌اي كه در رابطه با اعداد ايزو وجود دارد اين است كه بين هر عدد تا عدد بعدي حساسيت دو برابر مي‌شود. اين يعني در ايزوي 200 دوربين دو برابر حالت 100 حساسيت به نور دارد. حالا احتمالا مي‌پرسيد كه مثلا اينكه سنسوري شانزده برابر به نور حساسيت دارد يعني چه؟ پاسخ چنين است: دوربين در اين حالت تا شانزده برابر به زمان كمتري براي عكس گرفتن نياز دارد.

چه زماني از ايزوي كم استفاده كنيم؟

همانطور كه پيش از اين هم گفتيم بايد تا آنجايي كه مي‌شود مقدار ISO را در پايين‌ترين حد نگه داريد. زماني كه نور به اندازه كافي وجود دارد بايد مقدار ISO را در كم‌ترين حالت نگه داريد. البته زمان‌هايي هم هست كه حتي در نور كم هم مي‌توان مقدار ايزو را كم‌ترين مقدار انتخاب كرد و آن وقتي است كه دوربين روي سه پايه يا يك سطح صاف بدون تكان قرار گرفته است. به خاطر داشته باشيد كه در اين حالت دوربين به زمان بيشتري براي انداختن عكس نياز خواهد داشت و هر چيزي كه در اين مدت تكان بخورد به مانند يك روح ظاهر خواهد شد.
 
 آشنايي با مفهوم ISO در عكاسي و كاربرد آن


چه زماني مقدار ISO را افزايش دهيم؟

مقدار ايزو را بايد زماني افزايش داد كه نور به اندازه كافي وجود ندارد. مثلا زماني كه عكاسي در محيط‌هاي داخلي انجام مي‌شود و فلش مورد استفاده قرار نمي‌گيرد بهتر است ايزو افزايش يابد تا از هر گونه تاري اجتناب شود. در مواقع ديگري هم مي‌توان ايزو را افزايش داد، مثل وقتي كه مي‌خواهيد عكسي با سرعت بسيار بالا بگيريد. البته بايد بدانيد كه در اين مدل عكاسي حضور نويزها تقريبا صد در صد است.

در بسياري از DSLRهاي جديد گزينه‌اي تحت عنوان Auto ISO وجود دارد كه در نور بسيار كم بهترين عملكرد را خواهد داشت. خوبي اين تنظيمات جديد اين است كه مي‌توانيد حداكثر مقدار ايزو را تعيين كنيد و در اين حالت دوربين در حالت خودكار از مقدار تعيين شده شما تجاوز نخواهد كرد.

منبع:

برترين ها

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.