لنز تله فوتو چيست

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

لنز تله فوتو چيست

هرچند دوربين‌ها نقش اساسي در دنياي عكاسي بازي مي‌كنند، اما لنزها نيز تأثير زيادي در كيفيت و نحوه‌ي ثبت تصاوير دارند؛ از اين‌رو در ادامه نگاهي به لنزهاي تله فوتو خواهيم داشت. عكاسي نوزاد

لنزهاي تله فوتو را بايد از جمله‌ي كاربردي‌ترين لنز‌هايي خواند كه در دنياي عكاسي مورد استفاده قرار مي‌گيرند؛ اما آن‌ها چه تفاوتي با ساير لنز‌ها دارند و چگونه مي‌توان از اين لنزها براي ثبت بهترين تصاوير استفاده كرد؟ آتليه نوزاد

لنز تله فوتو چيست؟

لنز تله‌فوتو نوعي از لنز است كه از آن براي بزرگنمايي اشياء و افرادي استفاده مي‌شود كه در دوردست قرار دارند. در واقع عكاسي با استفاده از لنز تله فوتو در هنگام عكاسي مي‌تواند به بزرگنمايي منظره‌اي كه در فاصله‌ي دور قرار دارد، بپردازد. براي اينكه يك لنز تله فوتو بتواند بزرگنمايي خوبي داشته باشد، بايد فاصله‌ي كانوني آن بيشتر از لنزهاي معمولي باشد. در واقع لنز معمولي به نمونه‌اي اطلاق مي‌شود كه تقريبا فاصله‌ي كانوني نزديكي به فاصله‌ي كانوني چشم انسان دارند. يك لنز نرمال داراي فاصله‌ي كانوني ۴۰ تا ۵۸ ميلي‌متري در يك دوربين فول‌فريم است، از اين‌رو به لنزي كه فاصله‌ي كانوني آن بيش از ۶۰ ميلي‌متر باشد، يك لنز تله فوتو اطلاق مي‌شود. هر اندازه كه فاصله‌ي كانوني يك لنز بيشتر باشد، بزرگنمايي نيز به همان اندازه بيشتر مي‌شود.

لنزهاي تله فوتوي معمول داراي فاصله‌ي كانوني از ۷۰ تا ۲۰۰ ميلي‌متر هستند. لنزهايي كه فاصله‌ي كانوني آن‌ها بيشتر از ۳۰۰ ميلي‌متر باشد به‌عنوان لنز‌هاي سوپر تله‌فوتو شناخته مي‌شوند. در دوربين‌هايي كه حسگر آن‌ها فول‌فريم نيست و كوچك‌تر (دوربين‌هاي مجهز به سنسور كراپ) است، لنز‌هايي با فاصله‌ي كانوني بيش از ۴۰ ميلي‌متر به‌عنوان لنز‌هاي تله‌فوتو شناخته مي‌شوند؛ هرچند بزرگنمايي تا فاصله‌ي كانوني ۵۰ ميلي‌متر بسيار جزئي خواهد بود.

براي اينكه اين موضوع را بهتر درك كنيم، بايد در عمل كاركرد لنز تله فوتو روي دوربين‌ها را با ثبت تصاوير مورد بررسي قرار دهيم. تصوير زير با استفاده از يك لنز ۵۰ ميلي‌متري ثبت شده كه يك فاصله‌ي كانوني معمولي است. اين عكس بيشتر شبيه به تصويري است كه با چشم نيز مي‌توانيم تجربه كنيم. ساير تصاوير با استفاده از يك دوربين مجهز به سنسور كراپ و در يك فاصله‌ي مشخص از سوژه ثبت شده‌اند.

لنز تله فوتو

تصوير زير با استفاده از يك لنز ۴۵ ميلي‌متري روي دوربين مجهز به لنز كراپ ثبت شده است. در صورتي كه بخواهيم تصوير مشابهي با استفاده از يك دوربين فول‌فريم ثبت كنيم، بايد از يك لنز ۷۲ ميلي‌متري استفاده كنيم.

لنز تله فوتو

تصوير پايين با استفاده از يك لنز ۸۵ ميلي‌متري روي دوربين مجهز به سنسور كراپ ثبت شده است. تصوير مشابه روي دوربين فول‌فريم با استفاده از يك لنز ۱۳۶ ميلي‌متري به دست مي‌آيد. همان‌طور كه مي‌بينيد، در اين تصوير تقريبا تمام كادر با خودرو پوشيده شده است.

لنز تله فوتو

تصوير زير با استفاده از يك لنز ۱۳۵ ميلي‌متر ثبت شده كه معادل استفاده از يك لنز ۲۱۶ ميلي‌متري روي دوربين فول‌فريم است. در تصوير زير شاهد اين موضوع هستيم كه حتي بخشي از خودرو در كادر جا نشده است. با استفاده از لنزي با اين فاصله‌ي كانوني، ثبت تصوير كامل از بدنه‌ي خودرو در اين فاصله، غير ممكن است.

لنز تله فوتو

منبع:

زوم آي تي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.