عكاسي حرفه اي تر از كودكان

آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري

عكاسي حرفه اي تر از كودكان

 مجله شهرزاد:  بچه‌ها خيلي زود بزرگ مي‌شوند و تنها راه ثبت روزهاي شيرين كودكي‌شان گرفتن عكس و فيلم است. اگر از پدر و مادرهاي‌تان بپرسيد به شما مي‌گويند اهميت ثبت اين لحظات چقدر زياد است و نگاه كردن به اين عكس‌ها چقدر لذت‌بخش و شادي‌آفرين است. خيلي از خانواده‌ها كودك‌شان را براي عكاسي به آتليه كودك مي‌برند اما اگر عكاسي از فرزندتان را به آتليه محدود كنيد خيلي از لحظه‌هاي زيباي او را از دست مي‌دهيد. بنابراين بهتر است اصول عكاسي از كودك را بلد باشيد تا بتوانيد هر جا لازم شد دوربين‌تان را آماده كنيد و لحظه‌اي جاودانه از فرزندتان خلق كنيد. يادتان باشد، در زندگي كوچولوي شما لحظاتي پيش مي‌آيد كه شايد هيچ‌وقت ديگر تكرار نشود. عكاسي نوزاد


اولين‌ها را ثبت كنيد

ثبت اولين‌هاي فرزندتان يكي از مهم‌ترين و لذت‌بخش‌ترين كارهايي است كه مي‌توانيد انجام دهيد. براي انجام اين كار بايد حوصله داشته باشيد و دوربين‌تان هميشه آماده باشد. چيزهايي مثل اولين خنده، اولين حمام، اولين دندان، اولين قدم و اولين‌هاي ديگر فرزندتان بهترين سوژه براي عكاسي هستند. سعي كنيد آن‌ها را از دست ندهيد. مي‌توانيد اين اولين‌ها را براي دوستان و بستگان‌تان بفرستيد و بعدها از آن‌ها يك آلبوم جداگانه درست كنيد و اسمش را بگذاريد اولين‌ها.

 

 


صورت فرشته را ثبت كنيد

 

كودك شما در هر سني نياز به يك سري عكس پرتره دارد. پرتره به عكسي گفته مي‌شود كه بخش زياد آن با صورت پوشانده مي‌شود و معمولا در كادر آن از بالاي سر تا زير گردن كودك مشخص است. اگر مي‌خواهيد از كودك‌تان عكس پرتره بگيريد، بهتر است پس زمينه ساده باشد. رنگ‌هاي گرم مثل قرمز عكس را شلوغ مي‌كند. بهتر است به جاي آنها از رنگ‌هاي سرد، مثل آبي استفاده كنيد. رنگ‌هاي مختلف را امتحان كنيد، شايد يك رنگ خاص بيشتر به كودك شما بيايد و با استفاده از آن رنگ در پس‌زمينه بتوانيد عكس‌هاي زيباتري بگيريد.


كمي فكر كنيد

 

دكورهاي معمولي، عكس‌هاي معمولي به وجود مي‌آورند. به جاي اينكه بچه كنار مبل بايستد و پايه‌هاي بي‌ريخت مبل پس زمينه عكس او باشند، بهتر است او را روي مبل بگذاريد. مي‌توانيد ابتكار به خرج دهيد و او را كنار عروسك‌هايش، كنار قابلمه‌هاي آشپزخانه، توي كمد، يا جاهاي خنده‌دار ديگر بگذاريد و از او عكس بگيريد. چتر، كلاه، موبايل يا تلفن در كنار بچه‌ها فرم‌هاي زيبايي درست مي‌كند. از بچه‌ها با خوراكي‌هاي‌شان عكس بگيريد. لباس‌هاي آن‌ها را درآوريد و بگذاريد تا مي‌خواهند با خوراكي‌هاي‌شان خرابكاري كنند. همچنين مي‌توانيد از آينه استفاده كنيد. رفتار بچه‌ها با آينه خيلي بامزه است. آن‌ها با ديدن آينه ذوق‌زده مي‌شوند و حركات بامزه‌اي نشان مي‌دهند. به‌علاوه داشتن بچه و تصويرش در آينه خيلي زيباست. مي‌توانيد از همسرتان كمك بگيريد. از او بخواهيد بچه را بخنداند يا با او بازي كند تا بتوانيد عكس‌هاي متفاوتي از او بگيريد. اگر امكان‌پذير نيست، مي‌توانيد جغجغه يا هرچيز ديگر مورد علاقه كودك را كنار دست‌تان داشته باشيد و با تكان دادن كودك توجه او را به خودتان جلب كنيد. مثلا بازي دالي، عكس‌هاي زيبايي مي‌دهد. مي‌توانيد موقع عكاسي اين بازي را با كودك تكرار كنيد. معمولا بچه‌ها از عكاسي زود خسته مي‌شوند. پس همه چيز را آماده كنيد تا بهترين عكس را در دقايق اول عكاسي كه بچه حوصله دارد و سرحال است بگيريد.


اين نوزادهاي بدقلق

 

هميشه در روزهاي اول كه فرزند شما نوزاد است شوق و ذوق بيشتري براي عكاسي از او داريد. اما چون نوزاد خواب است و حالت‌هاي متفاوتي به خود نمي‌گيرد، بعد از گرفتن چند عكس از او، از گرفتن عكس‌هاي تكراري خسته مي‌شويد. اما با كمي ابتكار مي‌توانيد عكس‌هاي متفاوت و زيبايي از نوزادتان بگيريد. مثلا مي‌توانيد با لباس‌هاي مختلف يا حتي در حالت برهنه از او عكس بگيريد. مثلا مي‌توانيد يك كلاه خنده‌دار سرش بگذاريد. غير از حالت درازكشيده، مي‌توانيد آن‌ها را روي شانه كسي بگذاريد و از آن‌ها عكس بگيريد. مي‌توانيد او را روي دست‌تان نگه داريد و كوچكي او را با بزرگي دست‌تان مقايسه كنيد و از او عكس بگيريد. مي‌توانيد او را در سبد بگذاريد، يك روبان رويش پاپيون كنيد و ... اين نوزاد مال شماست و ساعت‌ها وقت داريد براي عكاسي از او خلاقيت به خرج دهيد. يادتان باشد موقعي كه نوزاد تازه از خواب بيدار شده و در حال كش‌وقوس و خميازه كشيدن است بهترين وقت براي گرفتن عكس‌هاي جالب و خنده‌دار از اوست. مي‌توانيد از اعضاي بدن كوچكش عكس بگيريد. اندازه پاي فرزندتان در مقايسه با دست شما يا وقتي با دست كوچولويش انگشت‌تان را مي‌گيرد سوژه خوبي براي عكاسي به شما مي‌دهد. البته فراموش نكنيد كه چشم نوزادان به فلاش دوربين حساس است. حتما براي عكاسي از آن‌ها فلاش را خاموش كنيد و به نور طبيعي قناعت كنيد.

 

 


بچه‌هاي قد و نيم‌قد

 

وقتي بچه‌ها بزرگتر مي‌شوند، مي‌توانيد از سوژه‌هاي ديگري براي عكاسي از آنها استفاده كنيد. مثلا از بچه به همراه شكلات، بستني يا بادكنك عكس بگيريد. مي‌توانيد عينك يا كلاه بزرگترها را به آن‌ها بپوشانيد و عكس بگيريد. كشتي گرفتن با پدر يا كمك كردن به مادر در كارهاي خانه، سوژه‌هاي خوبي براي عكاسي هستند. بعضي وقت‌ها مجبور هستيد از بچه‌ها به طور دسته جمعي عكس بگيريد. هماهنگ كردن چندتا بچه با هم كار سختي است. بايد با حوصله آن‌را انجام دهيد. مي‌توانيد با قول دادن جايزه يا خوراكي، بچه‌ها را به عكس گرفتن تشويق كنيد. با چند دكور يا مدل ابتكاري مي‌توانيد عكس‌هاي زيادي از جمع بچه‌ها بگيريد. مي‌توانيد از آن‌ها بخواهيد به ترتيب قد بايستند يا با هم بازي كنند. بد سليقه‌ترين مدل براي عكاسي از بچه‌ها در اين حالت اين است  كه از آن‌ها بخواهيد مستقيم بايستند. فراموش نكنيد، شما به عنوان يك عكاس بيش از همه چيز بايد جرات و خلاقيت داشته باشيد.

 

قد و بالاي زيبا

 

اگر مي‌خواهيد تمام اندام كودك را در عكس داشته باشيد، سعي كنيد او را جاهاي بامزه بنشانيد. كنار وسايل خانه مثل ماشين لباسشويي، كنار در اتاق، كمد، روي كاناپه يا هر جاي ديگري كه اندازه كودك در مقايسه با اشيا ديگر نشان داده شود. لازم نيست هميشه بچه وسط كادر باشد. كادربندي‌هاي مختلف را امتحان كنيد. سعي كنيد فرزندتان را در موقعيت كشمكش و فعاليت قرار دهيد و از او عكس بگيريد. بچه‌ها در حال بازي يا شيطاني خيلي زيبا هستند. يادتان باشد هم عكس‌هاي عمودي را امتحان كنيد هم افقي‌ها را. اين را هم بدانيد كه لازم نيست تمام عكس‌هاي كودك شما تمام رخ باشد. نيم‌رخ يا سه‌رخ كودك شما هم به اندازه تمام رخ او زيباست. اگر از قد كودك عكس مي‌گيريد زحمت بكشيد و روي زمين بنشينيد يا دراز بكشيد. اينطوري كودك را كاملا از روبه‌رو نشان مي‌دهيد. اگر ايستاده از فرزندتان عكس بگيريد به خاطر اختلاف قد اندام او به اصطلاح دفرمه خواهد شد. خوشبختانه الان مثل سال‌هاي گذشته دوربين‌ها آنالوگ نيستند و نياز نيست در فيلم عكاسي صرفه‌جويي كنيد. پس از هر حالت كودكان چند عكس پشت سر هم بگيريد، بعد در كامپيوتر بهترين را انتخاب كنيد و اضافه‌ها را بدون نگراني پاك كنيد.


آتليه 20 هزار توماني

 

اگر به عكس گرفتن خيلي علاقه داريد مي‌توانيد در خانه يك آتليه كوچك درست كنيد و از كودكتان عكس آتليه‌اي بگيريد. نگران نباشيد. اين كار اصلا سخت نيست. براي داشتن يك آتليه كافي است يك پرده سفيد يا كاغذ رولي تهيه كنيد. كاغذ راحت‌تر و كم‌خرج‌تر است. مي‌توانيد موقع عكاسي آن را با چسب به ديوار بچسبانيد و بعد از عكاسي آن را جمع كنيد و جايي نگهداريد. براي اين‌جور عكس‌ها بهتر است كاغذ را از ديوار آويزان كنيد و تا روي زمين و جايي كه بچه مي‌ايستد هم ادامه‌اش دهيد. اين‌طوري يك زمينه فوق‌العاده خواهيد داشت كه مي‌توانيد بعدها در فتوشاپ هر كاري روي آن انجام دهيد. نگران نور آتليه نباشيد. شما مي‌توانيد با دو چراغ مطالعه نور مورد نيازتان را تامين كنيد. فقط كافي است نورهاي ديگر را خاموش كنيد، پرده‌ها را بكشيد، چراغ مطالعه‌ها را روي يك پايه بگذاريد و جلوي آن‌ها را با يك كاغذ بپوشانيد. به اين صورت نور غير مستقيم و يكنواختي خواهيد داشت كه براي عكاسي از بچه‌ها حسابي مناسب است.


نور اضافه خاموش

 

يادتان باشد، بهترين نور براي عكاسي از بچه، هواي ابري است. در اين نور بچه اخم نمي‌كند و زيبايي نور طبيعي روي صورتش مي‌افتد. فلاش ضعيف با نور نرم يا غير مستقيم، صورت كودك را به‌اندازه كافي روشن خواهد كرد. استفاده از يك دستمال كاغذي روي فلاش به توليد چنين‌نوري كمك خواهد كرد. علاه بر زيبايي نور، نور مستقيم فلاش هم چشم بچه را اذيت نخواهد كرد. هرچه فرزند شما كوچكتر باشد بايد براي عكاسي از او از نور مصنوعي كمتري استفاده كنيد. حتي بهتر است در مواقعي كه لازم نيست فلاش دوربين را خاموش كنيد. اگر زمينه پشت اهميت دارد و اگر به زيباتر شدن عكس مي‌كند مي‌توان آن ‌را كمي روشن كرد وگرنه محو يا تيره شدن آن بهتر است. بچه‌ها موقع عكاسي خيلي تكان مي‌خورند. پس بايد نور كافي همراه داشته باشيد به خاطر اين‌كه بتوانيد دوربين را روي سرعت بالا بگذاريد تا اگر بچه زياد تكان خورد، عكسش تار نشود.

منبع:

برترين ها

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.